Západ zkreslil protesty na náměstí Nebeského míru
4. 6. 2009
Když uvažuji o masakru v centrálním Pekingu, který následoval po týdnech demonstrací na náměstí Nebeského míru v roce 1989, o němž jsem psal jako člen týmu reportérů tiskové kanceláře Reuters, jsem znepokojen, napsal v deníku Financial Times James Kynge.
Nepopírám, že došlo na náměstí k zvěrstvům a po potlačení demonstrací k útlaku. Zpochybňuji ale základní tvrzení západních médií, že byly demonstrace "prodemokratické". Znovu se to opakuje i nyní, po dvaceti letech.
Realita byla méně jasná, jak to dokazuje román Pekinské koma od Ma Jiana, čínského autora, který zažil ty demonstrace na vlastní kůži. Z knihy vyplývá, že hnutí nemělo jasné definice. Bylo především vyjádřením nadějí generace, která se osvobozovala od omezení z doby vlády předsedy Maa.
Demonstrace se týkaly téměř všeho: boje proti korupci, protekci, inflaci, policejní brutalitě, byrokracii, výhodám stranických funkcionářů, porušování lidských práv, přeplněným studentským kolejím i potlačování demokratických tendencí. Avšak tvrdit, že demonstranti "chtěli demokracii", je zjednodušení.
Ve skutečnosti měli studenti na náměstí jen velmi mlhavou představu o demokracii. Protesty byly zaměřeny proti zneužívání existujícího systému vznikající elitou. Byly motivovány více rozhořčením nad zrazováním socialistických ideálů, nikoliv touhou vytvořit nový systém. Nálada na náměstí byla tak konzervativní, jako byla aktivistická.
Takové argumenty se mohou dnes, o dvacet let později, zdát příliš specializované. Ale jsou velmi aktuální. Zkreslení Tiananmenu jako hnutí pro demokracii zkreslilo západní interpretaci čínské minulosti i budoucnosti.
Přispělo to k vytvoření ještě jednoho zkreslení - posledlosti Číny s tím, co Čína považuje za trvale zlovolné úmysly Západu.
My na Západě se přesvědčujeme, že tím, že kritizujeme Čínu za porušování lidských práv, pomáháme utlačovanému obyvatelstvu v jeho boji za svobodu. V několika málo případech to je možná pravda. Ale většinou napomáhá naše kritika ústřední argumentaci propagandy čínské komunistické strany, že se čínský národ pozvedá z prachu navzdory západnímu úsilí ho udržet v područí.
"Číňané byli vždy velkým, odvážným a pracovitým národem; zaostali teprve v moderní době. A to je stoprocentně důsledkem útlaku a vykořisťování od zahraničního imperialismu," tvrdí čínská komunistická propaganda.
Že je tato argumentace přesvědčivá, lze dokázat tím, že Číňané jsou v současnosti daleko podezřívavější vůči cizincům, než byli v roce 1989, i když hospodářská transformace země je většinou důsledkem interakce Číny s vnějším světem.
Většinou zůstává nepřátelství a hněv, které jsou produktem těchto dvou odlišných narativů, zcela skryto - než dojde k událostem, jako loni, když došlo v Tibetu k násilnostem, které nám připomenou, jak silně se navzájem odlišujeme.
Podrobnosti v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 4.6. 2009
-
4.6. 2009 / Bude vila Tugendhat navždy spojena s podvodem?4.6. 2009 / Michal ŠkopSkutečné eurovolby: Češková vs. Osvald, nikoliv Zahradil vs. Havel (či Zala vs. Kukan)4.6. 2009 / Výrok dne (včerejšího) aneb polibek smrti4.6. 2009 / Pavel Pečínka, Kateřina ŠvidrnochováPět set Romů, Čechů i cizinců v Brně řeklo: Nácků bylo dost4.6. 2009 / Nový obchod s výrobky fair trade3.6. 2009 / The Czech Radio editor-in-chief of Roma programming has applied for political asylum in Canada3.6. 2009 / Britská vláda v krizi3.6. 2009 / Potřebujeme objevit oheň nebo vymyslet kolo3.6. 2009 / Stanislav A. HošekFyzické útoky na nepravicové politiky vyvolává antikomunismus, který dlouhodobě šíří ČT4.5. 2009 / Hospodaření OSBL za duben 2009