Reklama na léky škodí zdraví!
8. 3. 2011
Milí pacienti,
marketingové strategie a psychologie působení reklamy na člověka byly v současnosti dotaženy k dokonalosti, varuje PharmDr. Josef Vaníček. Reklamou je zaplavena televize, internet, noviny a časopisy. Reklama je úspěšným prostředkem, jak uměle zvýšit spotřebu čehokoli a tak více vydělat. Samozřejmě se to týká i oblasti léčiv a proto bych v tomto článku chtěl upozornit na nebezpečí, které to může pacientovi přinést.
Každý lék má kromě svých léčebných účinků i účinky nežádoucí, takže zvyšování jejich spotřeby se logicky nemusí vyplatit jejich konečnému spotřebiteli. Reklama na léčiva vázaná na lékařský předpis je naštěstí v médiích zaměřených na laickou veřejnost zakázaná (dle Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění některých dalších zákonů, § 5a). Stále častěji jsme ale zasypáváni reklamou na volně prodejný sortiment nejrůznější kvality.
Zejména televizní reklama obsahuje informace o účinku volně prodejných léčiv (OTC, z angl. Over-the-counter, přes pult) v takové podobě, že by se často dala vyložit jako klamavá. Pod tlakem velmi efektního zpracování plného blyštivých pozlátek, akcí a jiných "oblbováků" se lidem dostanou pod kůži názvy přípravků, které pak často ve zkomolené podobě žádají v lékárnách na léčení svých neduhů.
Obvykle daný přípravek sice pomáhá na pacientem popisovanou nemoc, ale téměř nikdy se už v reklamě neřeší, zda ho může užívat konkrétní pacient, který má další přidružená onemocnění. Síla reklamy je někdy ale tak velká, že je obtížné pacientovi OTC rozmluvit, prostě ten lék musí mít.
Není ani divu, že nemocí oslabený pacient podlehne reklamní masáži, je-li jeho oblíbený seriál co čtvrthodinu přerušován tímtéž šotem inzerujícím naprosto zázračné vyléčení.
Tento článek nemá za cíl bojovat proti reklamě, i když by to bylo v některých případech na místě. Má být spíš doporučením pro všechny pacienty, aby se zajímali o léky, které užívají.
Najděte si ve svém okolí lékárnu, kde vám poradí, zda ten který přípravek můžete užívat spolu s vašimi léky a při vašem aktuálním zdravotním stavu. Využijte toho, že můžete tuto radu dostat zcela zdarma a nestaňte se obětí reklamy, výrobců a prodejců (tedy i některých lékáren), kterým jde pouze o objem prodaného zboží.
VytisknoutObsah vydání | Úterý 8.3. 2011
-
8.3. 2011 / Reklama na léky škodí zdraví!8.3. 2011 / Mohly by evropské vlády vypnout internet?8.3. 2011 / ČR: Žádný plán proti domácímu násilí8.3. 2011 / Karel DolejšíŘádný soud, mimořádný opravný prostředek, readmisní dohoda a další přísady Kotrbova guláše8.3. 2011 / Tentokrát vezmeme s sebou celou Zemi8.3. 2011 / Co jsem během egyptské revoluce neviděl7.3. 2011 / Finanční holocaust7.3. 2011 / Přežije česká kultura vládní reformy?7.3. 2011 / Nicole "Stoneleigh" Fossová v České republice7.3. 2011 / Petr "Vlk"Jak jsem byl málem zabit senátorem Janem Horníkem a o parlamentní straně Solárních baronů7.3. 2011 / Martin MartínekDají se volby předsedy sociální demokracie koupit? Rozhodnou o nich peníze?8.3. 2011 / Hospodaření OSBL za únor 2011