Ano, v ČR je jezdit daleko nepříjemnější než v západní Evropě

5. 8. 2010 / Jan Čulík

Jezdím často automobilem v Británii i v ČR a musím v podstatě souhlasit s panem Šimůnkem, že jízda automobilem po silnicích v ČR je o hodně nebezpečnější a o hodně víc stresující než jízda např. v Británii (o západní Evropě obecněji nemluvě).

V porovnání s Británií jsou ovšem na českých silnicích řidiči o hodně agresivnější. V Británii se děje velmi málokdy, že by řidiči považovali svůj automobil za prodloužení svých genitálií a projevovali tak agresivní jízdou jaksi svou "mužnost". Snad nikdy jsem tam nezažil, že by se mi na dálnici pověsil bláznivý řidič ve velké rychlosti těsně za mé vozidlo a agresivně tak dával najevo, že chce předjet. Ani jsem tam nikdy nezažil, aby dělali řidiči myšku, nebo aby na vás agresivně gestikulovali či vám nadávali. (Policie zdvořilost řidičů podporuje nabádáním na elektronických tabulích "Be a courteous driver!" ["Jezděte zdvořile!"]) Maximální rychlost jízdy na dálnici v Británii je 110 km/h. Většina řidičů to porušuje a jezdí tak 120-130 km/h. Policie to normálně netrestá. (Naopak ve městech porušování rychlostního omezení na 50 km/h tvrdě trestá.) Nikdy jsem na britské dálnici však nezažil, že by nějaký blázen jel rychlostí 200 km/h, jak je to často vidět v ČR.

Druhý závažný problém je ovšem dopravní značení a celkový stav silnic.

V Británii je stavění bilboardů podél dálnic zákonem zakázáno. Když platí omezení rychlosti, po celé trase, kde platí, jsou každých cca 100 metrů na silnici opakovaně rozmístěny menší značky signalizující průběh omezené rychlosti.

Zvlášť tohle opatření řidiči zvyklému na britské poměry v ČR nesmírně chybí, je často dezorientován, zda omezení rychlosti ještě platí nebo ne.

Všude v Británii jsou buď na křižovatkách semafory, anebo jsou křižovatky vždycky kruhovými objezdy. V ČR se stavějí kruhové objezdy velmi liknavě. Většina křižovatek má tradiční tvar kříže, což je nesmírně nebezpečné (řidič se musí zároveň dívat třemi směry, kdežto na kruhovém objezdu jen jedním). Přitom mnohdy by stačilo křižovatku proměnit v kruhový objezd jen prostřednictvím bílých čar na vozovce.

Historií samou pro sebe jsou čáry, oddělující jízdní pruhy, které po skončení pruhu jsou kresleny až ke krajnici, takže řidiče, který se podvědomě podle nich řídí, vedou přímo k nehodě do příkopu! V normálních zemích samozřejmě čára oddělující jízdní pruhy je přerušena, jakmile pruh začne mizet, aby z pruhu řidič mohl vyjet a nebyl tlačen ke krajnici!

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 5.8. 2010