19. 11. 2004
Británie: banky mají problém s internetovými podvody14 milionů britských zákazníků používá k přístupu na své bankovní konto internetových stránek. Ty se však v poslední době stále intenzivněji stávají obětí podvodníků, kteří zákazníkům kradou z účtů peníze protizákonnými operacemi, jimž se říká "phishing".Dosud britské banky všem svým okradeným zákazníkům peníze hradí, a proplatily dosud už 2000 okradených zákazníků celkem 4,5 milionu liber. Pokud však dojde k zintenzivnějí tohoto druhu zločinnosti, banky varují, že v případech, kdy zákazníkovi bude možno prokázat nedbalost, budou odmítat ukradené peníze vracet. |
Největším nebezpečím jsou falešné maily, rozesílané bankovním zákazníkům, které předstírají, že přicházejí z banky, a žádají od zákazníka jeho přístupová hesla. Ty pak máte potvrdit na falešných internetových stránkách dané banky, které si vytvořili podvodníci. Internetová firma Messagelabs, zabývající se bezpečností, konstatuje, že každý den zachycuje 50 000 takových emailů a 80 nových internetových serverů věnujících se phishing. Podvodníci kromě toho také začali používat technologie počítačových virů. Rozesílají například maily s trojským softwarem, které si pamatuje, jaké klávesnice jste na počítači stiskli, anebo dokonce zaznamenává screenshoty vašeho počítače, když máte otevřené své konto. Je zjevné, že za těchto okolností je systém, který závisí na jediném neproměnlivém heslu, zcela nezajištěný. Téměř všechny britské banky nyní používají systém, který vyžaduje dvě nebo tři různé informace: uživatelské jméno, heslo a třetí údaj. Mnoho bank žádá uživatele namátkou aby při vstupu ke svému kontu zadal řekněme třetí, páté a sedmé číslo svého přístupového kódu, při příštím přístupu to může být druhé, čtvrté a osmé číslo. Tím se má vyloučit možnost automatického zadávání fixního hesla. Jinou možností je používat elektronického klíče. Ten je však relativně nákladný, stojí v přepočtu více než 1500 Kč, a dalšími náklady je údržba a administrace takového systému. Přitom zákazníci dávají přednost jednoduchému systému hesel. Banky by chtěly, aby vláda informovala zákazníky víc o nebezpečí bankovních podvodů. Při nedávném průzkumu mínění občanů konstatovala čtyři procenta bankovních zákazníků, že kdyby dostali údajně od banky mail, žádající je o přístupové heslo k svému kontu, že by ho bance poskytli. Podrobnosti v angličtině ZDE |