3. 4. 2007
Zvýšení DPH pro veřejnou dopravu -- kde jsou Zelení?Jiří Absolon, Jiří Neustupa
Dozvídáme se, že růst DPH v souvislosti s takzvanou reformou veřejných financí se má zřejmě týkat také veřejné dopravy. DPH z jízdného má tedy nejspíš stoupnout o 80% - ze současných pěti na devět procent. Doprava a její růst jsou v posledních letech v ČR jedním z největších environmentálních problémů. Týká se to jak životního prostředí ve větších městech, jejichž centra jsou většinou zahlcena automobily, tak i negativního vlivu na krajinu, zejména u dálnic a rychlostních silnic. Dopad plánovaného růstu DPH u veřejné dopravy je přitom zřejmý. Povede k dalšímu relativnímu znevýhodnění městské hromadné dopravy, autobusů a vlaků vůči automobilům. Po nedávném zavedení dálničních mýtních poplatků pro autobusy to tedy bude další zjevný krok podporující růst individuální automobilové dopravy. Samotná DPH ve výši 9% pro veřejnou dopravu bude jednou z nejvyšších v Evropě. V Británii, Irsku či Dánsku je tato daň u veřejné dopravy nulová, v Lucembursku je vybírána ve výši 3%. Portugalsko, Lotyšsko a Litva ji mají ve výši 5%; Francie pak ve výši 5,5%. |
V Belgii, Holandsku a Švédsku je to 6%; v Německu, Polsku a Španělsku 7%, ve Švýcarsku 7,6%, v Norsku a ve Finsku činí DPH u veřejné dopravy 8%. Vyšší než v Česku bude tato DPH jen v Itálii a Rakousku, kde je 10%, a potom na Slovensku, v Estonsku a v Maďarsku, kde je velice vysoká, a pohybuje se tam od 18% do 20%. Celá věc by nemusela být tak překvapivá -- pravice veřejné dopravě z povahy věci moc nepřeje, takže její znevýhodňování můžeme sice považovat za politováníhodné, ale co jiného jsme koneckonců mohli čekat. Těžko ovšem uvěřit, že politiku, která vede zjevně a bez jakýchkoli okolků k podpoře automobilů, provádí vláda, jejíž součástí je Strana zelených. Mohli bychom snad očekávat, že pozice hromadné dopravy se za vlády Zelených bude zlepšovat -- vždyť její podpora je logicky v centru jejich politiky. Mohli bychom snad připustit, že v zájmu kompromisu s pravicovými kolegy ve vládě nebude možné veřejnou dopravu nějak rozumně podpořit, a že tedy věci zůstanou tak jak jsou. Je ale naprosto neuvěřitelné, že veřejná doprava má být zrovna za této vlády zatížena vyšší daní. Je opravdu neuvěřitelné, že za vlády, které se účastní Strana zelených, se daňový systém v naší zemi má stát i v evropském kontextu jedním z nejméně přátelských k tramvajím, železnicím a autobusům. Jak si, proboha, mohou lidé, kteří zvyšují daně pro vlaky a autobusy, říkat Strana zelených? Jak může místopředseda této strany Ondřej Liška v novinách vykládat, že program vlády je "nejzelenější za celou polistopadovou éru"? To je prostě buď pokrytectví, nebo nekompetence. Z obojího nám tedy věru nemůže být veselo. |