15. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 9. 2003

Paní Chalupové: Ta myšlenka vypadá hezky, ale..

Otevřený dopis adresovaný "obecně prospěšné společnosti" Člověk v tísni je psaný ve stylu hesla "když můžu, pomůžu, když nemůžu, aspoň hážu klacky pod nohy". Ne že by každá dobře míněná aktivita musela vést k dobrým koncům; ale dopis paní Chalupové je trochu moc obecný na to, aby se dal brát vážně jako kritika.

Začnu od konce: myšlenka na Romy "spravující věci své", kteří se tak stanou "svobodnými ve svém Životním světě, o jehož fungování mají jiné představy než majoritní společnost a na Systému budou tak nezávislí, jak jen to lze", vypadá hezky a nepochybně by si našla řadu příznivců. Zejména mezi starosty, kteří nechtějí nic jiného, než aby oni i jejich voliči měli od nemajoritní společnosti pokoj.

A proto podporují proces jinak spontánní segregace, charakterizovatelný heslem Od cikánských domů k romským sídlištím. Což mnozí chápou - jak vidno mylně - jako projev rasismu. Jenže pokud potřebuji systém k vlastnímu přežití - například jako zdroj sociálních dávek - pak se o nezávislosti dá hovořit těžko.

Jeden český novinář, který krátce před Listopadem navštívil Spojené státy, později vzpomínal, jak projížděl podobným sídlištěm v Atlantě. Působilo na něj dost depresivně. Tím spíš, že věděl, že lidé zde žijí ve svých bytech u zdí - přiblížit se k oknu znamená riskovat kulku. Policisté, kteří onoho novináře doprovázeli, to tak černě neviděli: AIDS to vylidní, krysy vyčistí, buldozery srovnají se zemí a postaví se zde třeba obchodní středisko. Je pravda, že tenhle přístup minimálně nikoho nemanipuluje a nezasahuje do "nesmírně citlivých záležitostí lidských osudů". Osobně bych o takovouhle svobodu nestál; ale to jsem možná špatně přeložil cizí životní zkušenosti do zkušenosti své.

Je tu ovšem problém: obyvatelé amerických ghett nikoho příliš neohrožují, neboť bez auta se nikam nedostanou. V České republice na to není dost místa, a tak je riziko, že Romové budou ze svého Životního světa vyrážet na loupežné výpravy do okolí. Nedivil bych se jim; domácnost, kde děti doslova řvou hlady, protože těch pár tisícovek životního minima nestačí ani na úžeru asi není zrovna nejlepším prostředím pro autentické prožívání Životního světa.

Oběťmi těchto nájezdů přitom nebudou "bohatí a mocní", ani ti "u koryta", kteří "určují společenskou morálku" (jak asi?) ale gádžové, kteří na tak rizikovém místě bydlet musí, protože ani jim Systém nic lepšího nenabídl. Při všem pochopení pro Romy a jejich specifika je dobré si uvědomit, že právě tito lidé a jejich vlastní Životní svět nese na svých bedrech většinu problémů vzájemného soužití.

Emancipace prostřednictvím participace zatím moc výsledků nepřinesla, přestože struktury existují již téměř od sametové revoluce. Starostce jednoho slezského města bylo kdysi vytýkáno, že nevěnuje pozornost představitelům jisté romské organizace.

Odpověděla, že až zase nějaká šestnáctiletá Romka v jiném stavu bude potřebovat bydlet, obrátí se na ni, ne na romské představitele. Chtít po romských činovnících, aby svým lidem zajišťovali bydlení, je pro začátek trochu moc.

Ale i tak toho za ta léta moc pro Romy neudělali. Nepočítáme-li těch pár kulturních festivalů, které vypadají hezky z hlediska gádžů a snad i Systému, ale jejichž přínos pro Romy na okraji společnosti je nejasný. Možná to není vina jen oněch činovníků. V kultuře, kde na prvním místě je v každém případě rodina, není snadné bránit se vlastnímu nepotismu ani překonávat staletá rodinná nepřátelství. Manipulaci ze strany svého okolí - včetně systému - podléháme všichni.

Romové jsou možná více manipulováni svou rodinou a sociálním okolím a méně "Systémem", to z nich ale nečiní bytosti o nic svobodnější (ponechme stranou, že ve hře jsou i jiné sociologické hodnoty; o nich nebyla řeč).

Bylo by strašně krásné, kdyby si každý mohl žít, jak chce; ale to se může dostat do rozporu s jinými hodnotami. A také se stejným právem jiných. V těchto dnech média přinesla zprávu, že v romském sídlišti v Karviné propukla epidemie, související - kromě jiného - i se specifickými hygienickými návyky jejich obyvatel.

I tyto návyky mohou být - bez ironie - součástí Životního světa. Máme jej respektovat, nebo se snažit je nějakou manipulací změnit k obrazu Systému, jehož součástí jsou v tomto případě i choroboplodné zárodky ?

Teoreticky se můžeme dívat na Romy jako na své spoluobčany, kteří mají v zásadě stejná práva a stejné povinnosti a specifický přístup k nim má umožnit či usnadnit integraci; respekt k jejich zvykům a životnímu stylu je důležitý, ale až na druhém místě. Nebo naopak, Romové jsou extra skupinou, kde má Životní svět přednost přede vším. Tenhle přístup, pokud nebude pouze předstírán, ovšem nevyhnutelně vede k apartheidu.

Zpátky k praxi : paní Chalupová tvrdí, že aktivisté Člověka v tísni mohou ohrozit Životní svět svých klientů. Jaký konkrétně je to svět a jak konkrétně je mohou tyto aktivity ohrozit? Jako "stará sociální pracovnice" by o tom paní Chalupová něco vědět měla. Jakých konkrétních úspěchů dosáhla se svým sociálně liberálním stylem? Co konkrétně mají udělat radnice a majoritní společnost pro zlepšení situace Romů bez vstřícnosti z jejich strany? Jistě, ublížit se dá vždy, pomoci jen občas. Pokud ovšem skončíme tady, je nejlepší nedělat nic. Tím se samozřejmě vyhneme i konkrétní zodpovědnosti.

Zabrání ale takováto "ohleduplnost" "rozkladu rodinných a sociálních vztahů" nebo je i tenhle dojem nepochopením situace? Pokud Romové "znají jiný a pro ně lepší způsob jak žít", pak se to zatím nijak neprojevilo. Alespoň se nikdo z oslovených Romů nikdy nezmínil, že by jej dosáhl a že je s ním spokojený.

Pokud "postiženým" Romům nevyhovuje, že někdo jiný za ně "stanovuje jejich cíle" mohou toho dotyčného snadno poslat kamsi. Rozhodně snadněji než vymahače dluhů, ať už přicházejí z radnice či od lichvářů. Pak ovšem asi nebudou potřebovat ani to, aby za ně mluvila nějaká paní Chalupová.

                 
Obsah vydání       15. 9. 2003
15. 9. 2003 Blair se prý rozhodl zaútočit na Irák už na jaře 2002
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
15. 9. 2003 Ve švédském referendu zvítězili odpůrci eura
15. 9. 2003 Dokážeme ještě žít vedle sebe ? Ladislav  Žák
12. 9. 2003 ČT: Ombudsmanova PR agentura nebo Goebbelsova propagandistická mašinérie? Štěpán  Kotrba
13. 9. 2003 Britské listy a Amaro Gendalos podaly stížnost generálnímu řediteli ČT na Události a Večerníky
15. 9. 2003 Paní Chalupové: Ta myšlenka vypadá hezky, ale.. Pavel  Urban
15. 9. 2003 Vládnou obavy, že Amerika bude torpédovat rozhovory v Cancúnu
15. 9. 2003 Proč zemřel korejský farmář Ri Kjong-che
15. 9. 2003 V tomhle státě něco hodně smrdí... Jan  Paul
15. 9. 2003 Zákonem neodstraníme prostituci fyzickou ani politickou Josef  Trnka
15. 9. 2003 V Karviné, v lázeňském městě zeleně, byla otevřena expozice Národní galerie Jaroslav  Hlaváček
15. 9. 2003 Za 80 miliónov sa to oplatí Ivan  Štefunko
12. 9. 2003 Česká republika je "plně oddána poslání a cílům WTO" Miroslav  Somol
12. 9. 2003 Zasedání WTO v Cancúnu: Jaký mandát dostala od vlády česká delegace
15. 9. 2003 Joschka Fischer a Centrum proti vyhánění Jitka  Fraňková
12. 9. 2003 Česká digitalizace u ledu (do ledna 2004) Zdeněk  Duspiva
15. 9. 2003 Soudní jednání ve věci nezletilého Jana K. se koná v pondělí 22. září
12. 9. 2003 Loupeživá společnost?
12. 9. 2003 Blaira varovala rozvědka, že útok na Irák zhorší hrozbu terorismu
12. 9. 2003 Leni Riefenstahlová: byla to skutečně nacistka nebo jen prostě Němka, typická pro svou dobu? Fabiano  Golgo
15. 9. 2003 Zapatisté: Globalizujme naději Subcommandante  Marcos
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Slzy jsou SLANÝ RSS 2.0      Historie >
15. 9. 2003 Dokážeme ještě žít vedle sebe ? Ladislav  Žák
15. 9. 2003 Paní Chalupové: Ta myšlenka vypadá hezky, ale.. Pavel  Urban
15. 9. 2003 Slaný: "Máme takového starostu, jakého jsme si už podruhé zvolili..." Štěpán  Kotrba
13. 9. 2003 Britské listy a Amaro Gendalos podaly stížnost generálnímu řediteli ČT na Události a Večerníky   
12. 9. 2003 ČT: Ombudsmanova PR agentura nebo Goebbelsova propagandistická mašinérie? Štěpán  Kotrba
11. 9. 2003 Ombudsman se bude znovu a podrobněji zabývat kauzou Slaný Štěpán  Kotrba
11. 9. 2003 ČTK neinformovala, k čemu dospěla tisková konference Kanceláře veřejného ochránce práv   
11. 9. 2003 Gorolovi podlehli "preventivnímu" nátlaku starosty Slaného Štěpán  Kotrba
10. 9. 2003 O bezradnosti při četbě slané nulové spravedlnosti František  Roček
9. 9. 2003 Vážený člověče v tísni... Jana  Chalupová
9. 9. 2003 Romové: Chléb nebo hry? Lenka  Kučerová
9. 9. 2003 Co udělat pro Romy: je to složitější problém, než jako to vidí pánové Kotrba a Polák Ondřej  Čapek
6. 9. 2003 Vyjádření vedení města Slaný ke zprávě ČTK z 1. 9. 2003 -- Rozhovor s ombudsmanem   
6. 9. 2003 Program nulové tolerance vůči neslušnosti a narůstající byrokracii v královském městě Slaný   
5. 9. 2003 Slzy jsou SLANÝ aneb o nulové spravedlnosti Jakub  Polák

Člověk v tísni RSS 2.0      Historie >
15. 9. 2003 Paní Chalupové: Ta myšlenka vypadá hezky, ale.. Pavel  Urban
9. 9. 2003 Vážený člověče v tísni... Jana  Chalupová
9. 9. 2003 Romové: Chléb nebo hry? Lenka  Kučerová
9. 9. 2003 Veřejná služba vůči národnostním menšinám - mediální ticho a nikomu to nevadí Štěpán  Kotrba
14. 5. 2003 Čečenci na pranýři aneb O kultuře médií František  Kostlán
15. 4. 2003 Demokratická diskuse podle Člověka v tísni: Přece sem nemusíte chodit! Jiří  Černý
4. 11. 2002 O "hodném teroristovi" Petry Procházkové Jan  Čulík