13. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 9. 2004

Filozofové v jeskyni

Martin Škabraha v článku "Mír v jeskyních a válka světa" a Bohumil Kartous o dva dny později v článku "Vžít se do role teroristy" požadují, aby se beslanská tragédie stala podnětem pro sebereflexi Západu. Proti tomu nelze nic namítat. Potíž je, že oba mají dopředu jasnou představu, k čemu by taková sebereflexe měla dospět, respektive k čemu rozhodně dospět nemůže. Tohle ovšem nemusí dopadnout o mnoho lépe než militární projevy pánů Bushe či Putina.

Jaký je rozdíl mezi člověkem, který si neklade otázky a člověkem, který na ně dává pouze "ty správné" odpovědi, i kdyby měly být falešné? Respektive jsou k ničemu, i kdyby mělo jít jen o morální hodnocení?

Sokratovu -- či Platónovu -- jeskyni považuji za jednu z nejlepších filozofických metafor. Až na toho filozofa, který vystoupí z jeskyně a nahlédne skutečný svět. Poselství těch, kteří se o to pokusili, se buď nepodařilo prakticky ověřit nebo se ukázalo, že pochází jen z jiného -- leckdy ještě temnějšího -- kouta jeskyně. Asi nám nezbude nic jiného, než nahlížet na její stínohru z různých úhlů a snažit se přiblížit oné neviditelné skutečnosti, jak to jen jde.

Podle Martina Škabrahy by se měli politici "otevřít okolnímu světu a otázkám, které vyvolává". Osobně to zkouším už delší dobu. Nějaký zjevně pozitivní závěr jsem ale nenalezl a kdyby šlo jen o tohle, nevylučoval bych, že pánové Putin a Bush junior o těchto otázkách uvažují také. A jestli ne, neznamená to, že jejich odpůrci jsou na tom nutně lépe. Žijeme ve světě, kde se lidé -- kromě jiného -- navzájem zabíjejí a i jinak si dělají ze života peklo.

Lidé jsou vražděni nejen proto, "co představují", ale i z "technických" důvodů -- prostě překážejí (Balkán, Rwanda atd.). Válka je vždy svinstvo, mrtví znamenají tragédii. I jinak není o bídu a utrpení na téhle planetě nouze, zejména mimo americkou, ale i evropskou jeskyni. A to i tam, kam "globální systém" dosud nedosáhl (je pravda, že tam je z naši jeskyně hůř vidět). K tomuhle ovšem nepotřebuji více slunečního svitu ani beslanskou tragédii. Viditelná stínohra mě pohříchu inspiruje víc než dostatečně. Ale co s tím?

Lidi změnit nedokážu a "mocenské vztahy" nemají v mé jeskyni tu váhu, kterou by podle filozofa mít měly. Tam, kde filozof vidí "vládnoucí globální systém" vidím já spíše neřiditelný chaos, který "mocenské vztahy" občas spoluvytvářejí, daleko častěji jej ale prostě využívají, aniž by byly schopny něco podstatného změnit.

Bohumil Kartous se zase chce vžít do postavení teroristů. To pro mě není až takový problém, ale k požadovanému výsledku opět nedocházím. "Přes veškerou hrůzu a nesmyslnost nevinných obětí je v teroristickém uvažování patrná snaha dosáhnout dohody." Obávám se, že tahle věta je zcela mimo realitu. Pokud se někdo dá dobrovolně na dráhu terorismu, pak jde zpravidla o radikála, který bere všechno nebo nic. Jakýkoli kompromis považuje za zradu (a jeho nositele za zrádce, který je horší nepřítele), v lepším případě za dočasný kompromis, který má umožnit přípravu k definitivnímu útoku. S takovýmhle člověkem se lze dohodnout těžko, pokud mu nechceme nebo nemůžeme dát vše, co požaduje.

"Flexibilní převaha Západu" je k ničemu v prostředí, které právě tuto flexibilitu odmítá. Jaká nová řešení lze nabídnout? A komu? Tradičním konzervativcům vz. Saúdská Arábie? S těmi problémy nejsou -- ale frustrace fundamentalistů už směřují i proti nim. Obyčejným lidem? Co jim můžeme dát? Jak "otupit radikální nálady"? Bush a Putin to zřejmě nevědí, já také ne, a ani BK neporadí. Ať už Západ ovlivňuje muslimský -- respektive arabský - svět jakkoli, především je perfektním hromosvodem pro jeho četné frustrace. "Násilí plodí další násilí a upevňuje pozice extremistů"? Možná. Ale co získal Izrael svou dočasnou ochotou ke kompromisu? Jenom další vlnu teroru a novou intifádu. Ustoupit teroru totiž znamená potvrdit jeho účinnost a tedy další použitelnost i pro ty, kteří by snad jinak k nějakému kompromisu ochotni byli.

"Podstatnou a dopředu zřejmou prohrou terorismu je to, že nemá širokou podporu. V opačném případě by se mohlo takové hnutí účastnit běžného politického života a mělo by dostatečnou moc, aniž by se uchylovalo k násilnostem, kterými si teroristické organizace opatřují to, co jim minimální veřejná podpora nedává." Pomiňme fakt, že stále existují země, kde masová podpora ještě není zárukou účasti na běžném politickém životě (kupodivu s teroristy většinou zas až tak velký problém nemají). Teroristická hnutí, která nemají masovou podporu, (západoevropská ultralevice) mají omezený dosah a většinou jsou poměrně rychle neutralizována. Terorismus, s nímž máme co do činění, naopak masovou podporu má. A to i ze strany lidí, kteří v životě nikoho nezabili a kteří mohou mít výhrady k některým detailům vlastního boje. Podstatné je, že sdílí stejný cíl a tento cíl je důležitější, než zmíněné výhrady. Pro morální podporu terorismu mají tito lidé leckdy větší význam, než samotná ideologie.

V tomhle směru se objevila přece jenom jedna pozitivní událost. V Iráku byli uneseni dva francouzští novináři. Požadavkem únosců je zrušení zákazu nošení náboženských symbolů ve francouzských státních školách (včetně muslimského šátku). Tento zákon vyvolal odpor i mezi částí francouzských muslimů, předpokládané protesty se ale smrskly do jediné slabé demonstrace. Nevím proč, ale snad si francouzští muslimové uvědomili, že klást v tuhle chvíli stejné požadavky jako únosci znamená postavit se na jejich stranu. A že jakýkoli pozdější distanc od terorismu by byl k ničemu. Je-li tomu tak, pak existuje šance, že tito lidé budou více Francouzi či Evropany, než muslimy. Respektive že existuje něco, co tyto lidi a jejich okolí spojuje a to "něco" je silnější než to, co je rozděluje. Tohle může být šance, jak se vyhnout střetu civilizací, v jehož světle by mohlo i tolikrát odsuzované dvacáté století vypadat jako ztracený ráj. Jen nevím, jak tuto šanci rozšířit i do vlastního muslimského světa.

K tématu se váže též důležitá diskuse rozhlasové stanice BBC Radio Four "Lze ve válce proti terorismu zvítězit pouze silou?"

                 
Obsah vydání       13. 9. 2004
13. 9. 2004 Neffovské "vývody": Hloupý komentář, ale obstojný hollywoodský scénář Bohumil  Kartous
13. 9. 2004 České MZV provozuje oddělení pro podvracení autoritářských režimů
13. 9. 2004 Americké vojenské vrtulníky střílely do davu civilistů
13. 9. 2004 Bush "věděl o týrání vězňů" v Guantánamu
12. 9. 2004 Colin Powell "nazval neokonzervativce 'zasraní šílenci'"
13. 9. 2004 Radikáli Radovan  Geist
13. 9. 2004 Policie a starosta zakázali pražskou techno party
11. 9. 2004 Gross: "Napomůžu k získání prostoru pro akce jako Czechtek" Jan  Čulík
13. 9. 2004 Zákaz prodávat útočné střelné zbraně v USA skončil 13. září Miloš  Kaláb
13. 9. 2004 Pražská premiéra filmu Fahrenheit 9/11 se proměnila ve spor mezi dvěma ideologicky zaťatými tábory Jindřich  Lacina
13. 9. 2004 Co se snaží sdělit Grossovy reklamní slogany? Ivo  Bystřičan
12. 9. 2004 Reakce na "účelový a nepravdivý text na BL" Zdeněk  Duspiva
10. 9. 2004 Dostál chce Duspivu jako Mlynářova náměstka Štěpán  Kotrba
13. 9. 2004 Filozofové v jeskyni Pavel  Urban
13. 9. 2004 Jak je to se Zifčákovými "komunisty" Štěpán  Kotrba
13. 9. 2004 Čeština pro malé cizince
13. 9. 2004 V zámku a v podzámčí Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
13. 9. 2004 S růžencem pro olympijskou medaili Mirko  Daník
13. 9. 2004 Gromanova iracionální kritika knihy Exil a politika Pavel  Paleček
13. 9. 2004 Masaryk: "První světová válka zdemokratizovala Evropu" Alois  Paul
13. 9. 2004 Definitívny koniec československej jari Peter  Greguš
13. 9. 2004 Co máte proti patentování počítačových programů?
13. 9. 2004 Problém čiernych pasažierov Matúš  Holý
13. 9. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 3. září 2004
10. 9. 2004 George Robertson vyhrál soud o pomluvu na internetovém fóru
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Asymetrická válka a to, co nazýváme terorismem RSS 2.0      Historie >
13. 9. 2004 Filozofové v jeskyni Pavel  Urban
9. 9. 2004 Beslan: Příběh bratrů Kulajevů   
8. 9. 2004 Putin odmítl zahájit veřejné vyšetřování katastrofy v Beslanu   
8. 9. 2004 Rusové demonstrovali proti terorismu   
8. 9. 2004 Rusko: V boji proti terorismu nemá volbu nikdo Oskar  Krejčí
7. 9. 2004 Nechte maličkých přijíti ke mně Václav  Dušek
7. 9. 2004 Mír v jeskyních a válka světa Martin  Škabraha
7. 9. 2004 Naše typicky české priority Miloš  Dokulil
7. 9. 2004 Ruská moc nemá v Čečensku co pohledávat Darius  Nosreti
7. 9. 2004 Ruská novinářka prý byla "přiotrávena"   
7. 9. 2004 Čečenští únosci: "Rusové zabíjejí naše děti, tak my zabijeme vaše"   
7. 9. 2004 "Je možné zabít 42 000 dětí podle práva?"   
7. 9. 2004 Proč došlo k tragédii v Beslanu Michal  Rusek
7. 9. 2004 V Bagdádu zuří ostré boje   
6. 9. 2004 Rusko ostře odmítlo prohlášení EU o Beslanu