1. 2. 2006
O fachidiotech a osobnostech schopných hlubší reflexeReakce na článek Ivana Breziny "Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul!" Musím se přiznat, že až do této chvíle jsem se domníval, že se do této diskuse nezapojím. Přiměl mě k tomu až příspěvek pana Breziny, zvláště některé jeho části, ke kterým se podle pravidla o potrefené huse musím vyjádřit, protože patřím ke zmíněné technické a přírodovědné části akademické obce, píše Ladislav Polák: |
Ponechám stranou názor, že hlavní smysl studia spočívá právě v jeho praktické nepoužitelnosti, i když to jsou na můj vkus poněkud silná slova. Nicméně pokud to autor myslí v kontextu budování obecných mentálních návyků, jak dále píše, dá se s tím částečně souhlasit. Tedy v případě humanitních věd, ty bohužel na rozdíl od technických či přírodních skutečně nemají moc co dalšího studentům dát. Ovšem k autorovu vyjádření "Někdy se dokonce rozlišuje vysokoškolské vzdělání, produkující fachidioty (kam patří technické, ekonomické a přírodovědecké obory) a univerzitní vzdělání, produkující osobnosti schopné hlubší reflexe reality." si už několik poznámek neodpustím. Místo "někdy se rozlišuje" by bylo asi férovější neschovávat se za trpný rod a přiznat, že "někdy my z humanitních oborů" rozlišujeme. Jsem rád, že autor v závěru alespoň připouští i výjimky. Rád bych dodal, že stejným způsobem "někdy i my z přírodovědných oborů" rozlišujeme na vysokoškolské vzdělání, které opravdu v technických a přírodovědných oborech často bohužel produkuje "odborné idioty" (což je ale otázkou spíše kvality jednotlivých škol a rozhodně ne vědních disciplín), a na vysokoškolské vzdělání (nedovolil bych si pro něj nárokovat označení univerzitní, přesnější bude humanitní) produkující pouze idioty bez přívlastku. Vyjímky z tohoto pravidla také samozřejmě rád připouštím:-). U obou typů vzdělávání jde o to, produkovat "osobnosti schopné hlubší reflexe reality", samozřejmě v onom ideálním případě. Zatímco u humanitního probíhá tato reflexe na základě řečí, u přírodovědného na základě faktů. A to je asi hlavní rozdíl. Závěrem chci podotknout, že můj text je spíše kolegiálním pošťouchnutím z tábora "tvrdých věd" do humanitních kolegů a doufám, že takto mnou citované věty zamýšlel i p. Brezina v opačném směru. A úplným závěrem k samotným seminárkám. Já jako učitel "tvrdé vědy" během jediné otázky a několika vteřin zjistím docela spolehlivě, jestli student práci vypracoval sám a rozumí tomu, co píše, nebo ji někde ukradl. Čím to, pane Brezino, že kolegové v "měkkých vědách" humanitních s tím mají takový problém? :-) |