26. 3. 2009
Fronty. Na set-top-box. V Americe !Nikdy mne nenapadlo, že se ještě někdy dočkám pořadníku na cokoliv. Vzpomínám si, jak za mého dětství a mládí mívala paní trafikantka záznamy na Dorku, Burdu a všechny ty časopisy, co tu moc nebývaly, pokud ovšem zákaznice náhodou nebyla učitelka synka nebo neteře paní trafikantky. Tahle doba, na kterou občas vzpomínám, se vrátila nebývalou razancí, když jsem si nedávno přečetla v amerických novinách, že ..... set-top-boxy nejsou. Prostě došly. Chápete? V kapitalismu něco dojde. A není to. (A není to demokracie...) Neuvěřitelné. V učebnicích o tom nic nepíšou. |
Američané mají prostě s televizní digitalizací problém, jak se zdá. Původně chtěli vypnout analog v únoru, pak nový prezident Obama rozhodl, že až v červnu. Nestíhají. A potom – ta krize.... A tak se původní nápad s kupony, po druhé světové válce na potraviny, čokoládu a silonky vymyšlený, posléze v dobách blahobytu zase zavržený, zase zjevil na světlo Boží. Jako součást vládního ekonomického balíčku. Amerického balíčku, aby se to nepletlo. Problémem je také sleva. Americká vláda přispěje každému na tu „kouzelnou krabičku“ čtyřiceti dolary. Má to ovšem v sobě několik ouha. První ouha: Zjistilo se, že úřad, který se zabývá distribucí slevových kuponů - Americký národní telekomunikační a informační úřad (NTIA) - nezvládá nápor žadatelů o slevu. Druhé ouha: Pokud zvládá, má stejně smůlu. Protože zázračný slevový kuponek má platnost pouhých 90 dní. To je docela dost, ne? Ne? Není. Ony totiž nejsou set-top- boxy. Nevyrobili a nedovezli jich dost, přitom vědí, kolik mají domácností. Ale nevědí, kolik domácnosti mají antén. Takže lidé se musí přihlásit do pořadníků. Na kupony. A pak si koupíte slevněný set-tob-box. Pokud ještě je. Wall-Mart hlásí, že si spousta lidí koupila set-top-boxy bez státního příspěvku, pokud tedy na nějaký narazili. Ale lidé si prý kupují raději nové televizní přijímače, nechtějí další „krám“. Teď mají ale smůlu. Wall Mart má větší provizi z nové televize, než ze set-top-boxu. Snad ty krámy Wall Mart dostane. Asi šedesát. Na celý řetězec. Možná. Nerovné podmínky na trhu v praxi. Třetí ouha: příspěvek zavání na evropské poměry nepřijatelnou podporou státu. Jedné platformě, jedné technologii. Evropská komise takovouto nepřijatelnou podporu státu zakazuje. Američané nemají v USA Evropskou unii, zato mají Obamu. A to je čtvrté ouha zastáncům volného trhu za všech okolností. Páté ouha: Digitalizace udělala čáru přes rozpočet i malý vysílatelům, kteří vypnout v únoru museli, protože se na to připravili a každá změna plánu je drahá. Šesté ouha: U Searsů mají na set-top-boxy pořadníky, jak přiznala šéfka Jenny Schoenbrocková. Sherri Bauman z řetězce obchodů s elektronikou Radio Shack prohlásila, že bude dobré navýšit množství peněz na kupony na set-top-boxy. ,,Vůbec jsem netušila, že existuje tolik lidí, kteří nemají kabelovku a chtějí pozemní digitální televizi," uvedla. Jenže – lidé odhlašují kabelovky kvůli krizi. Nás to také čeká. Kabelový luxus buď zlevní, nebo se zmenší. Co všechno se dá oželet, americké noviny zveřejňují v poměrně masivním množství. Dlužno dodat, že podobné úsporné návody se objevují již v i v českých novinách. Neplatit mobilní telefon jde hůř. Také i v USA jsou oblasti, kde kabelovka prostě není, nebyla a ani nebude. Táhněte také kabel někam do středozápadní stepi na ranč, kam nevede ani elektřina a vodu čerpají ze studně, poháněné větrníkem... Zprávy z USA vzbuzují nostalgické vzpomínky na dobu zavátou událostmi posledních dvaceti let, zejména při vkročení do kterékoliv prodejny s elektronikou, na jejichž policích leží set-top-boxy, co jich hrdlo ráčí. To je ten kapitalismus plných obchodních domů, o kterém jsme snili. Aby neležel, když mi mobilní operátor nabídne k novému tarifu za zlodějskou cenu navíc příjem digitální televize přes telefoní linku i se set-top-boxem. No neberete to... Ale dojde nejspíš i na mobilní operátory. Požadavky evropské komisařky Viviane Redingové na zlevnění roamingu v Evropě jim drsně pustí žilou. Unie se sjednocuje. Oligopolní chování sa tresce podľa zákona. Jako falšování stovek. Těch federálních. Zelených. Jen by i v Česku ty prodejny možná měly mít někoho, kdo umí, zejména starým lidem, vysvětlit, co to je a čím se liší drahé zařízení od levného. Čím se liší lepší od horšího. Dostat se do stadia, kdy to zmateným staříkům vysvětluji já při nákupu baterií, není zrovna ideální. To je snad jediná skvrna na české digitalizaci. Jistě, jsme malá země, jako jedno větší město. Ale set-top-boxů máme plné obchody, slevy sice na ně nemáme, ale zato je občas dostaneme jako bonus. Hmmm. S prodavači je obtíž, o inteligenci a kvalifikaci nemluvě. Prodejny elektro jsou dnes ale skoro samoobslužné. Prodavače neuvidíte a pokladní je z Ukrajiny. Počítat umí. Nebude to dlouho trvat, ani pokladní nebudou. RFID čtečka u východu přece přečte kód zboží, které si odnesete a odečte automaticky cenu z vaší "chytré" peněženky v mobilním telefonu. K čemu prodavače, k čemu pokladní, k čemu... lidi? Vzpomínáte, jak jsme kdysi stávali na kubánské pomeranče a banány z Brazílie fronty? Když jste se na prodavačku usmáli, byly. psáno pro server První zprávy |