1. 12. 2008
Vodní proudy v oceánech poskytnou dostatek energie pro celý svět, tvrdí vědciRevoluční vynález, který dokáže využívat energii pomalu tekoucích proudů v řekách a v mořích, bude schopen generovat dostatečné množství elektrické energie pro celý svět, píše deník Daily Telegraph. |
Tato nová technologie dokáže vyrábět elektřinu i ve vodě, která se pohybuje pomaleji než jeden uzel - cca 1,5 km za hodinu. Znamená to tedy, že může využít energie většiny proudění v řekách a mořích po celém světě. Dosavadní energie dokázala využívat pouze vodního proudění rychlejšího než 5 nebo 6 uzlů; většina vodních proudů na světě se však pohybuje pomaleji než 3 uzly. Nové zařízení, inspirované způsobem, jak plavou ryby, se skládá ze systému válců, umístěných horizontálně k proudění vody a připevěných k pérům. Jak voda proudí kolem, vytvářejí se víry, které způsobují, že se válec začne pohybovat nahoru a dolů. Mechanická energie vibrací je pak převedena na elektřinu. Válce na prostoru jednoho čtverečního metru ve vodě pohybující se rychlostí 3 uzlů produkují 51 wattů elektrické energie. To je efektivnější než turbíny obdobné velikosti či generátory, které využívají vln. Možství vzniklé energie rychle stoupá, pokud je proud vody rychlejší, anebo je používáno více válců. "Pole" válců umístěných na mořském dni na rozloze 1x1,5 km až do výše jednopatrového domu dokáže ve vodě proudící rychlostí 3 uzly generovat elektrickou energii pro asi 100 000 bytů. Vědci poukazují na to, že elektrická energie, vyrobená touto technologií, kterou finacovala americká vláda, by stála pouze asi korunu za kilowatthodinu, zatímco větrem vyrobená elektrická energie stojí 1,35 Kč za kilowatthodinu a solární energie 3 - 9 Kč za kilowatthodinu. Systém, který vytvořili vědci z University of Michigan, se nazývá Vivace, neboli "vortex-induced vibrations for aquatic clean energy" (víry vyvolané vibrace pro čistou vodní energii). Kdyby bylo touto technologií využito jen 0,1 procenta energie v oceánech, vyráběla by se elektrická energie pro 15 miliard lidí. Výsledky výzkumu právě vyšlyu v nejnovějším čísle čtvrtletníku Journal of Offshore Mechanics and Arctic Engineering. Podrobnosti v angličtině ZDE |