10. 9. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 9. 2008

Osladíme?

Konečně jsem si splnil dávný sen: Procestovat na kole krajinu, která je krásná a podle informací příslušných serverů také protkaná cyklotrasami. Co lepšího, kromě hezkého počasí, si může cyklista přát. Pátek, po ranním mrholení se oblačnost protrhává a my můžeme vyrazit...

1. Ze Stříbra do Plané, aneb kolo jako vejtřaska

Protože mezi Stříbrem a Planou u Mariánských Lázní je na dráze výluka, projel jsem si tuto trasu na kole. Po silnici do Kladrub a zde doprava na Benešovice. Z Benešovic do Damnova je značená cyklotrasa, jejíž číslo najdete v mapách. Systém jejich značení je mi dosud tajemstvím, nicméně tento úsek, pokud ho projedete, si zapamatujete navždy. Je veden z Benešovic lesní cestou kousek od dálnice na Rozvadov. Povrch cesty tvoří kromě výmolů a louží úseky "zpevněné" štěrkem frakce 35/62. Pokud nejste odborníky, vězte, že se jedná o šutry tak akorát do ruky. Pro cyklistu to znamená usilovnou drncačku, která dá nejen zapomenout na okolní krajinu, ale navádí k násilnému činu hození kamenem po tom, kdo vás sem zavedl. Přímo lahůdku nám vytyčovatelé trasy přichystali před obcí Lobzy při prudkém klesání z lesa do vsi. Pouštíte kolo na volno, abyste přeletěli ty šutry jako kdysi Yves Montand nerovnou silnici s nákladem nitroglycerinu ve slavném filmu Mzda strachu. Ujišťuji vás, že dobrodružství na trase z Benešovic do Lobez tento thriller překoná. Pokud se i přes mé varování na tento úsek vydáte, dejte před vesnicí Lobzy pozor, prudce zabrzděte a slezte s kola. Zelená travička v údolí rafinovaně ukrývá hluboké koleje od traktoru, které by mohly způsobit, že se už domů vlastní silou nevrátíte...

Není divu, že na této části cyklotrasy nepotkáte ani živáčka, o hospodě nemluvě. Místní živáčky by ani nenapadlo jezdit tudy na kole a pokud sem podle soudobých bedekrů zavítá cizinec, pozná na vlastní kůži a kolo, co znamená onen poťouchlý slogan z vládní evropské kampaně...

Zbytek trasy do Plané jsem si plánoval sám a je jen mou věcí, že jsem se kodrcal po strupatých okreskách, jež poznaly poslední opravu tak někdy "in the sixties". Pro neznalé uvádím, že "vejtřaska" je přezdívka slavného nákladního automobilu Praga V3S, který je pro výše popsanou trasu mnohem vhodnější než jízdní kolo.

2. Mé Chebsko, mein Egerland

Když se vyšplháte lesem na vrchol kopce zvaného Drsný, kousek nad klášterem na Chlumu Sv. Maří, uvidíte je skoro celé. Od údolí mezi Dylení a Císařským lesem přes město, které dalo této krajině jméno se Zelenou Horou v pozadí a kopečky Ašska a Vogtlandu k výšinám začínajících Hor Krušných. Přes smogem začouzené a těžbou rozbrázděné Sokolovsko se kruh uzavírá vzdálenými oblými pahorky Tepelské vrchoviny. Kolem Chebské pánve (zde pochopíte, proč se název nádobí používá i pro krajinu), se projíždí po slušných, opravdu ( v sobotu dopoledne) málo frekventovaných silnicích. Kacéřov, Hluboká, Kopanina, Nový Kostel, Luby, Plesná, Skalná, Františkovy Lázně jsou větší vesnice, nebo městečka, jež Chebskou pánev obklopují a svým vzhledem upomínají na někdejší osídlení. V Kopanině na hřbitově u barokního kostela najdete hrob prvního generálního ředitele severočeské dráhy Loewa a celé století přeskočíte u Nového Kostela, kde nad pastvinami tiše šumí vrtule větrné elektrárny, o níž asi nikdo neví, a tedy proti ní neprotestuje...

Silnice z Lubů do Františkových Lázní je pro cyklistu svým novým povrchem a rovinatým profilem skutečným požitkem. Okolní rybníky a zatopené kaolinové doly už, bohužel, jako kdysi, ke koupeli nelákají, stejně jako rybník Amerika u Františkových Lázní. Všude je na hladině onen "zelený hnus", který byl před mnoha lety pro nás novinkou na přehradě Skalka u Chebu a je nyní symbolem od západu přitékající "fosfátové civilizace". Nu, však je u Františkových Lázní již proslulý Aquapark, kde se můžete přece jen vykoupat -- za devadesát korun...

Takže ke koupeli nakonec zbylo přehradní jezero na řece Odravě u Jesenice. Zelený hnus se i zde prostírá hlavně v zálivech, ale když si najdete místo ovívané větrem, můžete se zchladit v jinak průzračné vodě.

Po celé trase Chebskem budete postrádat možnosti občerstvení, protože venkovské hostince otevírají až pozdě odpoledne. Ve Františkových Lázních a okolí jsou restaurace a hospody zřejmě určeny hlavně pro "obědovou" turistiku automobilizovaných hostů ze sousedního Německa, ale pro občerstvení skromného českého cyklisty postačí vietnamská ulička na okraji světových lázní směrem na Cheb.

Kuriosní pointou na cestě z Františkových Lázní do Chebu je, že až do Střížova dojedete po cyklostezce, ale poslední dva kilometry, pokud nechcete jet velkou oklikou, musíte jet až do města po rychlostní silnici mezi svištícími auty. A tak ti kýžení cykloturisté, kterým to takto osladíme, tudy raději profrčí autem a na kole se projedou jinde, tam, kde jsou "cyklisté vítáni".

3. Kolo a vlak

Ze Sokolova se do Císařského lesa (oblast kolem Pramenů a Kladské, nesprávně při překotném počešťování po roce 1945 zvaná Slavkovský les) dostanete s kolem zvláštním autobusem. Do nižší a rovinatější Tepelské vrchoviny, vhodnější pro cestování na kole, jede v sobotu přímý vlak přes Bečov do Mariánských Lázní, v neděli a v týdnu musíte počítat s jedním přestupem v Karlových Varech. Budete ale cestovat německými vlaky, kde panuje vůči cyklistům opravdové "oslazení". Vedle úsměvů vás zaměstnanci Vogtlandské dráhy přivítají i cenou za přepravu kola celých 10,- Kč (slovy deset korun, České dráhy dvacet pět korun). (V Británii se vozí jízdní kola vlaky zadarmo, pozn. JČ.) Pokud budete v Karlových Varech přestupovat kolem poledne, zbude vám čas tak akorát na oběd. Doporučuji učňovskou restauraci Luna u mostu přes Ohři, kde se za třetinovou cenu najíte lépe a příjemněji, než ve "světových" lokálech lázeňské čtvrti. Pro tu vám pak zbude ještě půlhodinka na rychlé projetí ke Vřídlu a zpět na Dolní nádraží...

Jízda motorovou jednotkou DESIRO společnosti Vogtlandbahn je pro milovníky vlaků a okolní krajiny zážitkem sama o sobě. Namísto okének velké plochy jakoby výkladních skříní do okolních údolí, jimiž se vedle říčky Teplé vine i silnice, ukrytá ve stromoví na úpatí kopců. Krajině dominuje krajina a ne dopravní cesty.

Nad chalupářskou vesničkou Křepkovice, u níž v lese pramení lahodná kyselka, se můžeme ohlédnout zpět ke klášteru a pak si vybrat jednu z cest, která nás povede domů. Silničky jsou zde jen o málo lepší než mezi Stříbrem a Planou a značená cyklostezka mezi Lestkovem a Olbramovem slouží asi více traktorům než kolařům a podle toho taky vypadá: Výmoly plné vody, místo šutrů bahno, tak si vyberte...

Závěrem se můžeme zamyslet nad podivným "vládněevropským" sloganem o oslazování. Již jsme slyšeli, že prý je určen spíše nám, než evropským sousedům. Ano, je to pravda. Poťouchlou a přejemnělou ironii tohoto hesla opravdu pochopí nejlépe obyvatelé zdejších pánví, než třeba hluční a přímí Sasové či Bavoráci. Ti zatím tiše pronikají, třeba v provozu na příhraniční železnici tam, kde na to česká pohodlnost nestačí. Pokud se omezíme jen na ty cyklostezky a většinu silnic na značených trasách českým západem, platí pro cizince po všech stránkách ono správně české: Tak my vám to teda osladíme, to budete koukat...

                 
Obsah vydání       10. 9. 2008
10. 9. 2008 Ruské strategické bombardéry přiletěly do Venezuely
10. 9. 2008 Pokles na úroveň opic? Možná postkomunistické panorama... Darina  Martykánová
10. 9. 2008 Rusko a pošetilost pohádek o pokroku
10. 9. 2008 Nejnovější důvody pro radar: Mulláhové, chamberlaini a elektromagnetické pulsy Karel  Dolejší
10. 9. 2008 LA Times: Ruský nacionalista prosazuje eurasijskou alianci proti Spojeným státům
10. 9. 2008 Tragická fraška, pokračování normalizace Boris  Cvek
10. 9. 2008 Zelený triumvirát Martin J. Kadrman
10. 9. 2008 Čeští piloti nesouhlasí s rozprodejem ČSA před jejich privatizací
10. 9. 2008 CERN dnes 9:30: "konec světa" začíná
10. 9. 2008 Politik - alfa samec ve smečce Petr  Sak
10. 9. 2008 Výbuch sopky, cyklón a státní převrat na Réunionu Miloslav  Štěrba
10. 9. 2008 Ne nadutost Ruska, ale cenzura. Tvrdá, odporná, jednostranná cenzura.
10. 9. 2008 Falešná "Točka" z Gori už krouží nad ruskými médii Štěpán  Kotrba
10. 9. 2008 Smlouva SOFA schválena
10. 9. 2008 Ani ruské protiraketové systémy nezachytí nový Topol-M
10. 9. 2008 Bude radar v Brdech zdravotní riziko?
10. 9. 2008 Marihuana proti zarputilým infekcím
10. 9. 2008 Radarové výsledky z ruky
10. 9. 2008 Nepřesnosti v technických údajích o vyzařování radaru pro Brdy
10. 9. 2008 Referendum jako jediný legitimní prostředek rozhodnutí o základně
10. 9. 2008 Juščenko se připravuje řešit následky "Černého úterý" vojenským převratem
10. 9. 2008 Zmocněnec vlády ČR pro lidská práva hlásá xenofobii a latentní předsudky
9. 9. 2008 Michael  Marčák
10. 9. 2008 Osladíme? František  Řezáč
10. 9. 2008 Je energetika a změna klimatu konfliktem mezi empirií, teorií a politikou?
10. 9. 2008 Političtí alfa samci a jejich trofejní samičky Štěpán  Kotrba
9. 9. 2008 Ne Základnám: Situace v Gruzii pro nás není důvodem ke změně názoru
10. 9. 2008 Zbavování způsobilosti lidí v novém občanském zákoníku nevyhovuje
9. 9. 2008 Anonymní avataři v digitální éře a Kroupova žurnalistická etika Štěpán  Kotrba
8. 9. 2008 V Gruzii byl zadržen štáb polské televize
9. 9. 2008 Michael  Marčák
9. 9. 2008 EP: v zájmu dosažení rovnoprávného postavení mužů a žen je nutné zpochybnit tradiční ženské a mužské role
9. 9. 2008 USA provedly už třetí útok na území Pákistánu - tentokráte na madrásu
9. 9. 2008 Citát dne (včerejšího) aneb konzervativně vyděšený pohled na neoliberální poučky
9. 9. 2008 Radiožurnál drsně porušuje veřejnoprávní statut Českého rozhlasu Miloslav  Štěrba
8. 9. 2008 Válcovací sjezd Zelených: Silou, Katuško, silou... Štěpán  Kotrba
9. 9. 2008 Defense News: Jak čelit ruské hrozbě
8. 9. 2008 Jsou tu paralely? O čem je gruzínská lekce? Miloš  Dokulil
8. 9. 2008 Zuby nehty Bohumil  Kartous
8. 9. 2008 Ekonomické reformy roku 1968 Martin  Myant
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008