27. 1. 2009
Stromy u silnic jsou skutečně nebezpečné |
Dovolte mi krátkou reakci na příspěvek pana Tomáše Peltana "Řidič nebo strom? Oba". Autor má podle mne pravdu pouze z části, píše Vít Latzel. Je pravda, že každý neseme zodpovědnost za své chování a musíme za něj i platit. Ovšem ze své zkušenosti vím, že často na stromy doplácí právě ti nevinní. Uvedu příklad. Pracuji v Třeboni a do práce dojíždím z Budějovic. Silnice je z poloviny lemována sto i více letými stromy. Za těch asi šest let jsem viděl několik smrťáků a těžkých bouraček. A věřte mi, že často to odnesl nevinný. Naposledy náklaďák vyjel v zatáčce do protisměru a vytlačil osobní vůz mimo silnici. Řidič se bohužel nevešel mezi stromy (odhaduji tak v 20ti metrové vzdálenosti) a čelně se se stromem střetl. Za ta léta jsem potkal také několik situací, kdy řidiči stromy minuli a vše skončilo v poli a nejspíše bez vážného zranění. Může se také stát, že ztratíme kontrolu nad vozem např. kvůli prasklé pneumatice, nenadálé překážce a pod. Pak nám bude estetika k ničemu. Stromy kolem cest sice mají svůj historický důvod a estetickou kvalitu, ale přijde mi, že v době, kdy se snažíme více či méně rozumnými nařízeními a opatřeními zvyšovat bezpečnost provozu, je stavění "překážek" do únikových zón kontraproduktivní. Naše úzké okresky s číhajícímy stromy v zatáčce mi jako vzor bezpečnosti zrovna nepřijdou. Reakce ŠOK: Jezděte bezpečněji, to znamená pomalu. To nejvíce zvýší bezpečnost provozu. A uchová stromy u silnic. Namísto stromů bych z okolí silnic bez milosti odstraňoval bez milosti billboardy a jakoukoliv jinou reklamu, nesloužící k orientaci. A ze silnic bych odstraňoval řidiče, kteří nedodržují pravidla. Vozidla, která nesplňují technické podmínky pro provoz. Vozidlo na letních gumách v zimě je zbraň v rukou zločince. Zabavení technického průkazu na rok je dostatečnou pobídkou k nákupu gum. Dopravní nehoda zaviněná rychlou jízdou by měla být chápána jako úmyslný trestný čin obecného ohrožení. Zranění chodce či jiného řidiče nebo spolujezdce jako útok se zbraní. 5-8 let natvrdo, zákaz řízení na deset let. Zabavení automobilu jako prostředku k páchání trestného činu. Co byste řekli povinnému omezovači rychlosti na všech automobilech na rychlost, definovanou v zákoně jako maximální a sektorovému měření rychlosti mýtnými branami? |