13. 5. 2003
Jak nám probíhá propagace EUMožná že je pisatel těchto řádků v setrvalém "Jiříkově vidění". Na jedné straně vidí, jak se snad velkolepou formou "Matějské pouti" mají dostat smysluplné informace o EU návštěvníkům stánků Na příkopech v Praze. (Efekt se má předpokládaně zvýšit účastí významných politických představitelů.) Na straně druhé je pravidelně přepadán v televizi minutovými šoty takovým způsobem, až se to zajídá. (Efekt se má zřejmě zvýšit tím, jak často ty pseudo-informační mediální kapky dopadají.)
|
Televize NOVA by k tomu ve svém komentáři jistě dodala ještě těch 200 milionů vyčleněných na útratu za ty centrálně řízené aktivity. Ministerstvo zahraničních věcí přenechalo starost o vyváženou osvětu spojenou s případným členstvím ČR v EU jedné agentuře. Té je jedno, že co dělá veřejnoprávní televize, je zřejmě kontraproduktivní. Přitom ale už je český plebiscit o EU přede dveřmi. Mladí sami od sebe (a ze stávajících zdrojů) dostatečně vědí, že očekávaným vstupem ČR do EU se jim ještě líp otevře aspoň "západoevropský" svět pro rekreaci, poznávání jiných zemí, pro studium. V tomto ohledu žádnou velkou oficiální kampaň nepotřebují. Pak je tu široká škála lidí v pracovním procesu. Problémy související s novým velkým bezcelním makroprostorem dostatečně zatím jim vysvětleny nebyly. Řekněme že malozemědělců je zanedbatelný počet, takže referendum o vstupu do EU případnou skepsí vůči němu valně neovlivní. Jak to ale bude vypadat s českým pracovním trhem, o tom se sice již občas hovoří, ale spíše převládají úvahy na téma "Náš člověk pracující mimo ČR". Do jaké míry je český vnitřní pracovní trh ohrožen levnější pracovní silou nebo nižšími daňovými odvody z podnikatelské činnosti mimo hranice EU, o tom se takřka nemluví. (Úroveň daňových sazeb z podnikání vzrušuje samozřejmě zatím spíše podnikatele.) A pak tu máme stále početnější -- a určitě nepřehlédnutelnou -- skupinu obyvatelstva, která spadá do kategorie tzv. důchodců. Že by jim třeba ta MZV pověřená agentura (po dohodě s Českou poštou) poskytla zasvěcený a speciálně jim určený informační materiál, který by obdrželi spolu s důchodem?! (Jak rádi by si takový věcný a uklidňující materiál přečetli, kdyby jej dostali přímo do rukou, že?) Místo toho se zatím organizuje velkolepá pouť v hlavním městě, otevírají se informační centra bez informací, běží stereotypní šoty v televizi... A to říkáme, že český volič/ka je inteligentní, že si vybírá s rozmyslem, že volí po zralé úvaze. K té zralé úvaze zatím přiměřené (věcně korektní, příklady a názornými grafy doložené) podklady kdopak z nás už dostal (aby je nemusel shánět)? Přece automaticky nemůže nám všem (ne tedy pouze Ministerstvu zahraničních věcí či vládě, anebo té pověřené agentuře) jít jen o ty předem už nějak přesvědčené? Proč věcně slušný a korektní materiál neměl už před časem k dispozici každý volič poštou? Že se to dělá "jaksi" jinak? A že kampaň teď "vrcholí"? Dočkej času...? Ještě že průzkumy už předem hlásají, že se nemusíme ničeho bát, pokud jde o sám plebiscit. Tak co! Že ano? (A pak už jen "po nás potopa"? Nějak bylo, nějak bude? Pokud český plebiscit dopadne ve prospěch EU, kdo by se pak ještě staral o účinné vynaložení oněch 200 milionů, no ne?) |