27. 1. 2009
Řidič nebo strom? ObaPo roce se opět objevily snahy Policie ČR zbavit řidiče hrozby nebezpečných stromů a vykácet aleje kolem silnic. Ohánějíce se statistikou o dopravních nehodách, usilují naši policisté o radikální proměnu tvářnosti naší krajiny, jaká se zde odehrála naposledy v neolitu. V nouzi se prý spokojí se svodidly - alespoň to se čtenář dozví z článku na serveru iHNed.cz ZDE |
Položme si nyní několik otázek. Jsou stromy skutečně příčinou úmrtí řidičů, nebo se jedná sice o bezprostřední příčinu, ale skutečná příčina leží jinde? Je odstranění stromů léčbou příčiny těchto smutných a zbytečných úmrtí, nebo je nutno hledat příčiny jinde a tyto odstraňovat? Odpověď na první otázku je zřejmá. Jen velmi málo stromů bez rozhlédnutí vstupuje do vozovky těsně před přijíždějící vozidlo. Také strom, který by náhle vyrostl před přijíždějícím řidičem jsem dosud neviděl. Přesto k tragickým srážkám, kterým je nepochybně nutno zabránit, dochází. Pan ředitel dopravní policie by možná mohl přispět řešení, kdyby kromě statistiky o tom, s čím se ten který řidič srazil, přidal raději statistiku příčin těchto tragédií. Předpokládám, že podobně postupuje například lékař, ke kterému přijde pacient s nějakým příznakem - neléčí primárně příznak, ale příčinu nemoci. Z takové statistiky bychom se pak například mohli dozvědět, že příčinou bylo ve většině případů to, že řidič nezvládl řízení a dostal se mimo vozovku, třeba z důvodu rychlosti nepřiměřené stavu vozovky a vozidla a svým schopnostem. Potom se dostaneme k druhé otázce. Je v takovém případě lepší léčit příznak - tedy odstraňovat stromy, nebo by bylo - a to i pro bezpečí řidičů, protože všechny překážky beztak není možné odstranit - výhodnější začít - alespoň na pracně vytipovaných úsecích - řešit skutečnou příčinu, tedy důvody, pro které se řidič dostal mimo vozovku. Je zřejmé, že problémy s nebezpečím plynoucím z alejí rostoucích příliš blízko nebezpečných silnic nejsou naší specialitou. Proto by možná nebylo špatné podívat se do zahraničí, jak jsou tato nebezpečí eliminována v jiných zemích. Ukázkovým příkladem může být francouzská Provence, pro kterou jsou typické úzké aleje platanů, rostoucí těsně vedle krajnic silnic. I francouzští policisté si uvědomují, že tyto aleje jsou nebezpečné pro řidiče a že je nutno zabránit nesmyslným tragédiím. Proto jsou na začátku nebezpečných úseků umístěna varování s omezením rychlosti, většinou doplněná o radarové měření. Tím dojde nepochybně k omezení velkého množství nehod. U zbývajících (například z důvodu neočekávané námrazy či zvířete ve vozovce) pak mohou být účinnou pomocí svodidla, která ostatně zmiňuje v odkazovaném článku i pan ředitel dopravní policie, byť jako nouzové řešení. Na závěr musím sice ocenit snahu dopravní policie o omezování úmrtí na silnici, je však nutno i apelovat. I když je snižování počtu úmrtí na silnici klíčové, postupujte civilizovaně a citlivě, s rozmyslem. Řešte příčiny skutečné a ne jen příznaky. Je možné zachovat životy řidičů i stromů. Možností je mnoho a barbarství není na místě. |