27. 1. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 1. 2009

Řidič nebo strom? Oba

Po roce se opět objevily snahy Policie ČR zbavit řidiče hrozby nebezpečných stromů a vykácet aleje kolem silnic. Ohánějíce se statistikou o dopravních nehodách, usilují naši policisté o radikální proměnu tvářnosti naší krajiny, jaká se zde odehrála naposledy v neolitu. V nouzi se prý spokojí se svodidly - alespoň to se čtenář dozví z článku na serveru iHNed.cz ZDE

Položme si nyní několik otázek. Jsou stromy skutečně příčinou úmrtí řidičů, nebo se jedná sice o bezprostřední příčinu, ale skutečná příčina leží jinde? Je odstranění stromů léčbou příčiny těchto smutných a zbytečných úmrtí, nebo je nutno hledat příčiny jinde a tyto odstraňovat?

Odpověď na první otázku je zřejmá. Jen velmi málo stromů bez rozhlédnutí vstupuje do vozovky těsně před přijíždějící vozidlo. Také strom, který by náhle vyrostl před přijíždějícím řidičem jsem dosud neviděl. Přesto k tragickým srážkám, kterým je nepochybně nutno zabránit, dochází.

Pan ředitel dopravní policie by možná mohl přispět řešení, kdyby kromě statistiky o tom, s čím se ten který řidič srazil, přidal raději statistiku příčin těchto tragédií. Předpokládám, že podobně postupuje například lékař, ke kterému přijde pacient s nějakým příznakem - neléčí primárně příznak, ale příčinu nemoci. Z takové statistiky bychom se pak například mohli dozvědět, že příčinou bylo ve většině případů to, že řidič nezvládl řízení a dostal se mimo vozovku, třeba z důvodu rychlosti nepřiměřené stavu vozovky a vozidla a svým schopnostem.

Potom se dostaneme k druhé otázce. Je v takovém případě lepší léčit příznak - tedy odstraňovat stromy, nebo by bylo - a to i pro bezpečí řidičů, protože všechny překážky beztak není možné odstranit - výhodnější začít - alespoň na pracně vytipovaných úsecích - řešit skutečnou příčinu, tedy důvody, pro které se řidič dostal mimo vozovku.

Je zřejmé, že problémy s nebezpečím plynoucím z alejí rostoucích příliš blízko nebezpečných silnic nejsou naší specialitou. Proto by možná nebylo špatné podívat se do zahraničí, jak jsou tato nebezpečí eliminována v jiných zemích.

Ukázkovým příkladem může být francouzská Provence, pro kterou jsou typické úzké aleje platanů, rostoucí těsně vedle krajnic silnic. I francouzští policisté si uvědomují, že tyto aleje jsou nebezpečné pro řidiče a že je nutno zabránit nesmyslným tragédiím. Proto jsou na začátku nebezpečných úseků umístěna varování s omezením rychlosti, většinou doplněná o radarové měření. Tím dojde nepochybně k omezení velkého množství nehod. U zbývajících (například z důvodu neočekávané námrazy či zvířete ve vozovce) pak mohou být účinnou pomocí svodidla, která ostatně zmiňuje v odkazovaném článku i pan ředitel dopravní policie, byť jako nouzové řešení.

Na závěr musím sice ocenit snahu dopravní policie o omezování úmrtí na silnici, je však nutno i apelovat. I když je snižování počtu úmrtí na silnici klíčové, postupujte civilizovaně a citlivě, s rozmyslem. Řešte příčiny skutečné a ne jen příznaky. Je možné zachovat životy řidičů i stromů. Možností je mnoho a barbarství není na místě.

                 
Obsah vydání       27. 1. 2009
27. 1. 2009 Obama zahajuje diplomatické úsilí vůči Blízkému Východu
27. 1. 2009 Vězeň z Guantánama, kterého mučila al Kajda a Američané ho pohřbili
27. 1. 2009 Vlastníci křišťálové koule Jiří  Drašnar
27. 1. 2009 Ovládne Google počítače všech?
27. 1. 2009 O příkladném jednání Richarda Fulda, neboli Když si někdo nechá za něco platit, ale pak se odpovědnosti vyhne Uwe  Ladwig
27. 1. 2009 Navážet se do neziskovek umí každý Martin  Keder
27. 1. 2009 Nejprospěšnější = nejbohatší? Opravdu jen kecy. Štěpán  Kotrba
27. 1. 2009 Pozor na waldorfské školství?
27. 1. 2009 Michael  Marčák
27. 1. 2009 Znovu o plynu a tržních vztazích
27. 1. 2009 Bulharská odveta Ladislav  Žák
27. 1. 2009 Bída se státní zárukou! Bohuslav  Binka
27. 1. 2009 Od kdy je MFDnes mystifikační médium? Prasárně by se fandit nemělo Štěpán  Kotrba, Luděk  Staněk
27. 1. 2009 Co třeba začít kopat? Jaromír  Habr
27. 1. 2009 Tak zle, a tak taky zle? Miloš  Dokulil
27. 1. 2009 Řidič nebo strom? Oba Tomáš  Peltan
27. 1. 2009 Řidič nebo krajina, ještě pár slov Pavel  Zoch
27. 1. 2009 Stromy u silnic jsou skutečně nebezpečné
27. 1. 2009 Týden Jana Palacha Vilém  Prečan
27. 1. 2009 The 1989 Palach Week
26. 1. 2009 Mystifikace za mystifikaci aneb poprvé fandím Mladé frontě Dnes
27. 1. 2009 Gorily píší Radě Českého rozhlasu. Opět...
26. 1. 2009 ICT: Krize, krize, krize kam se podíváš Štěpán  Kotrba
24. 1. 2009 Prosba o pomoc Tomáš  Koloc
27. 1. 2009 Schopná absolventka University of Glasgow hledá v ČR zaměstnání u filmu či v médiích
26. 1. 2009 Les, golf, Bém a jeho parta(j) Zita  Kazdová, Pavel  Roušar
26. 1. 2009 Grázlové ve zlínské sociální demokracii zvítězili - prozatím Štěpán  Kotrba
26. 1. 2009 Pět stupňů kolapsu Jindřich  Kalous
26. 1. 2009 Žába Přemysl  Janýr
26. 1. 2009 Filmová inspirace 60. let, dnešní andělé a záhadné Bytosti odjinud Josef  Brož
26. 1. 2009 Poučenie z plynovej krízy Karol  Krpala
26. 1. 2009 Jiný plyn Milan  Smrž
27. 1. 2009 Čurdová místopředsedkyní Parlamentního shromáždění Rady Evropy
27. 1. 2009 Wave: "Kill the Dandies" na studiovém koncertu v přímém přenosu a navíc zdarma
1. 1. 2009 Hospodaření OSBL za prosinec 2008