3. 4. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 4. 2007

Zvýšení DPH pro veřejnou dopravu -- kde jsou Zelení?

Jiří Absolon, Jiří Neustupa

Dozvídáme se, že růst DPH v souvislosti s takzvanou reformou veřejných financí se má zřejmě týkat také veřejné dopravy. DPH z jízdného má tedy nejspíš stoupnout o 80% - ze současných pěti na devět procent. Doprava a její růst jsou v posledních letech v ČR jedním z největších environmentálních problémů. Týká se to jak životního prostředí ve větších městech, jejichž centra jsou většinou zahlcena automobily, tak i negativního vlivu na krajinu, zejména u dálnic a rychlostních silnic. Dopad plánovaného růstu DPH u veřejné dopravy je přitom zřejmý. Povede k dalšímu relativnímu znevýhodnění městské hromadné dopravy, autobusů a vlaků vůči automobilům. Po nedávném zavedení dálničních mýtních poplatků pro autobusy to tedy bude další zjevný krok podporující růst individuální automobilové dopravy. Samotná DPH ve výši 9% pro veřejnou dopravu bude jednou z nejvyšších v Evropě. V Británii, Irsku či Dánsku je tato daň u veřejné dopravy nulová, v Lucembursku je vybírána ve výši 3%. Portugalsko, Lotyšsko a Litva ji mají ve výši 5%; Francie pak ve výši 5,5%.

V Belgii, Holandsku a Švédsku je to 6%; v Německu, Polsku a Španělsku 7%, ve Švýcarsku 7,6%, v Norsku a ve Finsku činí DPH u veřejné dopravy 8%. Vyšší než v Česku bude tato DPH jen v Itálii a Rakousku, kde je 10%, a potom na Slovensku, v Estonsku a v Maďarsku, kde je velice vysoká, a pohybuje se tam od 18% do 20%.

Celá věc by nemusela být tak překvapivá -- pravice veřejné dopravě z povahy věci moc nepřeje, takže její znevýhodňování můžeme sice považovat za politováníhodné, ale co jiného jsme koneckonců mohli čekat. Těžko ovšem uvěřit, že politiku, která vede zjevně a bez jakýchkoli okolků k podpoře automobilů, provádí vláda, jejíž součástí je Strana zelených. Mohli bychom snad očekávat, že pozice hromadné dopravy se za vlády Zelených bude zlepšovat -- vždyť její podpora je logicky v centru jejich politiky. Mohli bychom snad připustit, že v zájmu kompromisu s pravicovými kolegy ve vládě nebude možné veřejnou dopravu nějak rozumně podpořit, a že tedy věci zůstanou tak jak jsou. Je ale naprosto neuvěřitelné, že veřejná doprava má být zrovna za této vlády zatížena vyšší daní. Je opravdu neuvěřitelné, že za vlády, které se účastní Strana zelených, se daňový systém v naší zemi má stát i v evropském kontextu jedním z nejméně přátelských k tramvajím, železnicím a autobusům. Jak si, proboha, mohou lidé, kteří zvyšují daně pro vlaky a autobusy, říkat Strana zelených? Jak může místopředseda této strany Ondřej Liška v novinách vykládat, že program vlády je "nejzelenější za celou polistopadovou éru"? To je prostě buď pokrytectví, nebo nekompetence. Z obojího nám tedy věru nemůže být veselo.

                 
Obsah vydání       3. 4. 2007
3. 4. 2007 Problémem pro ženy je čas Věra  Říhová
3. 4. 2007 Opovažte se psát o vaření!!
2. 4. 2007 Proč ženy většinou nečtou Britské listy? Jan  Čulík
3. 4. 2007 Nečisté maturity 2007 Ondřej  Hausenblas
3. 4. 2007 Pravda, racionalita, interpretace Miloš  Dokulil
3. 4. 2007 Vzkaz panu Čunkovi a našim politikům Tomáš  Franke
3. 4. 2007 "Ta už jíst nebude", aneb o předvelikonočním půstu jinak Jan  Paul
3. 4. 2007 Michael  Marčák
3. 4. 2007 Ústa v paměti národa Petr  Špička
3. 4. 2007 Diktatura hlupáků, aneb Žít morálně jen v bohaprázdném světě? Uwe  Ladwig
3. 4. 2007 Británie "stejně jako Írán chce vyřešit problém s námořníky prostřednictvím diplomacie"
3. 4. 2007 Britští rukojmí jako "Tonkinský incident" ospravedlňující útok na Írán? Daniel  Veselý
3. 4. 2007 Michael  Marčák
3. 4. 2007 Rakouským sociálním demokratům klesají preference Richard  Seemann
3. 4. 2007 Přežijeme všechno Josef  Vít
3. 4. 2007 Host MSNBC: Rosie O'Donellová by měla být popravena Jiří  Míka
3. 4. 2007 Zvýšení DPH pro veřejnou dopravu -- kde jsou Zelení? Jiří  Absolon, Jiří  Neustupa
3. 4. 2007 Naděje na moudrost Václav  Dušek
3. 4. 2007 Co víc nám ještě chcete sebrat? Jan  Bláha
3. 4. 2007 Diskriminovat je naše nezpochybnitelné právo Ondřej  Šlechta
2. 4. 2007 Přestaňte se schovávat a přestaňte lhát, brigádní generále ! Štěpán  Kotrba
2. 4. 2007 Václav Klaus, média, klimatické změny a jejich prezentace Miloš  Dokulil
2. 4. 2007 Nezlobte se na zrcadlo, když máte křivé huby Milan  Daniel
2. 4. 2007 Tomu říkáte ponižování?
31. 3. 2007 Případ Uzunoglu: Odmítám apriorní negativistické postoje Petr  Uhl
1. 4. 2007 Kauza Uzunoglu: Legenda a skutečnost Zdeněk  Jemelík
2. 4. 2007 Dotčená ješitnost Petra Uhla Phillip  Janýr
2. 4. 2007 Prostitutky před každým zápasem, prosím! Bohumil  Kartous
2. 4. 2007 Čapkova Válka s mloky v britském rozhlase
2. 4. 2007 I opálený Čunek Čunkem zůstane Boris  Cvek
2. 4. 2007 Tony Blair nemá dostatek mezinárodních sympatií, aby rychle osvobodil zajaté námořníky Miloš  Kaláb
31. 3. 2007 Chce být Miloš Zeman Lafontainem českých důchodců? Štěpán  Kotrba
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007

Globální oteplování RSS 2.0      Historie >
3. 4. 2007 Zvýšení DPH pro veřejnou dopravu -- kde jsou Zelení? Jiří  Neustupa, Jiří Absolon
2. 4. 2007 Václav Klaus, média, klimatické změny a jejich prezentace Miloš  Dokulil
28. 3. 2007 Analýza: Bushova vláda cenzurovala výzkum o nebezpečných podnebných změnách   
27. 3. 2007 Klausův antiekologismus Jiří  Olšovský
27. 3. 2007 Je environmentalista nebezpečný levičák? Rudolf  Havelka
23. 3. 2007 Triumfální vystoupení Ala Gora v americkém Kongresu   
23. 3. 2007 Globální oteplování -- další fakta a další mýty Pavel  Kalenda
23. 3. 2007 Distancujeme se od Klause   
15. 3. 2007 Immanuel Wallerstein: Klimatické katastrofy: tři překážky bránící, aby se s tím něco dělalo Immanuel  Wallerstein
14. 3. 2007 Velký švindl globálního oteplování?   
14. 3. 2007 Film Velký švindl globálního oteplování byl švindl   
11. 3. 2007 Britští konzervativci plánují uvalit ekologickou daň na leteckou dopravu   
10. 3. 2007 Summit EU: dobrá zpráva pro klima   
23. 2. 2007 Zápisky z blázince, aneb Václav Klaus ekonomistickým klimatologem II. Bohuslav  Binka