15. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 9. 2004

Přísná bezpečnostní opatření na kanadských letištích postihnou tisíc zaměstnanců

Kolem jednoho tisíce zaměstnanců leteckých společností a letišť ztratí práci, protože nebudou moci vyhovět novým přísným bezpečnostním předpisům. Co je na nich tak přísného? Ministerstvo dopravy Transport Canada vyžaduje od zaměstnanců doklady, které bude velice nesnadné získat - totiž policejní zprávy o tom, co dělali v zahraničí během posledních 5 roků. Každý zaměstnanec leteckých společností a letišť nebo uchazeč o takovou práci, který žil v posledních 5 letech mimo Kanadu po dobu 3 měsíců nebo déle, musí poskytnout ministerstvu o své činnosti v zahraničí policejní zprávu nebo zprávu od uznané bezpečnostní agentury v navštívené zemi. Není nejmenších pochyb o tom, že shánění takových dokladů bude v nejlepším případě pomalé a ve většině případů nemožné.

Nové bezpečnostní nařízení tvrdě postihuje přistěhovalce, ale současně postihuje i ty dosavadní zaměstnance, kteří pracovali v zahraničí a po návratu do Kanady nebudou moci získat ve svém oboru práci. Na toto téma mluvil Mike Skrobica, viceprezident letecké lobbistické skupiny Air Transport Association of Canada: "Máme případy, kdy byli piloti a jiný letecký personál převedeni do zahraničí v rámci smluv. Tito zaměstnanci se po skončené práci vracejí do Kanady s očekáváním, že budou ve své práci pokračovat, protože pracovali v zahraničí pro kanadskou společnost a jsou kanadskými občany. Nebudou-li ale mít policejní doklady z té země, kde pracovali, nebudou moci v Kanadě pracovat ve svém oboru."

Výjimku budou tvořit snad jen ti zaměstnanci, kteří pracovali ve Spojených státech, protože mají naději, že policejní zprávy o sobě získají. Některé země jako Jižní Afrika nebo Súdán vůbec nevedou policejní zprávy o zahraničních zaměstnancích. Jiné země jako třeba Německo odmítají policejní zprávy vydávat, i když jsou o ně požádány.

Skrobica obvinil ministerstvo dopravy, že změnilo letos v létě svou politiku aniž konzultovalo letecké společnosti: "V těchto případech dochází k pošlapávání některých lidských práv. Nyní by měli ztratit svou práci někteří kanadští občané, kteří dodržovali zákony, a to jen proto, že ministerstvo zavedlo neuváženě změny v předpisech."

Ministerstvo ale tento názor odmítá. Jeho mluvčí Vanessa Vermettová prohlásila, že informace, které o sobě musí poskytnout každý uchazeč o práci, musí být přiměřené, spolehlivé a ověřitelné a musí se týkat posledních 5 roků. To prý bylo běžnou praxí ministerstva od roku 1986, kdy začalo s prověrkami.

Průkazy k přístupu do vyhrazených prostorů na letištích (The Airport Restricted Area Access Passes) umožňují zaměstnancům letišť vstoupit do té části, kde jsou letadla. Musí je mít všichni mechanici, bezpečnostní pracovníci, uklízeči, piloti a úředníci, kteří kontrolují letenky a zavazadla.

Jedna zaměstnankyně, která přišla v srpnu o práci u letecké společnosti Jetsgo, protože přechodně pracovala v Číně, podala žalobu na ministerstvo dopravy za to, že jí odepřelo vydat bezpečnostní pr§kaz. Diana Stefanova (28letá) pracovala jako letuška u společnosti Hainan Airlines po dobu 4 roků po skončení studií v oboru cestovního ruchu a turistiky na Seneca College v Torontu. Odešla do Číny v rámci tak zvaného co-op (kooperačního) programu a pracovala déle, aby mohla splatit svůj studentský dluh. Vrátila se do Kanady letos na jaře a byla přijata na místo úřednice, která kontroluje cestující na Pearsonově letišti v Torontu. Byl jí vydán dočasný bezpečnostní průkaz, zatímco si vyřizovala vydání trvalého průkazu.

Potom ale ministerstvo slečně Stefanové sdělilo, že nepředložila patřičné doklady od čínské policie a nemohla být tedy prověřena, takže byla z práce propuštěna. Slečna Stefanová nemůže situaci pochopit a říká: "Úspěšně jsem prošla bezpečnostní prověrkou v Číně a ta mi vydala bezpečnostní průkaz jakožto cizince, kdežto nemohu být prověřena ve vlastní zemi jakožto kanadská občanka - to je přece úplný nesmysl".

Doufala, že její zkušenosti v cestovním průmyslu, její schopnost mluvit česky, anglicky a mandarínskou čínštinou jí umožní, aby získala práci u leteckých společností. Místo toho je z takové práce naprosto vyloučena. Říká: "Je to podobné, jako kdybyste řekli lékaři, že nesmí pracovat v nemocnici. Byla jsem poslána kanadskou školou na praxi do Číny. Dosud stále splácím svůj kanadský studentský dluh - moje situace je skutečně nepochopitelná!"

Slečna Stefanová požádala federální soud, aby zrušil rozhodnutí ministerstva dopravy a přikázal mu projednat její žádost o prověření. Ministerstvo zatím soudu neodpovědělo.

Letecká společnost Jetsgo sdělila, že přišla o 15 zaměstnanců, jimž ministerstvo dopravy odepřelo vydat průkazy, a tedy je společnost musela propustit. "Jsme ve styku s ministerstvem, abychom je informovali o tom, jak nás i naše zaměstnance jeho rozhodnutí ovlivňuje," řekl mluvčí společnosti Brad Cicero a dodal, že má tato situace velice negativní vliv na přijímání nových zaměstnanců.

Skrobice sdělil, že mu úředníci ministerstva řekli, že nové nařízení ovlivní "jen dvě procenta" žadatelů o bezpečnostní průkazy. Podle jeho výpočtu, kdy se ročně vydává asi 55 tisíc průkazů, by toto nařízení nyní zabránilo pracovat více než jednomu tisíci zaměstnanců.

Při čtení a překládání této zprávy mám pocit, že se někde škodolibě šklebí teroristi, když si dělají přehlídku dodatečných škod, které naší společnosti způsobují. Jakoby měli mezi námi spojence...

                 
Obsah vydání       15. 9. 2004
15. 9. 2004 V Bagdádu bylo usmrceno 47 osob
15. 9. 2004 Bude zničeno bývalé Kino U hradeb? Petr  Kužvart
15. 9. 2004 Literatura se stala terčem mediální manipulace Petr  Bílek
15. 9. 2004 Nepřiměřená reakce Jan  Čulík
15. 9. 2004 Přísná bezpečnostní opatření na kanadských letištích postihnou tisíc zaměstnanců Miloš  Kaláb
15. 9. 2004 V centru Prahy už se nebude bydlet?
15. 9. 2004 Právo pomíjí i jiné autory Petr  Švec, Jan  Čulík
15. 9. 2004 Putin nelhal - Američané oficiálně přijali čečenské separatisty Miloš  Kaláb
15. 9. 2004 Majitelé zamořených pozemků u Spolany žalují firmu a FNM
15. 9. 2004 Strana zelených dospívá k vnitřnímu sjednocení
15. 9. 2004 Zajímavý nápad nového ministra spravedlnosti ČR Karel  Mašita
15. 9. 2004 Fahrenheit 9/11: Která část vašeho těla je nejošklivější? Tomáš  Tetiva
15. 9. 2004 Z internetové prezentace univerzitních učitelů nelze vyčíst nic
14. 9. 2004 Kotrba: "Informace, uvedené v předmětném článku byly mou autorskou spekulací" Štěpán  Kotrba
15. 9. 2004 Tragedie v Beslanu - a co dál? Josef  Vít
14. 9. 2004 John Bok: "Držím hladovku, protože Gross posiluje policejní stát" Jan  Čulík
14. 9. 2004 Muslimové a politické násilí
14. 9. 2004 Přírůstky do památníku Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
14. 9. 2004 Jak česká média nekorigují nesmysly politiků Michal  Škop
13. 9. 2004 Neffovské "vývody": Hloupý komentář, ale obstojný hollywoodský scénář Bohumil  Kartous
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů