17. 10. 2005
Otevřený dopis studentům VŠUP u příležitosti volby nového rektoraUčitelé na vás kašlou!Vážené posluchačky, vážení posluchači! Ač budu možná obviněn z manipulace (jak to v Čechách obvykle je, při vyslovení jiného než společně sdíleného názoru), možná z nedostatku etiky, rád bych oslovil především ty z vás, kteří mají mozek, umí ho -- zdůrazňuji SAMOSTATNĚ používat a mají především svoji -- zdůrazňuji VLASTNÍ PŘEDSTAVU o tom, proč jsou vůbec na této škole. |
Vy sami jste již jistě a velmi rychle i bez "Otevřených dopisů" poznali, čí teze a představa z kandidátů na vašeho rektora je bezobsažná, která z nich něco trochu sděluje a která kriticky ( tj. analyticky ) formuluje alespoň nějakou konkrétní představu o tom, jak si nový rektor představuje fungování vaší školy. Chci vám sdělit, že když jsem se jako "zástupce veřejnosti" zúčastnil hodnocení vašich klauzurních prací v červnu 2005, zcela jsem vystřízlivěl ze svých idealistických představ, které jsem do té doby měl o SYSTÉMU VEDENÍ A HODNOCENÍ VÝUKY na této - údajně prestižní škole. Řeknu to přímo -- byl jsem zdrcen! Proč? Z úrovně komunikace, kterou s vámi vedli vaši profesoři nad vašimi pracemi. Nejenže jsem si jejich menší mentální pohyblivostí připadal jako v klubu důchodců, ale ani v jediném případě se v mé přítomnosti nestalo, že by se o vaši práci někdo z nich zajímal z důvodů VAŠÍ motivace, z důvodů VAŠICH vnitřních pohnutek k tvorbě toho, co jste na klauzurách presentovali. Krátce, nikdo z nich nebyl schopen kriticky hodnotit vaši práci v kontextu VASEHO ZÁMĚRU ! Jinými slovy : kašlou na vás! Místo toho jsem byl svědkem sofistikovaného kavárenského "žvanění" (v českém kontextu oblíbený způsob argumentace), vzájemného poplácávání po zádech a adorace. Všiml jsem si, že o skutečný obsah vašich uměleckých pokusů, se ve skutečnosti nikdo nezajímá. Otázka PROČ, tázání se po důvodech, smyslu, motivaci, nedej bože záměru, bylo pro mě téměř vždy píchnutím do vosího hnízda. Bavilo mě to. Vím, proč to tak je. Dospěl jsem k závěru, že tato škola nemá v oblasti volného umění žádnou jasnou koncepci JAK POSUZOVAT A HODNOTIT PRÁCI STUDENTA, neartikuluje jasnou představu sama o sobě, a proto její reprezentanti, vaši páni profesoři "nevědí", jak s vámi mají mluvit. Tvořivý nespoutaný duch se v této nudné atmosféře vzájemné servility musí nutně cítit sklíčený. Bohužel, radost z toho nemám. Co vám chci sdělit? Není to vaše chyba, avšak vy všichni máte možná možnost ovlivnit nyní školu tak, aby vám vyhovovala a abyste se v ní něco naučili. Soudím, že pro chod školy a pro pedagogické schopnosti jejích representantů není vůbec podstatné, byl-li někdo z profesorů v Xantypě, či nikoliv (ostatně, byli v ní už skoro všichni), ba dokonce ani to, zda patří k establishmentu V.I.P umělců. Nečte se to dobře, ale to je vše. Bděte, mám vás rád! Přílohy:1/ Teze a koncepce Prof. Ak.soch. Mariana Karla, vedoucího katedry volného umění na VŠUP ZDE 2/ Teze a koncepce Richarda Druryho M.A., kurátora Českého muzea výtvarných umění v Praze ZDE 3/ Teze a koncepce Prof. Ak.mal. Borise Jirků, atelier ilustrace a grafiky na VŠUP ZDE 4/ Otevřený dopis Jiřího Davida, vedoucího atelieru konceptuální a intermediální tvorby Borisovi Jirků: ZDE 5/ Poznámka PhDr.Pavly Pečinkové,CSc. Prorektorky VŠUP k volebnímu programu Borise Jirků ZDE 6/ Otevřený dopis Prof. Jiřího Pelcla, rektora VŠUP Borisovi Jirků ZDE |
Volby rektora na VŠUP, říjen 2005 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
17. 10. 2005 | Učitelé na vás kašlou! | Jan Paul |
VŠUP - trampoty umělecké školy | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
17. 10. 2005 | Učitelé na vás kašlou! | Jan Paul | |
11. 2. 2004 | Artsemestr 2004 - a co dál? | Jan Paul |