POZNÁMKA NA OKRAJ:

Švindlování výrobců jako šance kupců, neboli Snížení cen na začátku roku

7. 1. 2008 / Uwe Ladwig

Němečtí výrobci si zlepšili statistiky automobilů, prodaných v roce 2007. Před koncem roku dali registrovat nákup nových vozů na svá jména, nebo na jména firem obchodníků, kteří měli možnost některé vozy v roce 2008 prodat s velkými slevami.

Jistě i vy víte, že je často možné koupit si na začátku roku technické výrobky levněji než v prosinci, oficiálně to ale neplatí pro auta. Že však stabilní ceny aut nemají nic společného se systémem prodávání a se sítí autorizovaných obchodníků, na to poukázal časopis Spiegel online, když informoval o tom, že si koncem minulého roku nechali někteří němečtí výrobci aut registrovat až 30% koupí nových aut na svá jména nebo na firmy svých obchodníků.

Důvody jsou víceméně jasné. Dá se tak zakamuflovat malý objem prodeje, a to v době, kdy byla registrace nově koupených aut v listopadu o 13% nižší než o rok předtím. Taková manipulace je pochopitelná, protože bez ní by mohl být záporny vliv velký, a to nejen na roční výsledky firmy, ale i na kurs akcií výrobců, a někdy i na prémie manažerů, který jsou placení za to, že budou prodávat stále víc aut. Druhým důvodem je to, že v novém roce lze prodat vozidla, formálně registrovaná na jména výrobců nebo obchodníků, ale vlastně nepouživaná, se slevou, a to beze změny oficiálních cen.

Zábavné na tom je, když takzvaní experti podle Spiegel online zdůvodňují problémy s odbytem tím, že Němci dnes nemají dost peněz na to, aby si kupovali nová auta. Proč je to zábavné? "Experti" jaksi pozapomněli, že to byli v roce 2006 právě oni, kteří se radovali, že se prodalo tolik automobilů, avšak ani tehdy nemluvili o tom, že to byly jen přetáhnuté koupě -- lidi si automobili koupili dříve a vyhnuli se tak zvýšení daně z přidané hodnoty, které vešlo v Německu v platnost od začátku roku 2007.

Zajímavé by ale bylo taky se dozvědět, jak plánovači objemu prodeje v roce 2008 zohlednili skutečnost, že v roce 2007 došlo k důvodnému poklesu regulérního prodeje a ke zvýšené aktivitě těch, kteří měli zlepšovat statistiky. Mělo to být tak, že by manažeři neměli za rok 2007 v důsledku neregulérního prodeje automobilů na konci roku dostat své prémie a v roce 2008 by se měl brát v úvahu jen objem regulérního prodeje.

Myslíte si však, že těm manažerům skutečně nebudou vyplaceny ony vlastně dvakrát neodůvodněné prémie? A co nové technické výrobka a jen zdánlivě používané automobily? Patříte taky k těm, kteří čekali na snížení cen začátkem nového roku?

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 7.1. 2008