30. 10. 2007
KonzumismusZdá se, že v posledních letech se objevil v ČR nový společenský fenomén, který by bylo možné při troše slovotvorné fantazie označit jako k o n z u m i s m u s. Hlavní společenskou hodnotou a měřítkem úspěšnosti či společenské úrovně se stala schopnost co nejvíce toho zkonzumovat resp. nahromadit. Nahromadit maximum věcí a potom se opájet jejich vlastněním. To všechno pokud možno nejen pro sebe, ale i pro své potomky, jejich potomky ... Abyste správně rozuměli hned od začátku, tahle úvaha není zaměřena proti zdravým podnikatelským aktivitám, které samozřejmě přinášejí mnoho prostředků a možností a které jsou a vždycky byly hlavní motivační silou v každé solidní společnosti. Tady jde o systém hodnot -- "bez ohledu na režim". |
Tak jako za komunistů bylo běžné dvojí přemýšlení a dvojí vyjadřování názorů k politické situaci i všemu co s tím souviselo (každý byl povětšinou Jeckyllem i Hydem), stejným způsobem se na našem malém českém písečku rovnáme s věcmi i dnes. Kdo třeba dneska veřejně řekne, že ho nezajímá stav životního prostředí . . . každý druhý je s l o v n ě jeho superochráncem !
A zatím:
I když to tak na první pohled nevyznívá, opravdu to není o závisti -- každému patří vše, čeho legálně nabyl -- to je mimo pochybnost. Též se nejedná o žádnou výzvu k reprivatizaci - znárodňování. Tady jde o něco úplně jiného. Odborníci tomu říkají Ekologická stopa = otisk mého činění na stavu životního prostředí, resp. kolik jsem toho existencí mojí maličkosti na planetě stihl zdevastovat či zdevastovat pomohl. Existují výpočtové vzorce, ale stačí se přece podívat okolo sebe. Ten dělá to a ten zas ono a někdo je daleko větší konzument (ekologické hovado) než někdo jiný. Kvůli sobě se tomu může pousmát, protože má "navrch", je "in"! Co je ale na pováženou - jakou budoucnost přeje svým dětem a konec konců i všem ostatním. V minulém režimu se ovšem proti poškozování životního prostředí nejen nedělalo vůbec nic, ale nesmělo se o tom ani mluvit (vzpomeňme třeba na samizdaty pánů Vavrouška a Moldana). Dnešní doba sice přináší řadu zlepšení, ale díky fenoménu k o n z u m i s m u, se stále jedná jen o "honění kočky za ocas".Pojďme si udělat každý sám ve svém okolí drobný společenský průzkum a pak si příležitostně sdělovat kdo je skutečným konzumním ekologickým hovadem. Tam kde neexistuje zákon a existuje jen morální doporučení, to může být první krůček k řešení. Pohyby ve společnosti začínají z rozličných důvodů a v rozličných dobách. Málo kdy tak, jak jsou "nalajnovány". Negativní reklama (ostuda před solidními lidmi) může být rozbuškou či alespoň katalyzátorem k pozitivnímu pohybu. Pokud máte jakýkoliv nápad jak jinak než nepopulární vládou pevné ruky ovlivnit konzumní (životnímu prostředí nebezpečné) konání jednotlivců -- napište, prosím, svoji reakci ! |