21. 2. 2007
POZNÁMKA NA OKRAJ:Ochrana před klimatickými změnami, aneb Že by se politikové dali poučit?Oteplování zeměkoule je problém, o kterém se mluví už dlouho. Když šlo nedávno v Evropě o otázku omezování emisí automobilů a osobního závazku automobilového průmyslu, pozorovatelé mohli mít dojem, že německá vláda ještě ani netuší, že by se mělo něco dělat. Nepřijala tehdy návrh evropského komisaře Stavrose Dimasa, který zodpovídá v Bruselu za ochranu životního prostředí. |
Teď ale přišel Wolfgang Tiefensee, německý federální ministr dopravy, stavebnictví a rozvoje měst, s návrhem, který vlastně není opravdu nový, který ale ukáže, že alespoň on sám ví, že je krátce před dvanáctou a že se musí pro ochranu životného prostředí něco konečně začít dělat. V rámci boje proti globálnímu oteplování navrhl ministr Tiefensee, že by se automobilová daň zásadně už neměla vyměřovat podle objemu motoru aut a také ne jen podle emisí kysličníku uhličitého, ale podle celkových emisí výfukových škodlivin. Zajímavé u toho je, že to nepatří ani do kompetence ministra dopravy, stavebnictví a rozvoje měst, ani do kompetence ministra životního prostředí. Příslušný je federální ministr financí Peer Steinbrück. Ten zřejmě nedovolí, aby byly daně sníženy, ale jinak by asi s touto změnou souhlasil. Tiefensee navrhl, že by se to mělo stát ještě letos. Jsem zvědav, jestli se ten systém zavede i v jiných zemích. To by znamenalo, že budou dražští ty automobily, které více poškozují škodlivinami životní prostředí. Kdyby si pak lidé kupovali ekologicky přítulnější vozidla, prospělo by to životnímu prostředí, a to nejen u nás v Německu... |