Je vražda nevinného demokratická, nebo nedemokratická?

5. 8. 2010 / Karel Dolejší

Nebudu se zabývat analyzováním toho, do jaké míry lze či nelze skupinu bratří Mašínů považovat za skutečnou odbojovou skupinu; to už velmi obsáhle a podrobně učinil Přemysl Janýr a sotva bych k jeho článku mohl ještě něco podstatného dodat. Zaměřím se na jiný aspekt argumentace Jiřího Drašnara. Ten doslova uvádí: "...současný režim, ať už je jakkoliv prolhaný a zkorumpovaný, zatím neposílá své politické odpůrce ani dlužníky na popraviště, nebrání jim se vystěhovat ze země a stále vám (zatím) dovoluje, abyste své názory vyjádřili veřejně, popřípadě se odvolali k soudu či přístě zvolili někoho jiného...". Možná autorovi nerozumím - ale kdyby mi současný režim bránil ve veřejném vyjadřování názorů, bránil mi vystěhovat se atd., získal bych tím snad právo oddělat směnárníka na nejbližším rohu, abych ukradl jeho peníze a získal tak prostředky k útěku?

Obávám se, že zmatení je zde již naprosté. Co má vražda někoho, kdo se náhodou připletl do cesty bezohlednému ozbrojenci, společného s tím, zda je režim v dané zemi demokratický nebo nedemokratický? Kdybych dovedl argumentaci Jiřího Drašnara (a nejen jeho) ad absurdum, máme celou tu masu textů obhajujících "hrdinné" Mašíny - včetně vystoupení nejvyššího "mašínfíry" Nečase - chápat jako pokus tvrdit, že staří Izraelci ve skutečnosti formulovali 5. přikázání s tajnou výhradou, a sice "Nezabiješ - leda by v tvé zemi neprobíhaly demokratické volby; pak si můžeš dělat, cokoliv se ti zlíbí"?

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 5.8. 2010