15. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 9. 2004

Fahrenheit 9/11: Která část vašeho těla je nejošklivější?

"Která část vašeho těla je nejošklivější? Někteří říkají, že váš nos. Jiní, že palce u nohou. Ale já si myslím, že to je vaše mysl. Řekl bych, že to je vaše mysl..."

Takhle charakterizoval před více než pětatřiceti lety legendární průkopník rockové avantgardy Frank Zappa na své proslulé konceptuální desce We're Only In It For The Money americké konzervativce a s s mrazivou přesností a vtipem sobě vlastním popsal politické a sociální vření ve Spojených státech na konci šedesátých let. Škoda, že už Frank Zappa není mezi námi. Natočil by dnes další skvělou desku, anebo by tváří v tvář nekompetentnosti Bushovy administrativy rovnou kandidoval na post prezidenta?

Publikujeme znovu - v minulém vydání vyšel tento článek nedopatřením v poškozené verzi. Autorovi i čtenářům se omlouváme.

Avšak buďme rádi, že máme alespoň Michaela Moora, který se zato na předvolební scéně objevil s nebývalou razancí. Se svým filmem dusnou předvolební kampaň pořádně okysličil a vnesl do ní novou dimenzi. Konečně pořádný "rock'n'roll", jak ve filmu vykřikne jeden z amerických vojáků v Bagdádu se zbraní v ruce zjevně se chystající na razii v okupované zóně. Na tenhle film opravdu jenom tak nezapomenete.

"AMERICAN WAY, try and explain, scab of the nation, driven insane, don't cry, gotta go bye bye, SUDDENLY: DIE DIE, COP KILL A CREEP! pow, pow pow..."

Spory o to, zda Michael Moore natočil o Bushovi dokumentární film jsou celkem únavné. V podstatě je to úplně jedno. Důležité je, že se někdo v atmosféře paranoidního veřejného strachu po 11. září vůbec pokusil tímto způsobem zhodnotit Bushovo působení v Bílém domě. Ten v Moorově filmu vypadá jako neschopný a zároveň všeho schopný nýmand a nutno dodat, že tak z faktů uvedených ve filmu vychází, i když si kritickým viděním odfiltrujeme všechny Moorovy komické zkratky.

Je opravdu k vzteku, když si uvědomíme, že tenhle "fracek z oligarchické rodiny", jak ho vtipně a výstižně nazval politolog Pavel Barša, je šéfem nejmocnější státu na celé planetě. Představa, že by tenhle člověk s fundamentalistickým viděním světa a současně plný necitlivosti vůči životnímu prostředí a sociálním otázkám měl další čtyři roky utvářet globální politiku, není nijak příjemná.

Naprosto tedy chápu postoj Michaela Moora, který svůj film pojal jako nekompromisní obžalobu George W. Bushe. Mentalita amerického gangu neocons, kteří s klidným svědomím rozbombardovali Afgánistán a potom bez mandátu OSN zahájili ilegální invazi do Iráku, je prostě hrozivá. A ještě se tváří, že se jich to netýká, když je ve filmu Michael Moore žádá, aby tedy sami poslali své syny do Iráku, neboť z více než 500 kongresmanů jen jeden jediný má své dítě v této zemi ve službách americké armády.

"Ronnie's in the Army now & Kenny's taking pills. Oh! How they yearn to see a bomber burn! Color flashing, thunder crashing, dynamite machine!"

Ve filmu se objevují neuvěřitelné scény. Asi jedna z nejhorších pro mne byla ta, kde reportér zpovídá americké vojáky v Iráku. Neuvěřitelná směs pohrdání lidským životem, radosti z ničení, agresivity a zabíjení a zjevného nepochopení celé situace. "Prostě si vždycky v transportéru pustíme do přilby tuhle muziku a pak šijeme po všem, co se hýbe," popisoval jeden z vojáků útok na Bagdád, ke kterému používali jako soundtrack nahrávky jejich oblíbené deathmetalové kapely.

Není divu, že tento postoj v americké válečné misi, jejíž smyslem přitom mělo být nastolení míru a demokracie v Iráku, nakonec vyústil ve zvěrstva, kterých se dopouštěli vojáci ve věznici Abu Ghraib. Obávám se, že zde nešlo pouze selhání jednotlivců v jinak vzorné armádě, ale spíše o chybějící smysl, se kterým vnímáme druhé lidi jako lidské bytosti. Těžko zde spekulovat, zda opravdu šlo pouze o nevyzrálé jedince či o lidi, ve kterých válečné běsnění nechalo procitnout opravdu hodně temné vrstvy osobnosti.

"Concentration moon, over the camp in the valley, concentration moon, I wish I was back in the valley"

Avšak neměli bychom opominout, že Michael Moore také natočil výborný film. Přestože jeho první celovečerní dokumenty jako Roger and Me a The Big One možná působí neotřeleji a nejsou také zatíženy politickým kontextem, lze Fahrenheit 9/11 považovat za kvalitní dílo. To, co je na tom filmu opravdu dobré, je rychlý střih a kombinace hudby a obrazu. Michael Moore s klidem sáhne do nepřeberné pokladnice pop kultury a namixuje třeba slavný hit skupiny Animals We Gotta Get Out Of This Place do záběrů odlétající rodiny bin Ládinů z USA po útoku 11. září.

Tímto způsobem vytváří nosnou strukturu celého filmu, která má rychlé tempo a současně se střídá s dlouhými a dramatickými záběry obětí války. Můžete si o tomto způsobu myslet cokoliv, ale pravděpodobně ani jeho odpůrci mu neupřou schopnost upoutat pozornost a vtáhnout do děje. Rozhodně se však nejedná o propagandistické dílo, jak by to rádi viděli lidé, kteří jsou sami uvěznění v bariérách ideologie.

Myslím, že Michael Moore je opravdový vlastenec a má rád Ameriku. Nechce se ale smířit s tím, že politika v jeho zemi je v rukách skupiny lidí v čele s Georgem W. Bushem, kteří jsou bez ohledu na okolnosti schopní zatáhnout Ameriku a s tím i zbytek planety do podezřelých dobrodružství. Je to možná trochu anarchistická, ale v jádru upřímná a poctivá odpověď na výzvu, před kterou nás staví současná politika Bushovy administrativy.

"AMERICAN WAY, threatened by US, drag a few creeps, away in the bus, AMERICAN WAY, prisoner: lock, SMASH EVERY CREEP IN THE FACE WITH A ROCK..."

(Tomáš Tetiva s použitím textů Franka Zappy.)

                 
Obsah vydání       15. 9. 2004
15. 9. 2004 V Bagdádu bylo usmrceno 47 osob
15. 9. 2004 Bude zničeno bývalé Kino U hradeb? Petr  Kužvart
15. 9. 2004 Literatura se stala terčem mediální manipulace Petr  Bílek
15. 9. 2004 Nepřiměřená reakce Jan  Čulík
15. 9. 2004 Přísná bezpečnostní opatření na kanadských letištích postihnou tisíc zaměstnanců Miloš  Kaláb
15. 9. 2004 V centru Prahy už se nebude bydlet?
15. 9. 2004 Právo pomíjí i jiné autory Petr  Švec, Jan  Čulík
15. 9. 2004 Putin nelhal - Američané oficiálně přijali čečenské separatisty Miloš  Kaláb
15. 9. 2004 Majitelé zamořených pozemků u Spolany žalují firmu a FNM
15. 9. 2004 Strana zelených dospívá k vnitřnímu sjednocení
15. 9. 2004 Zajímavý nápad nového ministra spravedlnosti ČR Karel  Mašita
15. 9. 2004 Fahrenheit 9/11: Která část vašeho těla je nejošklivější? Tomáš  Tetiva
15. 9. 2004 Z internetové prezentace univerzitních učitelů nelze vyčíst nic
14. 9. 2004 Kotrba: "Informace, uvedené v předmětném článku byly mou autorskou spekulací" Štěpán  Kotrba
15. 9. 2004 Tragedie v Beslanu - a co dál? Josef  Vít
14. 9. 2004 John Bok: "Držím hladovku, protože Gross posiluje policejní stát" Jan  Čulík
14. 9. 2004 Muslimové a politické násilí
14. 9. 2004 Přírůstky do památníku Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
14. 9. 2004 Jak česká média nekorigují nesmysly politiků Michal  Škop
13. 9. 2004 Neffovské "vývody": Hloupý komentář, ale obstojný hollywoodský scénář Bohumil  Kartous
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Americký dokumentarista Michael Moore RSS 2.0      Historie >
15. 9. 2004 Fahrenheit 9/11: Která část vašeho těla je nejošklivější? Tomáš  Tetiva
13. 9. 2004 Pražská premiéra filmu Fahrenheit 9/11 se proměnila ve spor mezi dvěma ideologicky zaťatými tábory Jindřich  Lacina
31. 8. 2004 Michael Moore získal na Republikánském sjezdu další reklamu pro svůj film   
24. 8. 2004 Fahrenheit 9/11: Neobyčejně významný historický počin   
18. 8. 2004 Fahrenheit 9/11 vyvolává kontroverzi v arabském světě   
14. 8. 2004 Moore zveřejnil důkazy pro všechna svá tvrzení ve filmu Fahrenheit 9/11   
13. 8. 2004 Rozumím, proč Fahrenheit 9/11 dostal hlavní cenu v Cannes Jan  Čulík
13. 8. 2004 O Michaelu Moorovi: Souhlasím   
13. 8. 2004 Michael Moore zveřejnil záběry, kde nový šéf CIA konstatuje, že je pro tuto funkci nevhodný   
12. 8. 2004 Iráčtí vzbouřenci nejsou bojovníky za svobodu   
3. 8. 2004 Slavný americký filmař Albert Maysels: "Nepotřebuju Hollywood!" Petr  Šafařík
28. 7. 2004 Fahrenheit 9/11: vyprodaný sál a dlouhý potlesk Viktor  Šaněk
27. 7. 2004 Zamyšlení nad filmem Fahrenheit 9/11 Jiří  Jírovec
14. 7. 2004 Proč novináři pomáhají vládám lhát občanům?   
14. 7. 2004 Moorův film Fahrenheit 9/11 zlomil v Británii kasovní rekord