19. 5. 2008
Ptačí chřipka zdarmaNásledující pozoruhodný spam o stejně pozoruhodné počítačové hře rozesílá jedna softwarová firma svým zákazníkům. Firma se zabývá produkcí jednoduchých počítačových her pro děti předškolního a nižšího školního věku. Doslova žhavou novinkou je hra Ptačí chřipka, kterou firma nabízí zdarma. Divné slepice, zlý zajíc a hráč jako rajče, které musí divná a útočná zvířata zlikvidovat. Mimochodem, když tu divnou slepici zastřelíte, efektně se samovznítí, lépe než v kafilérii. Tak hezký den a mnoho zábavy s ptačí chřipkou! |
Popis ilustrace:Jste sympatické rajče a masakrujete slepice s ptačí chřipkou. Je to hra pro čtyřleté děti?
RámečekPtačí chřipka - zdarma pro každého! Přijďte si pro ni! Dobrý den, připravili jsme pro Vás drobnou akční hru. Jmenuje se Ptačí chřipka a je zcela zdarma. Děj je jednoduchý: Jste sympatické červené rajče a shodou okolností jste se dostali na místa, kde zuří ptačí chřipka. Takže pozor na slepice - chovají se divně! Musíte je zlikvidovat všechny a dostat se až do cíle během pouhých pěti minut. Bude to mela, tak honem honem! Jo - a pozor na velkého zlého zajíce! Zde naleznete stránku se stažením plné verze a videem ze hry. (zde následuje marketingové sdělení o jiném, zpoplatněném produktu firmy) Přeji hezký den a mnoho zábavy - ať už s Ptačí chřipkou nebo s Míšou. Váš Radek Špidla Chování této firmy je nejapné hned z několika důvodů a vcelku dobře ilustruje fakt, že české podnikatelské prostředí trpí normalizačně pěstovaným pocitem, že společnost je zde od toho, aby se ždímala pro soukromé účely, neboť "patří všem"; interpretováno tak, že "všichni" jsou zejména každé "já" s jeho egoistickými zájmy a snahou o jejich prosazení. To je de facto také specifická definice českých ideologů "trhu" a jeho elementární principiálnosti. Roztomilé paradoxy, které stále mnoho lidí nechápe. U počítačových her je běžné, a zahraniční firmy to tak dělají, nechat si ověřit vhodnost hry pro určité věkové skupiny (http://www.esrb.org/ratings/ratings_process.jsp). Podle definovaných kritérií je možné teprve určit, pro jakou věkovou skupinu je hra vhodná. Je to pak klíčová informace pro rodiče, zda jejich dítě dosáhlo stanovené věkové hranice a zda chápe virtualitu hry s dostatečným nadhledem. Firma Špidla, držíc se tradice novodobého českého podnikání, které si klade zcela mizivé etické hranice, zjevně nic takového nerespektuje. Nehledě na to, hra "Ptačí chřipka" je pochybná ze své podstaty a proto, že jejím smyslem není ani to nejmenší, co počítačová hra může udělat, tedy poskytnou zábavu. Při primitivním grafickém zpracování a celém scénáři je jediným možným cílem přilákat "zdarma" potenciální zákazníky, kteří si posléze pořídí nějaký zpoplatněný produkt. Pokud bych si měl čistě laicky otipovat cílovou skupinu hry, její náročnost je takřka nepatrná a radost z její překonávání může mít pouze předškolní dítě, které, pokud má dostatek jiných stimulů, ji zakrátko opustí jako nudnou. Právě dítě v tomto věku však nemá schopnost vnímat hru s takovým nadhledem, aby pochopilo, že nakažené slepice a "divný" zajíc jsou pouze dílem něčí ekonomicky motivované banální představivosti. Je dokonce pravděpodobné, že firma si něco takového vůbec neuvědomuje a pokud ano, pak je to ubohé dvojnásobně. Zatímco zahraniční firmy se musejí vypořádávat s tlakem veřejnosti (v USA bojují proti digitálním hrám občanská sdružení i politici, většinou náboženského založení), česká veřejnost je vůči těmto jevům prozatím zcela apatická. Stejně jako v mnoha jiných případech se zdá, že její zájem o to, co a jak formuje její vlastní mentalitu a zejména mentalitu dětí, je jí docela ukradený. Možná proto, že zde funkční veřejné mínění vlastně ani neexistuje. |