24. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 11. 2003

Co s čerstvými absolventy?

Je veřejným tajemstvím, že absolventi škol, ať už středních či vysokých, vstupují do světa práce s nepatrnými nebo vůbec žádnými praktickými znalostmi a dovednostmi. Mají v hlavě spousty teoretických pouček, dat, nejrůznějších vědomostí, které nikdy nebudou potřebovat, ale jsou bezradní v takových všedních záležitostech, jako je pracovní komunikace, nedovedou sestylizovat dopis uchazeče o zaměstnání, vlastní životopis, nedovedou si účelně organizovat vlastní čas, natož nějaký pracovní tým.

Očekávají, že nastoupí rovnou do nějaké vedoucí funkce, ale nemají nejmenší představu, jak pracovní kolektiv vůbec funguje. Z akademického závětří jsou vrženi rovnou do arény tvrdého byznysu, kde víc než diplom platí praktické a finančně vyjádřitelné výsledky, neboť jen pro ozdobu firmy si dnes nikdo žádné reprezentativní figury vydržovat nemůže.

Je to tristní, ale psaní všemi deseti není ani u absolventů ekonomických škol zdaleka samozřejmostí, natož ovládání textového či tabulkového procesoru, elektronické pošty či internetu. A to nemluvíme o založení bankovního účtu, home bankingu, elektronickém podpisu a dalších nepostradatelných nástrojích dnešního obchodního světa.

Ideální by samozřejmě bylo, kdyby všechny tyto dovednosti mohl student získat už ve škole. Ale to bude ještě pár let trvat. Celé naše školství se bude muset přeorientovat od "vědění pro vědění" na "vědění pro život". Ale ani pak nezmizí docela ten handicap všech čerstvých absolventů - nedostatek praktických zkušeností.

V sousedním Německu je v některých oborech zavedeným a velmi dobře osvědčeným zvykem, že po získání diplomu musí absolvent nastoupit na jednoroční praxi v daném oboru, aby jeho diplom získal platnost. Říká se tomu "Anerkennungsjahr", neboli uznávací rok.

Po celý ten rok je absolventovi vypláceno pouze jakési kapesné, neboť se vlastně stále ještě učí a sbírá zkušenosti na místech, kde nemůže napáchat mnoho škody. Odráží se v tom také skutečnost, že jeho přínos pro zaměstnávající firmu či instituci je výrazně menší než u plnohodnotného pracovníka s praxí, a že pro takovou firmu je přijetí pracovníka bez praxe určitým rizikem.

Tento vzájemný vztah je pro obě strany celkem výhodný: praktikant se bez velkých nákladů naučí něčemu, co v následujících letech může několikanásobně zhodnotit. Zároveň si ověří, zda toto prostředí dokáže naplnit jeho představy a očekávání ohledně budoucího povolání.

Zaškolující firma pak nemusí platit plnou mzdu člověku, o kterém ještě neví, co z něj nakonec bude, a investovat tak zbytečně do někoho, kdo možná za rok dá stejně výpověď.

Zdá se mi, že tento model je hodný napodobení i u nás. Prakticky vlastně už fungoval v podobě náhradní civilní služby. Neziskové organizace se budou po zrušení branné povinnosti těžce vyrovnávat se ztrátou levných "civilkářů", mladí muži zase přijdou o "přechodné období" mezi školou a zaměstnáním, kde mohli nasbírat cenné zkušenosti pro odpovědnou volbu další kariéry.

Myslím, že by oběma stranám prospělo, kdyby se našla nějaká nová forma tohoto "uznávacího roku" nejen pro absolventy, ale i absolventky středních a vysokých škol.

Znamenalo by to zřejmě nějaké úpravy do zákoníku práce, do zákona o minimální mzdě a dalších souvisejících předpisů, ale domnívám se, že za úvahu by to stálo. Máte někdo jiný názor?

                 
Obsah vydání       24. 11. 2003
24. 11. 2003 Česká policie zveřejnila na svých stránkách nové padělky Jan  Paul
24. 11. 2003 Vezměte rozum do hrsti, než vstoupíte do diskuse o škole a dějepise! Ondřej  Hausenblas
24. 11. 2003 Ještě stále hledají v Iráku zbraně hromadného ničení Jan  Čulík
24. 11. 2003 Prázdná skořápka, čekající na české uhlí? Štěpán  Kotrba
24. 11. 2003 Polibek smrti od ODS a paranoidní autista Josef  Trnka
24. 11. 2003 Má smysl apelovat na Klause a bojovat proti přehmatům v justici? Zdeněk  Jemelík, Vladimír  Rott, Přemysl  Janýr
24. 11. 2003 Prosba pro druhého není slouhovstvím, ale výsostným znakem lidství a solidarity John  Bok
24. 11. 2003 Komunismus: Idealismus, zvěrstvo a banální argumentace Jan  Čulík
24. 11. 2003 Boj o moc ve Střední Asii
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
24. 11. 2003 Nepoučitelné Tesco Petr  Raška
24. 11. 2003 Přiznání k nehospodárnosti ztěžuje zapírání Štěpán  Kotrba
22. 11. 2003 22. listopad: 70. výročí hladomoru na Ukrajině 1932 - 1933
24. 11. 2003 Komunismus: Idealismus či zvěrstvo? David  Janus
24. 11. 2003 Británie: země bohatne, ale sociální rozdíly se prohlubují
24. 11. 2003 Ad: "smysluplný" Jaroslav  Pour
24. 11. 2003 Co s čerstvými absolventy? Pavel  Mareš
24. 11. 2003 V Brně proti domácímu násilí
21. 11. 2003 Povaha dnešní krize Štěpán  Kotrba
21. 11. 2003 Spolek Šalamoun Klausovi podruhé: Je důležité v ČR udělovat milosti
22. 11. 2003 Adresy redakce
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Školství RSS 2.0      Historie >
24. 11. 2003 Co s čerstvými absolventy? Pavel  Mareš
24. 11. 2003 Vezměte rozum do hrsti, než vstoupíte do diskuse o škole a dějepise! Ondřej  Hausenblas
21. 11. 2003 Uděláme ze dvou předmětů jeden? Co třetího nabídne chystaný koktejl? Miloš  Dokulil
20. 11. 2003 Británie: Chudí studenti propadají silné zadluženosti   
5. 11. 2003 Držet hubu a krok Hynek  Hanke
29. 9. 2003 Rušení malých škol z finančních důvodů je velmi krátkozraké Michal  Rusek
18. 9. 2003 Prix Bohemia: Rádio neposlouchám, jelikož nejsem z Poděbrad Ivo V. Fencl
5. 9. 2003 Školení učitelů v rámci státní informační politiky   
4. 9. 2003 Nové maturity - ide naozaj o objektivitu? Jozef  Brezovský
3. 9. 2003 Británie: Chystá se zuřivá bitva o univerzitní školné   
2. 9. 2003 Černobílý pohled na učitele Štěpán  Kotrba
1. 9. 2003 Genocida vzdělanosti?   
29. 8. 2003 K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?   
27. 8. 2003 Analýza učitelských platů   
21. 8. 2003 Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK Radek  Sárközi