18. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 8. 2003

Malá provokativní poznámka nejen k homosexualitě

Ostudná slova o homosexualitě bohužel nejsou jen doménou některých výkřiků z diskusních fór na internetu. Současné útoky vůči nim považuji za analogické různým útlakům z minulosti, pouze přesunutých na nový terč. Bude jednou za paragrafem o hanobení rasy, národa a přesvědčení přidáno i hanobení sexuální orientace?

Nejprve část mého textu z jedné konference, která srovnává dva různé útlaky od dvou na svou dobu jistě pokrokových intelektuálů. Ono politické utiskování se projevuje abstraktněji řečeno v překračování hranice soukromého a politického. Konkrétně:

Karel Havlíček Borovský byl nepochybně jedním z významných českých liberálů 19. století. Jeho výroky vůči židům mají na svou dobu jistě liberální zvuk: "Ovšem že očekávati nelze, aby snad po pouhém prohlášení rovnoprávnosti hned, jakoby uříznul, všichni židé svého starého Adama svlékli a všemi ctnostmi svobodných a rovně oprávněných občanů svítili: Co tolik věků zplodilo v charakteru toho kmene, to jeden rok neb jen jeden den nepromění, ale co čas zkazil, zase čas napraví. Přispívejme jen i my sami k této reformě židovstva, chovejme se také skutečně i v životě ke svým izraelitským spoluobčanům tak jako k rovně oprávněným, netupme je, nesnižujme je, nesužujme je žádným způsobem, a zůstaly-li na nich lpěti ještě mnohé známé obyčeje z předešlého času, snášejme je zatím jsouce pamětlivi příčin jejich." (Langer, J. J. (ed): Politické zásady Karla Havlíčka Borovského)

Pojetí tolerance se časem proměnilo. Havlíček správně tušil, že: "A ať si mluví kdo chce, co chce, nespravedlivé jest každé politické utiskování," ale nenapadlo jej, že jeho výzva k toleranci, na svou dobu jistě pokroková a vyžadující odvahu, by mohla být také chápána jako jedna z forem útlaku.

Do možná podobné pozice se podle mého názoru dostává bývalý rektor Univerzity Karlovy R. Palouš: "Ostatně ono to zřejmě se sexuálním chováním není vždy hned tak fatálně předurčené. Existují sexuologové, kteří soudí, že například homosexualitu lze léčit a proměnit na přirozenou heterosexualitu...Není pochyb, že je třeba s takto předurčenými jedinci jednat s porozuměním a taktem, protože nelze pochybovat, že i intimní homosexuální vztah může být naplňován ryzí láskou."

(Palouš, R.: Dopisy dnešnímu kmotřenci)

Ponechme stranou úvodní věty a soustřeďme se pouze na tu poslední, na které je téměř vše v pořádku, ovšem s výjimkou spojky "i". Považuji-li za normální, že mezi lidmi může být vztah lásky, pak zdůraznění, že i homosexuální vztah může být naplňován láskou, vede k ponížení zmíněné skupiny. Představme si větu, že nelze pochybovat, že i vy můžete jistě mít vztah naplněný láskou. I znamená navzdory tomu, jaký jste, neznamená samozřejmost. Výzva R. Palouše k toleranci homosexuálních intimních vztahů je sice zamýšlena sympaticky, ale autora zřejmě ani nenapadlo, že by mohla být chápána také jako jedna z forem útlaku.

Tolik z uvedeného vystoupení. Můžeme sice ještě přidat několik ironických poznámek typu: "Nepochybuji, že i katolíci mohou mít vztah naplňovaný ryzí láskou", ale obávám se, že pod vlivem posledních výroků papeže na adresu homosexuálů je skoro namístě se R. Paloušovi omluvit. V onom vystoupení totiž uvádím, že rozvoj demokracie vidím mimo jiné ve zvyšování citlivosti vůči nejrůznějším útiskům. V důrazu na multikulturalismus (v širším slova smyslu) lze totiž vidět jednu z možností rozvoje demokracie, a to ve smyslu jejího rozšiřování - na dříve marginalizované či nějak znevýhodněné skupiny.

Ukazuje se ale, že je třeba učinit spíše krok zpět; dříve než můžeme zvyšovat pozornost vůči útiskům, musíme ještě s některými svést debatu o tom, že "nespravedlivé jest každé politické utiskování."

Utiskování je nespravedlivé, ať už je prováděno sametovou rukavičkou nebo okovanou botou. Média přinesla v poslední době zároveň dvě zprávy: ostré papežovo odsouzení homosexuality a stejně ostré napadení pochodu homosexuálů ze strany neonacistů. Ostatně proč by to neonacisté neudělali; jejich řádění je alespoň částečně legitimizováno docela solidní autoritou. Obě skupiny mají prostě na mušce stejný terč; a můžeme konstatovat, že ze stejných, protože iracionálních důvodů. Rozdíl je až v odpovědi na zlověstnou otázku: "Co s nimi uděláme?"

Bylo by jistě nemilé nejen pro katolické kruhy, kdyby tato podobnost nebyla jen čistě náhodná. Ale horší by bylo, kdyby k tomu ostatní zase mlčeli.

                 
Obsah vydání       18. 8. 2003
18. 8. 2003 Vatikán nařídil biskupům, aby utajovali sexuální zneužívání, páchané katolickými kněžími
18. 8. 2003
18. 8. 2003 Malá provokativní poznámka nejen k homosexualitě Aleš  Kubeczka
18. 8. 2003 Kolik peněz si může ještě dovolit Český rozhlas vyhodit "do éteru" Štěpán  Kotrba
18. 8. 2003 Ivan Štern: To, co radí Štěpán Kotrba, se už děje
18. 8. 2003 Aféra David Kelly a falešné důvody pro útok na Irák -- shrnutí první etapy vyšetřování
18. 8. 2003 Aféra Kelly: Po prvním týdnu vyšetřování prohrávají všichni
18. 8. 2003 Marta Kubišová: Tí, čo boli pri revolúcii, sa na nej stále vezú Miroslav  Brada
18. 8. 2003 Kde všude naleznete fotografie z CzechTeku 2003
18. 8. 2003 Kdo má neustále opravovat chyby
aneb zločin se sice nestal, ale...
Štěpán  Kotrba
18. 8. 2003 Hospodářský růst -- tabuizované téma? Jaroslav  Krajči
18. 8. 2003 V současné době peníze nejsou kryté zlatem, ale dluhy Josef  Hromádko
18. 8. 2003 Romové jsou sice páté kolo u vozu, avšak... Alžběta  Janíčková
18. 8. 2003 Papierová pomoc z Bruselu Damas  Gruska
18. 8. 2003 Letná filmová škola 2003: O spacákoch a akreditácii Peter  Konečný
18. 8. 2003 Skutočne občan? John  Pinder
18. 8. 2003 Čierny deň nemeckej armády Peter  Greguš
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?
15. 8. 2003 Byl Hitler před mnichovskou konferencí málem zavražděn?
15. 8. 2003 Blokáda šumavských pralesů
15. 8. 2003 Výzva českých vědců: Zachraňme zbytky šumavských pralesů
17. 8. 2003 Amnesty International kritizuje porušování lidských práv v Rusku
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
13. 8. 2003 2003 - Usnesení valné hromady OSBL
13. 8. 2003 2003 - Zpráva předsedy OSBL o činnosti a hospodaření Občanského sdružení Britské listy

Práva homosexuálů RSS 2.0      Historie >
18. 8. 2003 Malá provokativní poznámka nejen k homosexualitě Aleš  Kubeczka
14. 8. 2003 Gayové chtějí jen normálně žít   
13. 8. 2003 Homosexuálové "by neměli mít právo vychovávat děti", není radno se odlišovat   
12. 8. 2003 Dokument úzkoprsého fanatizmu Radovan  Geist
12. 8. 2003 Proč BL publikují bláboly o homosexualitě Vojtěch  Polák
11. 8. 2003 Co homosexuali vlastne chcu?   
7. 8. 2003 "Poučení z krizového vývoje" bylo demokratickým čajíčkem Pavel  Mareš
5. 8. 2003 Kladivo na ...?! Ladislav  Žák
5. 11. 2002 Rebelie v britské Konzervativní straně   
29. 9. 2002 Feminismus - zbraň ženské emancipace Jean Bethke Elshtain
18. 7. 2002 Rovnoprávnost... Kdo mi odpoví? Petr  Kupka
18. 7. 2002 Proč by děti měly mít právo na homosexuální rodiče   
9. 7. 2002 Nechte si festivaly, já chci rovnost před zákonem Benny  Rees
8. 7. 2002 Registrované partnerství a jeden homosexuální osud Benny  Rees
8. 7. 2002 Diskriminace homosexuálů: můžeme si za to sami Fabiano  Golgo