15. 7. 2007
Proč Rusko ustoupilo od Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v EvropěRuský stát se rozhodl pozastavit účinnost Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě (CFE) a smluv s ní souvisejících. Učinil tak dekretem presidenta Putina, vydaným v sobotu 14. července 2007. Dekret sám se odvolává na "výjimečné okolnosti, týkající se obsahu uvedené Smlouvy z 19. listopadu 1990, dotýkající bezpečnost ruského státu a vyžadující bezodkladná opatření". První bod dekretu pozastavuje účinnost uvedené smlouvy a smluv navazujících, tedy Dohody o maximálních úrovních počtů konvenčních zbraní BLR, Maďarské republiky, Polské republiky, Rumunska, SSSR a ČSFR, podepsané v Budapešti 3. listopadu 1990, jakož i navazujícího Dokumentu dohodnutého 19. listopadu 1990 účastníky Smlouvy -- přílohy k Závěrečnému aktu první konference věnující se účinnosti Smlouvy a Závěrečného aktu rozhovorů o počtech vojenského personálu ve Vídni 15.-31. května 1996, a to za 150 dnů ode dne doručení tohoto sdělení depozitářům a účastníkům uvedených smluv. Plný text dekretu v ruštině ZDE
Důvodová zpráva k dekretu v ruštině ZDE Důvodová zpráva k dekretu v angličtině ZDE Důvodová zpráva k dekretu shrnuje důvody a okolnosti uzavření Smlouvy CFE a dohod navazujících, účinné od 9. listopadu 1992. |
Byl to v té době dostatečné účinný nástroj upevnění evropské bezpečnosti. Zakládal rovnováhu sil států -- účastníků dvou vojensko-politických svazků -- Organizace Varšavské smlouvy a Organizace Severoatlantické smlouvy -- na snížených úrovních a omezoval možnosti rozmístění jejich konvenčních zbraní podél linie dotyku; odstraňoval nerovnosti, poškozujícící stabilitu a bezpečnost; likvidoval potenciál provedení překvapivého útoku a zahájení rozměrných útočných aktivit v Evropě. Základem CFE je systém kvantitativních omezení pěti základních kategorií konvenčních zbraní a bojové techniky států -- účastníků v oblasti působnosti smlouvy: tanků, obrněných vozidel, dělostřelectva, útočných vrtulníků a letadel. Ústředními jsou ustanovení o maximální úrovni zbraní a techniky pro každou ze skupin států ve vymezené oblasti i v jejích jednotlivých částech. V současnosti země NATO v důsledku rozšíření aliance překračují tyto úrovně, konstatuje důvodová zpráva. Smlouva CFE je uzavřena na dobu neomezenou, každý stát -- účastník v souvislosti s prosazováním své národní suverenity má právo odstoupit od Smlouvy pod podmínkou, že o tomto rozhodnutí včas (nejméně 150 dnů předem) uvědomí všechny ostatní účastníky. V období přípravy Smlouvy CFE i poté bylo jejími účastníky přijato několik desítek souvisejících dokumentů, jejichž cílem bylo normální uplatňování Smlouvy a podpora její životaschopnosti v měnící se vojenskopolitické situaci v Evropě. Čtyři z nich jsou mezinárodními smlouvami: (1) Dohoda o maximálních úrovních počtu konvenčních zbraní a techniky BLR, Maďarské republiky, Polské republiky, Rumunska, SSSR a ČSFR, podepsaná v Budapešti 3. listopadu 1990 a účinná současně se Smlouvou (Budapešťská dohoda); (2) Dohoda o zásadách a způsobu naplňování Smlouvy, podepsaná v Taškentu 15. května 1992, byla Ruskem ratifikovaná v roce 1992, ale nenabyla právní moci. Tato dohoda upravuje rozdělení práv a povinností bývalého SSSR, plynoucí ze Smlouvy, mezi Rusko a sedm dalších států -- účastníků Smlouvy (Ázerbájdžán, Arménii, Bělorusko, Gruzii, Kazachstán, Moldávii a Ukrajinu). Byť Ázerbájdžán a Gruzie zatím neratifikovaly tuto dohodu, jeho účastníci dlouhodobě vcelku dodržovali jeho ustanovení; (3) Dokument dohodnutý státy -- účastníky Smlouvy (tzv. Bokový -- flanks - dokument), který je přílohou k Závěrečnému aktu první konference věnující se účinnosti Smlouvy a Závěrečného aktu rozhovorů o počtech vojenského personálu ve Vídni 15.-31. května 1996, účinný od 15. května 1997. Bokový dokument odráží mezitímní kompromisní řešení otázky vznesené Ruskem, jež vznikla po rozpadu SSSR, týkající se omezení Smlouvy na bocích (či křídlech); (4) Dohoda o adaptaci Smlouvy CFE, podepsaná v Istanbulu 19. listopadu 1999, Ruskem ratifikovaná v roce 2004, ale dosud neúčinná. Uzavření Dohody o adaptaci se stalo nezbytným, když v průběhu devadesátých let v důsledku rozměrných vojenskopolitických změn Smlouva jednak v mnohém zastarala a přestala odpovídat skutečnosti, jednak -- podle důvodové zprávy - řada ustanovení přestala odpovídat zájmům bezpečnosti Ruska. Dohoda o adaptaci transformuje zonálně-skupinový základ Smlouvy (na základě členství ve vojensko-politických svazcích časů Studené války) do systému národních a teritoriálních (pro pozemní síly) úrovní pro každý účastnický stát. Nový systém neutralizuje hrozbu vytvoření potenciálů pro velkorozměrné útočné operace a tím zvyšuje úroveň stability v Evropě. Adaptovaný režim Smlouvy má upevnit bezpečnost každého účastnického státu nezávisle na jeho příslušnosti k vojensko-politickým svazkům. Podle důvodové zprávy k dekretu však hned po podpisu Dohody o adaptaci Smlouvy země NATO zvolily kurs na oddalování její účinnosti, zahájení ratifikace začaly spojovat s plněním vymyšlených podmínek, které nemají vztah ke Smlouvě, jako například splnění prvků dvoustranných dohod Ruska s Gruzií a Moldávií o vyvedení ruských vojsk z jejich území. Důvodová zpráva ale přiznává, že tyto dvoustranné dohody byly uzavřeny v Istanbulu (tzv. "istanbulské dohody") vpředvečer podepsání Dohody o adaptaci Smlouvy. Rusko však tvrdí, že plní všechny povinnosti vyplývající ze Smlouvy a odmítá spojování uvedených záležitostí. Výjimečné okolnosti, které se vytvořily kolem Smlouvy CFE, podnítily Rusko, aby se zabývalo otázkou pozastavení účinnosti Smlouvy CFE do té doby, než země NATO ratifikují Dohodu o adaptaci a než začnou tento dokument v dobré víře naplňovat, konstatuje důvodová zpráva. Nezbytnost pozastavení účinnosti Smlouvy CFE je podmíněna následujícími výjimečnými okolnostmi, ovlivňujícími bezpečnost Ruska: (1) vyhýbání se úpravě změn ve složení skupin států -- účastníků Smlouvy CFE Bulharskem, Maďarskem, Polskem, Rumunskem, Slovenskem a Českem v souvislosti s jejich přistoupením k NATO; (2) s tím související překročení skupinových omezení Smlouvy CFE; (3) negativní vliv plánovaného rozmístění konvenčních zbraní USA na územích Bulharska a Rumunska na dodržování skupinových omezení Smlouvy CFE; (4) nenaplňování politického závazku o urychlené ratifikaci Dohody o adaptaci Smlouvy, přijatého v Istanbulu, řadou účastnických států; (5) nenaplňování závazků o korekci územních mezních úrovní, přijatých v Istanbulu, Maďarskem, Polskem, Slovenskem a Českem; (6) negativní vztah neúčasti Lotyšska, Litvy a Estonska ve Smlouvě CFE (a v důsledku toho vznik území, kde není omezeno rozmisťování konvenčních zbraní, včetně zbraní dalších zemí) na dodržování ruských politických závazků o vojenské zdrženlivosti na severozápadu Ruska. Na mimořádné konferenci účastnických států ve Vídni 12.-15. června 2007 Rusko zformulovalo podmínky, nezbytné pro obnovu životaschopnosti režimu Smlouvy CFE:
Výsledky mimořádné konference a konzultací po linii Rady Rusko -- NATO podle důvodové zprávy ukazují, že země NATO nadále podmiňují začátek ratifikace Dohody o adaptaci splněním tzv. "istanbulských dohod". Rovněž ignorují konkrétní ruské návrhy, předložené před mimořádnou konferencí s cílem vyvést Smlouvu VFE z krize, omezují se na sliby posoudit je později, až nabude adaptovaná Smlouva účinnosti. Pozastavení účinnosti Smlouvy CFE je podle tvrzení důvodové zprávy v souladu s mezinárodním právem. Podle ruských zákonů je president, přijme-li podobné bezodkladné opatření ve věci mezinárodní smlouvy, povinen neprodleně informovat obě komory parlamentu a předložit návrh odpovídajícího zákona v této věci. Pozastavení účinnosti navazujících dohod (budapešťské a tzv. bokového dokumentu) pak je v působnosti presidenta. Ke Smlouvě a k dohodě o její adaptaci, včetně nejnovějšího vývoje viz též anglický výklad anglický výklad Treaty on Conventional Armed Forces in Europe ZDEZDE
Plné texty smluv a dohod o kontrole zbrojení - jazykové verze EN, FR, DE, IT, RU, ES ZDE |