Firma General Motors se rozhodla, Merkelovou to těší, Moskva to prý oslaví

14. 9. 2009 / Uwe Ladwig

Osud automobilky Opel se stal v posledních dnech nejen zvláštním případem německé předvolební politiky, ale také zajímavým příkladem mezinárodních průmyslových vztahů, a to ačkolic se zatím vlastně tak moc nestalo. Vedení americké firmy General Motors se před německými volbami asi k překotné radosti německé vlády rozhodlo ekonomicky zachránit k jejímu koncernu patřící firmu Opel tím, že jí -- jak si německá vláda přála -- prodá koncernu Magna a tím taky otevře spolupráci s ruskou Sberbankou a ruským automobilovým koncernem Gaz.

Že měla německá kancléřka Angela Merkelová z tohoto rozhodnutí vedení automobilky General Motors radost, to bylo tak předvídatelné, jak to asi bylo zbrklé, protože hned po zveřejnění této zprávy novináři i opoziční politikové poukázali na to, že toto řešení znamená ztrátu četných pracovních míst. A všichni při tom zapomněli, že vlastně nic ještě není rozhodnuto, protože firma GM také oznámila, že si s podnikem Magna musí ještě dojednat některé "záležitosti". Tím to celé ale není vyřešeno, není ani jasné, co GM vlastně chce. Nedošlo vlastně k ničemu, vyjma krátkodobého předvolebního uklidnění německých vládních politiků.

A proto se ani zatím nikdo nemusí ptát, kdo se vlastně podle Spiegel Online raduje v Moskvě, protože to může být i z jiných důvodů tak předčasné a zbrklé jako v Berlíně. Protože nejen že ty smlouvy ani nejsou uzavřeny, ale zatím se ani neví, jak bude reagovat Evropská komise na to, že německá vláda finančně dotovala plán, který podpořil německé provozy automobilky Opel a nikoliv provozy této automobilky ve Velké Británii, v Belgii a v Polsku.

Kdyby ale opravdu vznikla takováto americko-německo-kanadsko-rakousko-ruská spolupráce, bylo by to zajímavým příkladem mezinárodních průmyslových vztahů, protože ruský výrobce automobilů Gaz by získal přístup k technologii západních firem Opel a General Motors. To je podle mého ale právě to, co by mohlo být překážkou pro firmu General Motors, která by zabránila uzavření kontraktu s podnikem Magna a s jejími partnery. Nebo myslíte, že Američanům to bude jedno, když ten kontrakt budou pak Rusové oslavovat v Moskvě?

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 14.9. 2009