23. 4. 2009
Nový ruský atomový ledoborec pro ArktiduLVI│ Ruská federace plánuje, že do roku 2015 dokončí stavbu ledoborce třetí generace s atomovým pohonem. Podle zpráv agentury RIA Novosti to oznámil Sergej Kirijenko, šéf státní nukleární společnosti Rosatom. Odpovědnost za ruskou flotilu atomových ledoborců přešla na Rosatom dne 27. srpna 2008 od firmy Murmansk Shipping Company. |
„Federální program přidělil sumu 17 miliard rublů (tj. 500 milionů dolarů) na vývoj ledoborce nové generace,“ upřesnil Kirijenko. Dále avizoval, že návrh nového plavidla by měla kancelář Iceberg Design Bureau v Sankt Petersburgu dokončit do roku 2010: „Mělo by se patrně jednat o ledoborec s dvojitým trupem schopný pohybovat se v řekách i mořích.“ Samotnou stavbu by měly zajistit loděnice Baltijskij Zavod (také v Sankt Petersburgu). Snaha Ruska omlazovat flotilu jaderných ledoborců nepochybně souvisí s ambicemi udržovat stálou přítomnost v Arktidě. Severní arktické oblasti, které jsou vnímány především jako zóna s obrovskými zásobami nerostných surovin, se v posledních letech stále více stávají objektem sporů mezi USA, Ruskem, Kanadou, Norskem a Dánskem, neboť kvůli vzrůstajícím teplotám roztávají arktické ledovce a Arktida je snáze přístupná. Rusko hodlá brzy předložit OSN nová data o hranicích svého pevninského šelfu v Severním ledovém oceánu. Ruský prezident Dmitrij Medveděv na zasedání Ruské bezpečnostní rady řekl, že arktický šelf je zárukou energetické bezpečnosti Ruska a že by se měl stát i ruskou surovinovou základnou ve 21. století. Konkrétně k tomu uvedl, že „20 % ruského hrubého domácího produktu a 22 % ruského vývozu“ pochází právě z této oblasti. (Je ovšem nutno dodat, že zbylých 80 % pochází převážně ze Sibiře, což by mohlo v dohledné době představovat problém, jelikož někteří místní politici v oblastech za Uralem někdy kritizují Moskvu, která v podstatě „žije“ ze sibiřské ropy, plynu a dřeva, aniž by „vracela“ sibiřským regionům adekvátní podíl ze zisku; Sibiř je navíc i předmětem zájmu Číny, která by mohla „separatisty“ podpořit; není divu, že se Moskva snaží o zajištění surovinových zdrojů jinde; pozn. LVI) Rusko v posledních letech uskutečnilo dvě významné arktické expedice. Výprava realizovaná v roce 2005 směřovala k Mendělejevovu podmořskému řetězci, kdežto expedice konaná o dva roky později mířila k Lomonosovovu hřebenu. Nejdůležitějším záměrem obou těchto podniků byla podpora ruských teritoriálních nároků v Arktidě. Pozn. LVI: Nukleární pohon civilních lodí byl střídavě chválen a zatracován v podstatě během celého poválečného období. Primát patří Sovětskému svazu, který roku 1959 začal provozovat známý atomový ledoborec Lenin (byl vyřazen ze služby v roce 1989). Po něm následovalo šest jaderných ledoborců třídy Arktika (nazvaných Arktika, Sibir, Rossija, Sovětskij Sojuz, Jamal a Ural) a dva říční nukleární ledoborce Tajmyr a Vajgač. V současnosti jsou ve službě poslední čtyři lodě třídy Arktida; první dvě i oba říční ledoborce procházejí přestavbou. Kromě nich se jako ledoborec používala i kontejnerová loď s nukleárním pohonem Sevmorpuť, která se dnes přestavuje na plavidlo pro ropné vrty (pro zajímavost lze dodat, že v 90. letech se s ní počítalo jako s platformou pro vypouštění kosmických nosných raket Priboj). Mimo Sovětský svaz byly vyrobeny celkem tři civilní kontejnerové lodě poháněné nukleárními reaktory, a sice americká Savannah, japonská Mutsu a německá Otto Hahn, ovšem jejich provoz se nakonec ukázal jako nerentabilní a všechny tři postupně opustily provoz.
Russia to build new-generation nuclear icebreaker by 2015 ZDE WIKI: Nuclear powered icebreaker ZDE
WIKI: List of civilian nuclear ships ZDE
Morskaja raketno-kosmičeskaja sistěma „Priboj“ ZDE
Arktida TÉMA BL |