10. 9. 2008
Čeští piloti nesouhlasí s rozprodejem ČSA před jejich privatizacítisková zpráva České sdružení dopravních pilotů CZALPA ČSA zásadně nesouhlasí s dalším rozprodáváním majetku společnosti ČSA a.s. tak, jak ho ještě před privatizací připravuje současný management zřejmě podle zadání vlastníka společnosti, tedy státu. Ministerstvo financí se rozhodlo navýšit před privatizací majetek jedné státní firmy na úkor jiné státní firmy. Takové jednání před privatizací obou společností považujeme za nekorektní a hlavně nevýhodné pro vlajkového dopravce v České republice, společnost ČSA a.s., která se sama potýká s obtížemi na trhu letecké dopravy. Celá transakce skrývaná za snahu o narovnání vztahů mezi Letištěm Praha a ČSA a.s., je nazývána "směnou pozemků a nemovitostí." Přitom se jedná o transakci velmi nevyrovnanou, jejíž výsledkem bude další snížení hodnoty společnosti ČSA. |
ČSA by měly Letišti Praha prodat mimo jiné tři nemovitosti na starém letišti, které stále využívá k vlastnímu provozu, což je podle názoru CZALPA ČSA jednoznačně proti zdravému rozumu a pro ČSA nevýhodné. Mezi těmito nemovitostmi je např. hangár E, který je využíván pro údržbu letadel ATR. Jeho opuštěním dojde k omezení kapacity údržby letadel, což může vést ke zhoršení bezpečnosti provozu a k omezení zisku společnosti z údržby letadel třetích subjektů. Dalším objektem, který chce ČSA prodat, je hangár B, ve kterém sídlí výcvikové středisko letového a pozemního personálu ČSA. Výcvikové středisko, které si společnost založila, se za posledních deset let dostalo na vysokou evropskou úroveň a je vysoce ceněným a uznávaným výcvikovým zařízením, nehledě na stamilionové úspory, které každý rok přináší společnosti, protože velká většina výcviků pozemního i letového personálu probíhá ve vlastním výcvikovém zařízení v Praze. Prodej výcvikového střediska a jeho zpětný pronájem nedává z ekonomického hlediska žádný smysl a opět přinese problémy v provozu a zabrání dalšímu rozvoji tohoto střediska. To se může odrazit ve snížení kvality a tedy opět ve snížení bezpečnosti provozu. Třetím objektem, který chce management společnosti prodat, je budova, kde sídlí ekonomický úsek společnosti. Protihodnotou za výše zmíněné budovy jsou pozemky v blízkosti hangáru F a kolem administrativní budovy APC. Cena těchto pozemků je řádově nižší, a proto součástí vyrovnání má být doplatek zhruba ve výši 1 mld. Kč, kterou ČSA a.s. získá od Letiště Praha. CZALPA ČSA je přesvědčena, že tento prodej je jen dalším krátkodobým ziskem pro ČSA. Z dlouhodobého hlediska je naopak daleko výhodnější uchování nemovitého majetku pro další rozvoj ČSA, o jeho případném prodeji by měl rozhodnout až budoucí vlastník. Dalším argumentem proti rozprodeji jsou neustále rostoucí ceny nemovitostí, které na rozvíjejícím se pražském letišti určitě nebudou v nejbližší době klesat. Obáváme se tedy, že před privatizací bude tato letecká společnost s dlouhou historií bezprecedentně vykuchána. Prezident společnosti Radomír Lašák tento týden na tiskové konferenci řekl, že společnost ČSA je připravena na privatizaci. Zároveň ale připravuje s managementem rozprodej nemovitostí, které si společnost budovala desítky let a které stále aktivně využívá pro svůj provoz a výcvik. To značí účelovost výroků managementu společnosti a možné nekalé úmysly s majetkem firmy.Celou transakci nazývanou vyrovnání vztahů považujeme pro České aerolinie za ekonomicky nevýhodnou a před privatizací vedoucí jen ke krátkodobému zisku. České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA - Czech Air Line Pilots Association ) bylo založeno v roce 1990 a je v tuto chvíli jedinou profesní organizací v České republice, které zastupuje dopravní piloty. Jejím cílem je nejen reprezentovat dopravní piloty, ale i utvářet podmínky pro rozvoj jejich odborných znalostí a dovedností a v neposlední řadě spolupracovat se státními institucemi a s mezinárodními organizacemi zastupujícími dopravní piloty. |