17. 2. 2006
Internet kontra supermarket TescoOstrou kampaň vede v Británii na internetu aliance aktivistů, odborářů, ekologů a charitativních organizací proti supermarketu Tesco a jeho "ničivému" dopadu na místní komunity. Aktivisté otevřeli tento týden novou frontu proti tomuto obřímu supermarketu tím, že umožnili místním lidem organizovat na internetu prostřednictvím nového serveru, Tescopoly (Tescopol - podle slova monopol), opozici proti žádostem firmy Tesco o nová stavební povolení. Server útočí na firmu Tesco proto, že porušuje práva zaměstnanců, poškozuje zemědělství, životní prostředí a místní maloobchodní podniky. |
Opozice proti sílící moci supermarketů - z nichž je nejmocnější právě Tesco - se zintenzivňuje a celé se to hrozí stát politickou otázkou. Aktivisté argumentují, že čtyři britské největší potravinové supermarkety Tesco, Asda, Sainsbury a Morrisons terorizují dodavatele i komunální úřady, poškozují životní prostředí a záměrně způsobují bankrot malých obchodů s potravinami, malých řeznictví a pekařství. Analýza britské Dolní sněmovny požaduje, aby britská vláda zakázala všechny další fúze supermarketů a aby jmenovala regulátor, který by dohlížel na chování supermarketů. Během sedmiměsíčního vyšetřování vyslechla všestranická skupina Dolní sněmovny pro malé obchody svědectví, že supermarketové řetězce záměrně používají dumpingové ceny a prodávají výrobky pod výrobní cenou, aby poškodily místní konkurenci. Server Tescopoly.org požaduje, aby byl sektor supermarketů regulován nezávislým regulačním úřadem a aby britský antimonopolní úřad začal vyšetřovat obrovskou moc supermarketů. Server umožňují místním lidem, aby se zorganizovali a dali dohromady protestní akce. Firma Tesco se stala v Británii nejsilnějším supermarketem. Vydělává roční zisky 2 miliardy liber (více než 80 miliard Kč) a ovládla 30 procent britského trhu s potravinami. Soupeři se obávají, že Tesco zcela ovládne britský maloobchod. Mnoho podnikatelských komentátorů Tesco považuje za příkladně úspěšnou britskou firmu, která vytváří pracovní příležitosti a expanduje do zahraničí. Tesco konstatuje, že se usilovně snaží vyjednávat s aktivisty a vysvětlovat, jaký prospěch tato firma přináší jednotlivým komunitám. V tiskovém prohlášení firmy Tesco se praví: "Podle našich zkušeností tyto organizace nezastupují názory většiny obyčejných lidí. Jediné, o co žádáme, je to, aby tyto organizace uznaly, že lidé mají právo na volbu a to, jak tu volbu chtějí realizovat, by nemělo být omezováno regulací." Podrobnosti v angličtině ZDE |