1. 12. 2008
Od Kundery k Zahradníčkovi a od Zahradníčka k historické pamětiMotto: V letech 1938 -- 1939, během druhé republiky, se na první republiku plivalo. Masaryk se pomlouval, koncept demokracie se považoval za šílený, nejsilnějším hlasem byl český fašismus a antisemitismus. Nezapomnělo se, že se na tomto procesu podíleli čeští katoličtí intelektuálové. Ladislav Jehlička napsal r. 1938: "Než se lidstvo navrátí k absolutní monarchii jako k nejlepšímu a jedinému přirozeného systému vlády, systém jediné strany je nejlepší politická organizace." Jeho přání se splnilo o deset let později, bohužel měla však ta strana jinou barvu. Jehlička strávil mnoho let ve vězení. Václav Žák, "O pocitu ponížení a nezamýšleném účinku" ZDE Jiří Holý v článku "Od Kundery k historické paměti" píše, že Martin Šimečka článkem v Respektu 2008/48 posunul spor o hodnověrnosti policejního dokumentu v případu Milana Kundery k reflexi naší minulosti a dle jeho názoru není podstatné, zda Kundera Dvořáčka "udal záměrně, bezděčně nebo vůbec ne, zda lže, zda tuto událost vytěsnil z paměti či se vůbec nestala". Nicméně v dalším textu píše výhradně o Kunderovi. Prý " není ochoten reflektovat svou vlastní minulost, přiznat svůj vlastní podíl viny, o které nemůže být vůbec sporu" (sic!). Místo reflexe o naší minulosti, kterou Jiří Holý slibuje, se dále čtenář dočítá, čeho všeho se Milan Kundera dopustil. Píše o polemice Václava Havla a Milana Kundery na konci roku 1968, kterou Holý prezentuje jako "polemiku o Kunderu" a mezi největší Kunderovy prohřešky počítá to, že v souvislosti s jeho vystoupením na počest Jaroslava Seiferta Kundera připomněl jen další čtyři básníky (Nezval, Halas, Biebl, Holan) a nejmenoval přitom Jana Zahradníčka. |
V případu Milana Kundery je zcela zásadní vyjádření kriminalisty Aloise Paška pro Právo otištěné dne 13.11. 2008. S tímto vyjádřením by se autoři kampaně proti Kunderovi měli nejprve vyrovnat. Jestliže je někdo obviněn z udávání, ze lži atd. na základě pochybných důkazů, pak nelze psát, že toto není podstatné. Než přejdeme k diskusi o reflexi minulosti, byla by na místě reflexe o přítomnosti. Je požadavkem elementární slušnosti vyslovit za nepodložený a nactiutrhačný článek omluvu. Ve slušné společnosti i dnes se toto považuje za samozřejmost. Spor Václava Havla a Milana Kundery nebyl sporem o Kunderu, jak tvrdí Jiří Holý, ale byl to spor o smyslu či významu Pražského jara, který Havel bagatelizoval. Potvrzuje to i článek Marka Hrubce "Zárodky dějinné Alternativy" (Literární noviny č. 48/2008): "Uzavírání roku 1968 prohlašováním, že to byl neúspěšným pokusem o návrat k normálnosti civilizovaných zemí (jak tvrdil Václav Havel -pozn. J.M.), ignoruje vlastní tvůrčí přínos Československého jara, jež však usilovalo o to být naopak něčím, co dosud v civilizovaných zemích samozřejmostí nebylo". Katolický básník Jan Zahradníček patří nesporně k nejlepším českým básníkům minulého století. Měl velice pohnutý osud. Když už ale Jiří Holý píše o reflexi naší minulosti, je třeba po pravdě uvést, že Jan Zahradníček patřil do skupiny významných katolických literátů kolem týdeníku Národní obnova -- Jaroslav Durych, Jan Zahradníček, Jakub Deml, Václav Renč, Jan Čep -- která se distancovala za druhé republiky (1938 - 1939) od demokracie a uchylovala se k náboženské mystice (Věra Olivová, Dějiny první republiky, Praha 2000). Významnou úlohu v duchovním klimatu hrály agilní skupiny fašizujících a fašistických intelektuálů sdružených okolo listu Řád, Národní obnova, Tak. Mezi tyto militantní katolické intelektuály patřil bohužel i Jan Zahradníček (Jan Rataj, O autoritativní národní stát, Praha 1997, Miroslav Jodl, Proměny křesťanství, Praha 2005). Katoličtí fundamentalisté vyhlásili heslo Katolictví zákonem! Chtěli nastolit služebnost státu Bohu a vytvořit nenarušitelné spojení katolictví s českou národní identitou, z níž měli být nekatolíci (především židé a ateisté) vyloučeni. Případ Jaroslava Durycha -- nesporně vynikajícího spisovatele -- je dostatečně znám, méně už se ví, že proti stoupencům první republiky vystoupil tenkrát také autor vynikajícího románu Kámen a bolest Karel Schulz: "Každá shovívavost vůči těmto odporným lidem znamená naši sebevraždu...Je třeba je přinutit, aby se báli. Buď učiní pokání, nebo musí být vyříznuti z národa. Jestliže nemají vědomí své viny, nutno je k tomu donutit... Kdo je zločinec, patří do kriminálu nebo do koncentračního tábora." Jan Zahradníček se radoval: "Již vyšlehly koniášovské plameny, které je v době velmi dohledné všecky stráví". Historická paměť se nemůže týkat jen Milana Kundery a jeho údajných provinění, o nichž si já vůbec nejsem jistý, ale je žádoucí zachovat v paměti totální selhání některých katolických vzdělanců za druhé republiky (o kterém vůbec nemůže být sporu), mezi něž se hlásil i vynikající český básník Jan Zahradníček. Nebo nešlo o selhání a přece jen měl pravdu T.G. Masaryk, když napsal: "Katolicismus a demokratický stát je contradictio in adiecto?" |
Milan Kundera | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
1. 12. 2008 | Od Kundery k Zahradníčkovi a od Zahradníčka k historické paměti | Jan Makovička | |
27. 11. 2008 | Od Kundery k historické paměti | Jiří Holý | |
13. 11. 2008 | "Aféra" Kundera, která na Západě rychle skončila, je v ČR uměle udržována při životě | Jan Čulík | |
3. 11. 2008 | Naši darmodějové | Martin Škabraha | |
3. 11. 2008 | 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery" | ||
31. 10. 2008 | Respekt se Kunderovi neomluví | ||
24. 10. 2008 | Fabiano Golgo se domnívá, že Kundera byl udavač | ||
24. 10. 2008 | Le Monde: Nový proces s panem K. | Pavel Barák | |
23. 10. 2008 | Pár myšlenek z ještěřího mozku | Karel Dolejší | |
22. 10. 2008 | Ještěří mozek? | Jiří Drašnar | |
22. 10. 2008 | Kundera požaduje od Respektu omluvu, jinak se bude soudit | ||
21. 10. 2008 | O zkreslování informací | Jiří Jírovec | |
21. 10. 2008 | Mytologizace "Udání Milana Kundery" | Jakub Češka | |
19. 10. 2008 | Kalenská jako stalinský soudce | Martin Škabraha | |
19. 10. 2008 | Nesmrtelnost | MIlan Kundera |