12. 10. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 10. 2005

Jak se mění denní tisk pod tlakem internetu

Denní tisk se bude muset změnit. V Británii klesá náklad tisku už celou řadu let. Zejména mladí muži už nečtou noviny. Hlavní konkurencí tisku jsou dnes zpravodajské portály na internetu, se zpravodajstvím z jednotlivých novin. Denní tisk se bude muset naučit, jak vydělávat publikací zpravodajství na internetu. Že se internet zřejmě stává důležitým nástrojem tiskového podnikatelství, je vidět i z toho, že se do internetových portálů nyní rozhodl investovat mediální magnát Rupert Murdoch. Pořad rozhlasové stanice BBC Radio Four Shop Talk se v úterý odpoledne zabýval změnami, kterými v současnosti prochází denní tisk.

"Hlavním problémem je učinit internet jádrem vašeho podnikání a problém s Murdochovou firmou News Corporation je, že je to velmi staromódní podnik," konstatovala v pořadu Emily Bell, šéfredaktorka internetových stránek deníku Guardian. "Internetové stránky totiž používají linky na jiné stránky a moderní techniky, jak komunikovat s jednotlivými čtenářskými komunitami. To tradiční sdělovací prostředky dosud moc neumějí. Tradiční sdělovací prostředky jsou velkoobchodní podniky, pracují s velkoobchodními reklamami, s velkoobchodními distributory a internet je o něčem jiném - je založen na osobní komunikaci. Je to absolutně v protikladu s podnikatelskou kulturou, jaká vládne v tradičních podnicích jako Murdochova News Corporation."

Internetová čtenářská obec je také velmi mladá. "Čtenářská obec Guardianu na internetu je podstatně mladší než čtenáři tištěné verze. Mladí lidé jsou zvyklí na neustálý přísun nových informací," uvedla Bellová.

Jak vydělává Guardian svými internetovými stránkami?

"Nevyděláváme jimi," konstatovala Bellová, "anebo zatím jsme nevydělávali. Podívejme se na komerční rozhlasové vysílání v Británii. Komerční rádia v Británii po dobu dvaceti let nevydělávala ani halíř. Seriózní internetové zpravodajské servery existují 4-6 let. Teprve nyní se dostáváme do situace, kdy náš příjem z reklamy roste každoročně o třicet procet."

Hospodářský list Financial Times však čtenářům účtuje poplatek za internetový přístup na své stránky. Vydělává to?

"Ano, už dva roky," uvedl šéfredaktor deníku Financial Times Andrew Gowers. "Vyděláváme směsicí reklamy, který roste tempem asi 30 procent ročně, a zpoplatňováním přístupu pro čtenáře. I když musím říct, že příjem z poplatků od čtenářů je relativně malý. Čtenářům účtujeme asi 72 liber ročně, je to podstatně méně než, kolik zaplatí za papírovou verzi časopisu. Postupně přecházíme z tiskové verze na internetovou. Velkou výhodou internetových stránek je to, že se nám čtenáři přesunují na internet. Čtenáři ve věku od 18 do 35 let čtou náš deník v podstatě jen na internetu a my proto musíme být na internetu přítomni. Mimo jiné, internet je fantastický prostředek, jak vycházet globálně. Financial Times je nyní globální značkou, tiskneme nyní na 24 místech světa na třech kontinetech, a upřímně řečeno, je lepší komunikovat se čtenáři po internetu, dosáhnete jich více a za menší náklady. A pokud se nám podaří účtovat zadavatelům reklamy dost peněz, bude to vynikající model pro budoucnost."

Rupert Murdoch však zároveň investuje do nových tiskáren. Budoucnost totiž zřejmě nespočívá čistě v internetu. Denní tisk v poslední době reaguje četnými změnami. Britské deníky přešly většinou na malý, kompaktní formát a v konkurenci s televizí na kvalitní barevný tisk.

Deník Guardian se na internetu specializuje na interakci se čtenáři. Lidé píší nekrology. Deník Guardian vytváří nové, "virtuální komunity".

Emily Bell: "Ano, je to velmi důležité. Lidé očekávají, že tohle budou schopni dělat. Vytvořili jsme docela sofistikovaný formát pro turistiku, máme stránky, které se jmenují "Been there". Čtenáři tam sami píší články o městech, které navštívili, píší vlastní tipy, zveřejňují je, hodnotí tipy jiných čtenářů a v sobotu z toho děláme výběr nejlepších čtenářských turistických tipů."

Andrew Gowers: "Ano, my také budujeme interaktivní stránky. Odpovědi a otázky, audiovysílání s našimi specialisty na webu, nejrůznější průzkumy veřejného mínění a diskuse na vysoké úrovni. Budujeme komunity kolem témat, o která se zajímá náš list.

Financial Times je také distribuován prostřednictvím tzv. blackberries, elektronických zařízení, která čtou email, a Guardian to dělá také. Noviny nyní musejí být k dispozici v nejrůznějších formátech a formách. "Tiskový formát se mění, a v onlinovém světě musíme být k dispozici na všech elektronických zařízeních, ať je to blackberry, mobilní telefon, PDA, cokoliv," zdůrazňuje Andrew Gowers.

Zpravodajské internetové zdroje jsou dnes nesmírně rozrůzněné. Za poslední dva roky začal internet zrát. Začal se měnit. Přechází se na to, co lidé nazývají Web 2.0. Opravdu výrazně se rozšířil počet možností, jak se prezentovat na internetu. Zejména v USA se silně experimentuje s komunitními internetovými stránkami. Po zásahu hurikánu Katrina jsme byli svědky toho, jak New Orleans Times Picayune změnil celou svou perspektivu a začal pomáhat komunitě v krizi.

Toto vytváření virtuálních komunit, kdy vedeme s čtenáři rozhovor, je charakteristickým rysem internetu. Dobrý editor internetového listu uznává, že list má znalosti, experty, má redakční, editorské procesy, měl by být schopen zaručit věcnou přesnost, ale zároveň dokáže přímo komunikovat s lidmi, kteří list čtou.

Donedávna si většina denních listů neuvědomila, že musejí na internetu aktualizovat svá vydání 24 hodin denně. Guardian to začal dělat velmi brzo. Velmi rychle si tu uvědomily rozhlasové a televizní společnosti, BBC, CNN, Sky. Ti měli od počátku výhodu, že měli k dispozici i audio a video a uměli rovnou vytvářet multimediální zpravodajství.

Největším světovým internetovým deníkem je BBC Online. Každý měsíc zaznamenává více než miliardu přístupů. Má po celém světě desítky milionů čtenářů. Rozhlasová a televizní společnost pronikla do světa tisku.

Přichází nová generace elektronických nástrojů a nikdo neví, jak jich dobře využívat. BBC má možná nejvíce peněz, ale všichni jsou schopni inovovat a dosáhnout úspěchu.

RSS - Really Simple Syndication je nástroj, jehož prostřednictvím se soustřeďuje zpravodajství na portálech.

Internetové vyhledávače jako Yahoo a Google zároveň zprostředkovávají zpravodajství.

Neil Budde, generální manažer Yahoo News vysvětlil, že jeho organizace používá velmi často technologii RSS, ale zaměstnává také několik novinářů. Yahoo News především využívá tiskových agentur a dalších zpravodajských organizací. Google vybírá zpravodajství automaticky, Yahoo pracuje pouze s vybranými zpravodajskými zdroji. Yahoo má oficiální smlouvy s tiskovými agenturami i deníky a za zveřejňované zpravodajství jim platí. Firma Yahoo sama vydělává prostřednictvím reklamy.

"Zpravodajství deníku Guardian je všude," konstatovala v pořadu Emily Bell. "Nevadí nám to. Se systémem RSS přicházíte o kontrolu nad tím, co publikujete. Denní tisk na to samozřejmě vůbec není zvyklý. Náš materiál se objevuje na nejrůznějších sitech. Jsou to vaše titulky, ale objevují se mimo kontext vašeho listu, mimo kontext vašeho zpravodajství. Pokud však lidé chtějí takto vaše zpravodajství využívat, musíte to připustit. Noviny, které by se pokusily izolovat se od vnějšího světa, zjistí, že lidé budou číst něco jiného."

                 
Obsah vydání       12. 10. 2005
12. 10. 2005 EU: Internet se možná rozpadne
12. 10. 2005 Vraždy, pohlavní choroby a rozpad manželství jsou častější v náboženských společnostech
12. 10. 2005 Byl jsem v Londýně okraden při hledání práce
12. 10. 2005 Studny nadějí Antonín  Sova
12. 10. 2005 OSN varuje: do konce desetiletí vznike 50 milionů ekologických uprchlíků
12. 10. 2005 Jak se mění denní tisk pod tlakem internetu
25. 10. 2005
12. 10. 2005 Americký profesor vyhozen z univerzity kvůli internetu
12. 10. 2005 Polsko: liberálové versus křesťanští demokraté Oskar  Krejčí
31. 10. 2005
12. 10. 2005 Policisté v New Orleansu zbili černocha
12. 10. 2005 Angie (skoro) u cíle Igor  Záruba
12. 10. 2005 Etika a česká média - mezi lepším a horším Václav  Moravec
12. 10. 2005 Soudní rozhodnutí udělit Gallowayovi odškodné 150 000 liber je "nedorozumění"
12. 10. 2005 Tony Blair: Je nutné věznit osoby podezřelé z terorismu tři měsíce bez soudu
12. 10. 2005 Blaire, nezastrašujte soudce!
12. 10. 2005 Petr Nedoma může v galerii Rudolfinum vystavovat, koho chce Jan  Paul
11. 10. 2005 Počítač může být rozhlasovým a televizním přijímačem
11. 10. 2005 Pákistán: Situace po zemětřesení je nezvládnutelná
11. 10. 2005 Itálie - země telefonních odposlechů
10. 10. 2005 Extremistické názory senátora Mejstříka Jiří  Jírovec
10. 10. 2005 Jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet Jan  Čulík
11. 10. 2005 Rakousko slaví a má co František  Hezoučký
11. 10. 2005 Francii se nevede dobře Lucie  Doleželová
11. 10. 2005 Zlatá opona rozděluje staré a nové Rusko
10. 10. 2005 Američan v řetězech
11. 10. 2005 Legislativní paskvil Jaroslav  Štemberk
22. 11. 2003 Adresy redakce
8. 10. 2005 Hospodaření OSBL za září 2005

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
12. 10. 2005 Jak se mění denní tisk pod tlakem internetu   
12. 10. 2005 Etika a česká média - mezi lepším a horším Václav  Moravec
11. 10. 2005 Čí je vlastně svoboda projevu? Novinářů, nebo vydavatelů? Jan  Jirák
10. 10. 2005 "Máme pitomější politiky, nebo novináře?" Miloš  Čermák
7. 10. 2005 Požadoval předseda Rady BBC, aby byl propuštěn slavný moderátor?   
7. 10. 2005 Mluvčí nevědí, o čem mluví, a přesto mluví Štěpán  Kotrba
3. 10. 2005 Internetové stránky BBC Action Network dostaly cenu za demokracii   
26. 9. 2005 BBC terčem kritiky za zpravodajství o útocích ze 7. července   
18. 9. 2005 Tony Blair zaútočil na BBC "za její antiamerikanismus"   
18. 9. 2005 Blair "poslal s nadšením" vojáky do Iráku   
14. 9. 2005 Vegetariánství škodí zdraví Petr  Wagner
14. 9. 2005 Děti prý mohou být vegetariány! Bohumil  Kartous
14. 9. 2005 Špatná mapa ve vysílání ČT 1 Roman  Staněk
12. 9. 2005 Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace Jan  Čulík
8. 9. 2005 Nacističtí vrahové v tajných službách Pavel  Barák