15. 9. 2004
Z internetové prezentace univerzitních učitelů nelze vyčíst nicČlánek Ivo Bystřičana "S kůží na trh" upozorňuje na zajímavé téma, ovšem amatérským způsobem. Domněnka, že každý akademik, který vlastní webovou stránku, sleduje jen jediný cíl, totiž zvýšit svůj příjem, je přihlouplá -- stejným způsobem bychom mohli dumat, co mají Britské listy společného třeba s Playboyem, píše Martin Pokorný z University of Pennsylvania. |
V akademickém světě plní internet stejnou funkci jako kdekoli jinde: zrychluje komunikaci, umožňuje lépe vyhledávat informace a šetří papír. Zda vlastníku webové stránky jde -- částečně, převážně nebo zcela -- také o vlastní "prodejnost", nelze zjistit paušálně, ale jen případ od případu. Už vůbec přitom nelze házet do jednoho pytle Českou republiku, kde za vysoká učení skoro bezvýhradně ručí stát, s USA, kde kvalitní univerzity skoro bezvýhradně fungují na modelu akciové společnosti -- nemluvě o ohromných rozdílech v mobilitě pracovní síly, v podílu obyvatelstva, které získá vysokoškolský titul, a podobně. Diskuse o tématu "trh a univerzity" je jistě vysoce aktuální, avšak přehledy o tom, kolik profesorů má webovou stránku, mobilní telefon anebo třeba konto v e-bance, nám při těchto úvahách nepomohou. |