Je třeba znovu definovat pravomoci prezidenta republiky
11. 9. 2009 / Milan Daniel
Protože Ústava ČR není trhací kalendář, měly by být uvažované změny základního zákona promyšlené, komplexní a především ku prospěchu občanů této země.
Václav Klaus je oficiální hlavou státu a z porovnání jeho osobních vlastností a pravomocí daných Ústavou tato potřeba jednoznačně vyplývá.
- Článek 54: Prezident republiky není z výkonu své funkce nikomu odpovědný. Jak je možné, že není odpovědný ani Parlamentu, který jej volí? Proč dáváme předem absolutní volnost v rozhodování a často osudových záležitostech do rukou jediného člověka. Jak je možné něco takového sloučit se základními demokratickými principy?
- Článek 59: slib prezidenta republiky -- prezident v něm slibuje, že bude zachovávat Ústavu a zákony České republiky. Příznačné je, jak svoji neodpovědnost projevuje v současné době: Ústavu a platné zákony v kauze právního zmetku vyprodukovaného sněmovnou pro zkrácení volebního období nerespektuje a veřejně proti jakémukoli respektu vůči rozhodnutí Ústavního soudu brojí.
- Článek 65: Prezidenta republiky nelze zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro přestupek nebo jiný správní delikt. Trestní stíhání pro trestné činy spáchané po dobu výkonu funkce prezidenta republiky je navždy vyloučeno. Znovu -- proč má první mezi občany taková privilegia, že se bez problémů může vyhnout jakékoli odpovědnosti, a odvolatelný je jen v případě velezrady? Je snad substance českého prezidenta z ryzího zlata? Co když prezident -- čistě hypoteticky, ovšem, poškozuje například zájmy republiky v cizině? Co se dá dělat, je nedotknutelný...
Redefinovat by samozřejmě bylo vhodné i prezidentovy pravomoci. Až příliš připomínají pravomoci absolutního monarchy.
Připomíná je i jeho sídlo. Těžko si umíme představit, že by třeba slovenský prezident sídlil na bratislavském hradě či rakouský v Schönbrunnu. Proč by český prezident nemohl sedět někde na Malé Straně, nebo ještě lépe ve Špindlerově Mlýně? Ústava přece sídlo prezidenta nedefinuje.
Ústava by měla ukotvit moderní českou státnost, do níž kříženec monarchy a rádobydemokrata nepatří. Není pochyb o tom, že panu Klausovi se jeho postavení líbí, že s chotí rád zajíždí k poddaným, píše knihy, ve kterých dává průchod svému ješitnému všeználkovství a čile peskuje všechny, s nimiž se neshodne.
Jsem si ale jist tím, že takto definovaná figura v čele státu do 21. století nepatří. Ústava by měla prezidenta vést k pokoře před občany -- není to přece jejich vládce, ale jen nejvyšší úředník, který jim má sloužit odpovědně a být jim vzorem v respektu k zákonům.
Požadavek na novou definici pozice prezidenta, jeho odpovědnosti a pravomocí je proto zcela na místě. Otázka je, zda parlament, který se chová spíše jako sbor prťáků s produkcí účelových příštipků, bude na něco takového mít vůbec pomyšlení.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 11.9. 2009
-
12.9. 2009 / Jan ČulíkDokáže síla "kolektivního vědomí" předpovědět výsledek s pravděpodobností 14 milionů ku jedné?13.9. 2009 / Jak Václav Klaus varoval před internetem12.9. 2009 / Jak Derren Brown mohl provést svůj trik13.9. 2009 / Vítězslav "Vitex" DvořákNakolik je squatting méně veřejným zájmem než výstavba dálnice ?12.9. 2009 / Squatteři obsadili dům na Praze 211.9. 2009 / Ruský prezident: Rusko je "zaostalé a zkorumpované"11.9. 2009 / Al Kajda je v krizi11.9. 2009 / Ekonomická krize -- pohled odborů III11.9. 2009 / Ladislav BrzobohatýJak to opravdu vypadalo na studentských kolejích začátkem šedesátých let11.9. 2009 / Život za Velké recese a po ní10.9. 2009 / Skandál v Německu: Průzkum úložiště jaderného odpadu v Gorlebenu byl politicky manipulován11.9. 2009 / Uwe LadwigTaky nevíte, kam s jaderným odpadem? neboli Co bylo najednou z toho podivného předvolebního klidu11.9. 2009 / Opatření MŠMT pro romské děti jsou nedostatečná10.9. 2009 / Ústavní soud zrušil předčasné volby10.9. 2009 / Českou Akademii věd nezaložili komunisti1.9. 2009 / Hospodaření OSBL za srpen 2009