5. 1. 2004
Nebezpečně hořká Mecca-ColaNa začátku Ramadánu roku 2002 se poprvé na pultech francouzských obchodů objevila dosud neznámá značka, na láhvi až příliš podobné světově známé Coca-Cole.V tomto případě se však jednalo o úplně nový nápoj, z dílny do té doby téměř neznámého tuniského právníka.Pojmenoval ho podle muslimského poutního místa Mekky: Mecca-Cola.
|
S heslem No more drinking stupid,drink with commitment! na etiketě, se Mecca Cola pokouší navázat na úspěch íránského nápoje Zam Zam Cola, kterému se podařilo zaujmout významné místo na trhu zemí Perského zálivu. Podle svého tvůrce Tawfik Mathlouthýho se jedná o první politický nápoj třetího tisíciletí. Mecca-Cola tedy nepředstavuje první pokus vytlačit či alespoň převzít část zisků největšímu konkurentu Coca-Cole. Právě ta převážně v muslimských zemích představuje jeden ze symbolů ne vždy oblíbených Spojených států. Ihned po svém uvedení na francouzský trh zaznamenala společnost nebývalý úspěch:podařilo se jí prodat na milion lahví, aniž by její ředitel musel hnout prstem. Distributoři totiž vycítili volné místo na trhu a sami kontaktovali Mecca-Colu. Od té doby však Mecca-Cola urazila dlouhou cestu: rozšílila nejen svůj sortiment, ale i své pole působnosti na celou západní Evropu a Střední východ a do budoucna hodlá dobýt i asijské a africké trhy. Jak ředitel Mecca Coly prozrazuje, nápad vytvořit náhradu za Colu se mu zrodil v hlavě, když zakázal svému synovi "podporovat USA pitím Coca-Coly". A právě Mecca-cola má poskytnout alternativu nejen muslimům, ale také všem nespokojencům se zahraniční politikou USA či bojovníkům proti globalizaci. Své reklamy podtrhuje také svůdným tvrzením o tom, že 10% všech zisků z prodeje nápoje bude použito na pomoc Palestincům a dalších 10% na podporu evropských organizací, které Palestincům pomáhají. Na tom by samozřejmě nebylo vůbec nic špatného, pokud by peníze byly opravdu použity na zlepšení humanitární situace v palestinských uprchlických táborech. Každá společnost by se pravděpodobně ráda pochlubila svými humanitárními aktivitami na svých oficiálních stránkách. Ne však Mecca-Cola.O tom jestli vůbec a jakým způsobem byly tedy peníze použity, se bohužel nic nedočteme. A proč zrovna Palestina? Proč ne třeba Čečensko nebo Kosovo....? "Palestinský lid je vystaven apartheidu a sionistickému fašismu...." Mecca-Cola tedy není zas až tak sladká, jak by se mohlo zdát. Na stránkách firmy můžeme najít poměrně bohatou fotodokumentaci zachycenou v Palestině: malý chlapec mířící prakem na izraelský tank, další tank v plamenech, houf dětí házejících kameny na izraelské vojáky.... Ještě kontroverzněji působí sama postava ředitele Mecca-Coly Mathlouthiho.Je to totiž znám díky svým antisemitským a antisionistickým výrokům.Tak například: "Já neuznávám Izrael" nebo "Nemám fobii z judaismu ani z židovské komunity.Všichni židé nejsou sionisté ...." Současně vyzívá k bojkotu "amerických a sionistických výrobků", kterým má být právě Mecca-Cola alternativou. Mathlouth, též ředitel Radio Méditerranée ( rádio Středomoří) tvrdí "Mecca-Cola je produkt bojující proti americkému imperialismu a sionismu". Při surfování na netu jsem však objevila organizaci francouzských muslimů (musulmanesonline.com), jejímž sponzorem má být právě společnost Mecca-Cola. Stránky obsahují ještě děsivější fotky: palestinský chlapec obklopen muži v maskách s opasky naplněnými výbušninou.Přečteme-li si stránky pečlivěji, najdeme i dopis od Mathlouthiho, ve kterém on však popírá sponzorství organizace a požaduje stažení svého loga do 48 hodin (dopis je datován 20 srpna 2003) za stránek této muslimské společnosti. Téměř půl roku od napsání dopisu ale zůstává Mecca-Cola jako oficiální sponzor organizaci, která se na svých stránkách propaguje terorismus.(k vidění na www.musulmanesonline.com/sponsors/merda/php) Mathlouthi pracuje i v již zmíněném Radio Méditerranné, kam si občas zve osoby jemu podobné. Například Jeana Briere, což je bývalý mluvčí strany Zelených, který byl vyloučen za antisemitismus, nebo Alaina Sorala, mluvícího o "mezinárodní aristokracii vládnoucí od New Yorku po Tel Aviv" či o "Shoah Buziness", nebo i manželku Vladimira Illitche Sancheze, teroristy známého spíše pod jménem Carlos... Na první pohled by se mohlo zdát, že Mecca-Cola je jen šikovný obchodní tah.Využívá současných nepřátelských nálad k USA a Izraeli a prosazuje svou značku na trhu nespokojenců se současným světovým řádem. Svým spotřebitelům navíc dává pocit, že i oni sami se mohou aktivně podílet na humanitární pomoci Palestincům, národu jež se považuje za oběť "sionistického imperialismu". Oproti tomu však paradoxně vyznívají slova Martin Norrise z Coca-Coly: "My máme továrnu v Ramallahu, kde zaměstnáváme 200 lidí. Myslím, že jsme jedním z největších investorů v Palestině...." Co si lze představit pod sloganem No more drinking stupid, drink with commitment! Je to jednoduché:kdo pije Coca-Colu, ten podporuje Spojené státy a ty podporují zase Izrael. Tato záležitost a hlavně narůstající obliba Mecca-Coly svědčí o náladách jejích spotřebitelů, kteří mají možnost hlasovat peněženkou a mnozí z nich schvalují Mathlouthiho nebezpečné výroky. Vypadá to jako by se nejen Evropa nepoučila ze své smutné minulosti, a proto teď musí znovu čelit nové vlně nebezpečného antisemitismu. Je až s podivem, že Mathlouthi klidně žije dál nerušeně ve Francii a ani pravděpodobně nečelí za své výroky žalobám. Jeho klid ale může alespoň narušit jeden malý mráček na jinak blankytně modré obloze: internetová výzva k bojkotu všech produktů Mecca-Coly. Odkazy:Mecca-Cola: www.mecca-cola.com Guardian: http://www.guardian.co.uk/print/0,3858,4578705-103681,00.html Bojkot: www.meccacola.free.fr BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2640259.stm#top Musulmanesonline: www.musulmanesonline.com/sponsors/merda/php Židovská obec ve Francii www.crif.fr Jiné zdroje : www.afrik.com, http://www.largeur.com/printArt.asp?artID=1262 |
Izrael, Palestina, Blízký a Střední východ | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 1. 2004 | Nebezpečně hořká Mecca-Cola | Simone Radačičová | |
15. 12. 2003 | Jak neopít Evropana rohlíkem | Michal Jurza | |
8. 12. 2003 | Může si demokracie dovolit náboženskou válku? | Mojmír Babáček | |
25. 11. 2003 | Zavraždily Čecha Roberta Maxwella západní špionážní služby? | ||
20. 11. 2003 | Proč princ Charles nejezdí do Ameriky | ||
18. 11. 2003 | Brzeziński: Amerika se musí vzdát paranoidní politiky | ||
7. 11. 2003 | Oplotit nebo vyhubit: Ještě jednou k izraelskému plotu | Tomáš Linhart | |
6. 11. 2003 | Hlúpe otázky, hlúpe odpovede | Radovan Geist | |
5. 11. 2003 | Ještě k tomu izraelskému plotu | Pavel Mareš | |
4. 11. 2003 | Zeď, která se staví, má být tím nejlepším řešením? | Jana Malá | |
31. 10. 2003 | Proamerický kašpárek ODS poslance Jana Vidíma | Josef Brož | |
29. 10. 2003 | Vražda za bílého dne | Morten A. Strøksnes | |
29. 10. 2003 | Zeď, která se staví v Izraeli, je tím nejlepším řešením | Milan Krčmář | |
20. 10. 2003 | Zavřete huby a buďte šťastni! | Pavel Houdek | |
16. 10. 2003 | Rafah Today |