Co může přijít i do ČR:

"Nikdy jsem dosud nepoznal takové zoufalství a demoralizaci"

8. 3. 2011

"V mnoha ohledech je to tu horší než v Sovětském svazu.

Ani v nejhorších dobách v Sovětském svazu nezrušili vnější formu demokratického procesu, i když jeho podstata neexistovala. Pořádali volby a tak dále. Ještě před deseti lety jsme měli možnost zvolit si děkana. To je teď naprosto nemožné."

Profesor Stephen White využívá při analýze krize na Glasgow University své čtyřicetileté zkušenosti z vyučování politologie. Jeho odborností je Rusko. V tom, co se děje v Glasgow, vidí Stephen White rysy bývalého Sovětského svazu. "Reorganizaci univerzity tu říkají 'restrukturalizace'", zdůrazňuje pětašedesátiletý profesor. "Tak přesně nazval Gorbačov svou 'perestrojku'. A kde to skončilo? Rozkladem státu."

Hovořit s univerzitními učiteli o tragické situaci, v níž se nyní nachází Glasgow University, znamená poslouchat analogie, které jsou vzdělané, široce založené a naprosto odsuzující. Sovětský svaz, bankovní krize, diktátorské metody Tonyho Blaira, který před útokem na Irák přestal jednat s členy své vlády. Všechny tyto paralely vytvářejí tentýž obraz: Zaměstnanci Glasgow University jsou uvězněni v instituci, která se blíží kolapsu.

Tato univerzita, stará 560 let, čtvrtá nejstarší univerzita v anglosaském světě, se stala neochotným příkladem radikálních změn, které probíhají ve skotském terciárním vzdělávání. Minulý měsíc oznámil rektor Glasgow University Anton Muscatelli, že škola provede rozsáhlé škrty, aby se tak vyrovnala s "finančním schodkem 35 milionů liber".

Zrušeno má být studium evropských jazyků i vysokoškolské kursy pro zdravotní sestry. Archeologie bude sloučena s historií. Konají se protesty. Lidé píší zuřivé dopisy. K věci se vyjádřil dokonce i Stephen Fry.

A tento týden začali univerzitní profesoři protestovat nahlas. Nejprve společně - 200 profesorů a výzkumníků z univerzity poslalo protestní dopis skotské vládě. A nyní začínají hovořit individuálně. Odhalují, jak to vypadá na univerzitě.

"Za sedmnáct let, co tu jsem, jsem nikdy nic takového nezažil," konstatuje jeden. "Nikde a nikdy jsem nezažil takové zoufalství a demoralizaci. Je to bezprecedentní."

Univerzitní učitelé hovoří o zaměstnancích, kteří jsou ve stavu nemocných v důsledku stresu, morálka je na absolutním minimu, veškerá dobrá vůle vyprchala, management jedná s nejvýznamnějšími profesory, jako by to byly "zlobivé školní děti", a studenty uprostřed krize všichni ignorují.

"Nemohu se věnovat tomu, co je důležité," přiznal jeden profesor. "Zanedbávám svůj výzkum a své studenty."

Profesoři na Glasgow University jsou sice vystresovaní a zuří, ale vědí zcela jasně, kdo a co je terčem jejich kritiky: vysoký management školy, který pracovníky univerzity "naprosto neposlouchá". Dopis skotské vládě, který podepsalo 200 univerzitních učitelů, se soustřeďuje na tento problém. Skupinka vysoce placených manažerů omezila vliv a moc univerzitního senátu, kterou měl po staletí. Právě senát je však odpovědný za akademickou strategii univerzity. Hlavní kritikou je toto: akademičtí odborníci byli odsunuti stranou a přednost dostali účetní. Vzdělání bylo nahrazeno penězi.

Součástí vysokého managementu je Muscatelli, který vydělává 288 000 liber ročně, a dva další činitelé, kteří také údajně vydělávají víc než britský premiér, jehož plat je 142 500 liber ročně. Jsou jimi ředitel finančního oddělení Robert Fraser (s přezdívkou Fraser the Eraser, Fraser vymazávač) a tajemník správní rady univerzity, University Court, David Newall.

Tito lidé vytvořili autoritářský model, kdy účetní diktují profesorům, jak mají učit. "Opravdu mi vadí, když mi lidé, kteří sami aktivními učiteli nejsou, diktují, jak máme učit," řekl jeden profesor.

Navrhované škrty jsou univerzitními profesory odmítány především proto, že jsou profesoři přesvědčeni, že jim důvod pro škrty nebyl řádně vysvětlen a podrobnosti změn nebyly zveřejněny. Thomas Munck, profesor evropské historie, zdůrazňuje: "Jako univerzitní učitelé jsme schopni kriticky přemýšlet. Nepřijímáme věci automaticky. Takže když nám finanční ředitel tvrdí, že máme schodek 35 milionů liber, chceme vědět přesně, jakých parametrů užil a jak došel k této částce."

Profesor anglické literatury Willy Maley charakterizuje to, jak management jedná s učiteli na univerzitě, ještě otevřeněji: "V životě jsem nezažil takto vzdálené, nekomunikativní, odtažité vedení. Vysoký management neposlouchá. Jen diktuje."

Univerzitní učitelé, kteří si stěžují, systematicky poukazují na to, že se obávají, že rozhodnutí, které kursy mají být zrušeny, je činěno na základě jejich výdělečnosti. Podle Williama Hansona, profesora starořímské archeologie, byl tento princip neférově použit proti výzkumnému oddělení katedry archeologie (GUARD), které bylo v prosinci 2010 zrušeno.

"Management tvrdil, že to oddělení nevydělává žádné peníze," zdůrazňuje Hanson. "Byla to lež." Bývalí zaměstnanci výzkumného archeologického oddělení GUARD nyní založili soukromý podnik a podle Hansona "vydělávají velmi dobře".

Hanson dodává: "Management prostě ignoroval to, co jsme zdůrazňovali, když jsme vysvětlovali, proč je ta výzkumná jednotka důležitá. Takže máme pocit, že má management skrytou agendu a cokoliv budeme namítat, bude ignorováno."

Projev solidarity z minulého týdne, kdy protestní dopis adresovaný skotské vládě podepsalo 200 univerzitních učitelů, pocházel z mnoha oborů a kateder, ohrožených i neohrožených. Profesoři zdůrazňují, že jde o začátek organizovanějšího protestního hnutí.

Univerzita konstatovala, že v současnosti realizuje proces konzultací se zaměstnanci ohledně navrhovaných škrtů.

Jeden zvlášť fatalistický profesor konstatoval, že je to jako "když se zeptají odsouzence na smrt, jakou metodou by si přál zemřít."

Zdroj v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 8.3. 2011