16. 9. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 9. 2008

Školy by měly víc studovat světovou literaturu

Když jsem se nedávno po dlouhé době podíval na stránky svého bývalého pracoviště, gymnázia v Kojetíně, našel jsem tam veřejně uvedený "školní kánon literatury". Tento "kánon" mi připomněl má gymnaziální léta a vůbec situaci ve výuce literatuře i na vysoké škole, jak ji znám od mých přátel "filďáků" a "pajdáků". Předně, nerozumím pojmu "školní kánon". Jestli lze vůbec dnes mluvit o "kánonu", měly by ho dělat autority, jako byl T. S. Eliot, nikoli česká gymnázia. Jestliže ale "školní kánon" znamená jakýsi seznam literatury, se kterou student musí být seznámen, je mnoho otázek, proč v něm chybí např. Horác, Vergilius, Racine, Sterne, Joyce atd., nebo proč od Goetha je uvedeno pouze Utrpení mladého Werthera a nikoli Faust, Západovýchodní Díván, Spřízněni volbou atd. Možná řeknete, a právem, což gymnazista může pochopit Fausta? Může, nicméně není to příliš pravděpodobné a vyžaduje to zřejmě i mimořádné schopnosti učitele. Jenže to platí pro velkou většinu děl uvedených ve "školním kánonu".

Vzpomínám si, že když jsem studoval gymnázium, odbyli jsme antiku několika stránkami v sešitě, a tak to bylo s celou světovou literaturou, zatímco v české literatuře jsme se učili o každé hlouposti (nepoměr mezi světovou a českou literaturou je stále patrný i z kojetínského "školního kánonu"). Např. o Antalu Staškovi jsem měl v sešitě více než o Puškinovi nebo více než o Aischylovi, Sofoklovi a Euripidovi dohromady. Podle mého názoru je tohle barbarství.

K výuce klasické literatury jsem se jednou vyjádřil v Tématu (21. číslo) v článku "Světová literatura pro žáky a studenty", dovolím si citovat:

"Vzniká otázka, jak světové klasické (omezíme-li se na to klasické, čili všeobecně po staletí uznávané, pak nám stále zůstává obrovský poklad děl, osudů, svědectví) literatuře učit. Na první pohled je nemožné, aby středoškolský student zvládl adekvátní četbu Fausta nebo třeba Božské komedie, aby byl schopen je reflexivně uchopit v bohatství jejich kontextu. Je též nemožné i časově přečíst během několika let dospívání (včetně doby strávené na univerzitě!) všechno to, co je v klasické literatuře nepominutelně esenciální. Takovýto pohled na literaturu ji ovšem ukazuje v její pravé podobě jako něco náročného, nesmírně bohatého, po celá staletí vlivného, čím se zabývali především duchové vznešení a vzácní. Jak rozdílná perspektiva ve srovnání s memorováním názvů Sofoklových děl a několika stupidních vět učitelky, které je mají vystihnout! Učitel literatury musí pokládat základy, nikoli proletět celé dějiny tak, jako by byly "již naučené" a odbyté. Student by měl dostat šanci pochopit, že to, co se učí v jeho hodině, není triviální zbytečnost, kupa mrtvých frází pro fifleny a hlupáky, nýbrž projekt nad jiné hodnotný, dějinný, klíčový pro život člověka jakožto člověka.

Každá epocha klasické literatury by měla být pojednána ve stylu otevření okna do fascinující zahrady, do níž by se měl student ve svém vlastním zájmu -- nechce-li rezignovat na kulturu a ducha vůbec -- vracet stále a po celý život. Zde je naprosto nezbytné, aby se sám učitel takto vracel a napájel, aby se orientoval, aby dokázal najít inspirující výklad a stejně tak díla či momenty děl, jež mohou být zodpovědně doporučeny studentům k četbě, která v nich zakoření a bude je v dalších životních obdobích lákat k hlubšímu pokračování, vyvolanému potřebou toho, co je bytostně lidské, totiž nového pochopení sebe jako lidské bytosti tváří v tvář novým existenciálním zkušenostem. Jen tak lze pochopit a vyložit otázku, která se jinak zcela pomíjí a která je přitom klíčová: jak je to možné, že literatura hrála v dějinách lidstva tak úžasnou roli, že bez ní nelze pochopit, co je to lidsky existovat?"

Upřímně řečeno, věřím nicméně mnohem více schopnosti mladé mysli vnímat nádhernou velikost géniů (jimž se "dospělí" lidé už uzavřou, protože jim život definuje průměrnost a každodennost) než schopnosti našich učitelů kreativně pochopit třeba Božskou komedii (o BK myslím, že 90% učitelů literatury by ani nebyla schopna ji přečíst). A přece právě Božské komedie se týká jedno z mých velkých překvapení... můj spolubydlící, se zájmem o sci-fi a bez zájmu o klasiky, mi asi před deseti lety spontánně řekl, že Božská komedie je úžasná, úplně mu zářily oči, dokonce si ji půjčil v knihovně a DOBROVOLNĚ (studoval na univerzitě v té době biologii) si ji četl. Ptal jsem se ho proč... a on odpověděl, že o té knize nádherně vyprávěla jeho učitelka na gymnáziu. Tož tedy, řekl jsem si, klobouk dolů, paní učitelko!

Odkaz na kojetínský kánon: ZDE

                 
Obsah vydání       16. 9. 2008
16. 9. 2008 Západ připravuje novou konfrontaci s Ruskem
16. 9. 2008 Pákistánští vojáci "stříleli" na Američany
16. 9. 2008 Velký bratr na britských silnicích
16. 9. 2008 Falešný mýtus o teroristovi Che Guevarovi nepřekvapuje Petr  Nachtmann
16. 9. 2008 Che Guevara v Galícii Lubomír  Molnár
16. 9. 2008 Advokátka Klára Veselá Samková ostře kritizuje novelu občanského zákoníku z dílny ODS
16. 9. 2008 Britské listy jsou doktrinářsky levicově zaujaté
16. 9. 2008 Topolánek se potřebuje zorientovat
15. 9. 2008 Základní instinkt Jany Bobošíkové: Vládo, padni! Jana  Bobošíková
16. 9. 2008 Skrytý boj o životní uplatnění, neboli Učitelé jako obranná zbraň středních vrstev Uwe  Ladwig
16. 9. 2008 Kompromis: Solana upřesnil, že pozorovatelé EU budou pouze v Gruzii, nikoliv v Osetii a Abcházii
16. 9. 2008 Tady nejste v hotelu
16. 9. 2008 Ruský vicepremiér navštívil nečekaně Kubu
16. 9. 2008 Jak se diskutuje v Británii II.
15. 9. 2008 Jak se dnes diskutuje v Británii
16. 9. 2008 Školy by měly víc studovat světovou literaturu Boris  Cvek
16. 9. 2008 Česká lékařská komora: Lékárník není lékař
16. 9. 2008 Brdský radar opět v České televizi
16. 9. 2008 Brazílie: Jižní Amerika nebude tolerovat převrat v Bolívii
16. 9. 2008 Vlna ztichla na vlnách, čest její památce Štěpán  Kotrba
16. 9. 2008 Hrátky s příslovími Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
16. 9. 2008 Immanuel Wallerstein: Nový světový geopolitický řád: konec prvního dějství Immanuel  Wallerstein
16. 9. 2008 UNASUR: Moralesovi dnes mohou na pomoc přijet i armády okolních států
16. 9. 2008 Zrušte nelogickou podporu bankám František  Beneš
15. 9. 2008 Dřívější smrt důchodců ulehčí státní kase
15. 9. 2008 Pákistánci stříleli na výstrahu do vzduchu proti Američanům
15. 9. 2008 Burzy poklesly, americká banka Lehman's udělala bankrot
15. 9. 2008 Také nastupujete do nemocnice na rekreaci a zároveň uspořit? Vladislav  Černík
15. 9. 2008 Válku v Osetii plánoval Saakašvili dlouho
15. 9. 2008 Nepoučitelný ministr u duchcovského viaduktu a návrat do 19. století Štěpán  Kotrba
15. 9. 2008 Někteří lidé ve vedení ODS umějí hrát šachy Jan  Makovička
15. 9. 2008 Radar -- bude Topolánkova vláda mlžit i nadále? Petr  Pokorný
15. 9. 2008 Zelení na cestě k politické bezvýznamnosti Miroslav  Pořízek
15. 9. 2008 SPD brání veřejnoprávnost médií Richard  Seemann
15. 9. 2008 Lourdy na věčné časy a nikdy jinak Miloslav  Štěrba
11. 9. 2008 Hospodaření OSBL za srpen 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
16. 9. 2008 Školy by měly víc studovat světovou literaturu Boris  Cvek
2. 9. 2008 Být učitelem Miriam  Prokešová
1. 9. 2008 Našim vzdělancům, aneb recyklace zaostalosti Ondřej  Hausenblas
25. 8. 2008 S učitelstvím to není tak jednoduché   
20. 8. 2008 Úroveň vysokoškolského studia určují studentky a studenti Milan  Šveřepa
19. 8. 2008 Jsou učitelé v koncích? Miriam  Prokešová
19. 8. 2008 Není pravda, že ve škole není disciplína   
19. 8. 2008 Jak mě pět let na vysoké škole nepřipravilo na kariéru učitelky   
19. 8. 2008 Učitelství je především řemeslo, na pedagogických fakultách se však nevyučuje Bohuslav  Sedláček
18. 8. 2008 Zatím ještě učím...   
15. 8. 2008 Co s problémovým žákem?   
15. 8. 2008 Škola sto let za opicemi Jan  Čulík
15. 8. 2008 Stěžujeme si, jak nic nejde Boris  Cvek
15. 8. 2008 České školy jsou zoufale podfinancované   
15. 8. 2008 Šaška ze sebe dělat nebudu. Žákům dám po čuni