13. 7. 2007
Obhajoba proutníkůZdeněk Mézl: Peklo, dřevoryt, 17 x 11 cm, 1976 - 2005 Mám teď hromadu jiných starostí než se na stránkách BL dohadovat s panem Cvekem, ale nemohu si pomoci: Není to prvně, kdy se někdo dopustil toho dnes už téměř klasického českého mediálního podrazu, že někomu vložil do úst něco jiného, než co řekl. Svou poznámku jsem psal - a snad ji tak většina čtenářů i pochopila - s úsměvem, a vůbec jsem neměl v úmyslu dělat nějaké obecné dalekosáhlé závěry o morálce, natož srovnávat (například) morální stránku masového vraždění v dějinách s takovou běžnou lidskou neřestí, jakou je nevěra. Boris Cvek se ale chytil - asi jsem se nechtě nějak dotkl tématu pro něho citlivého. Reagoval na to bohužel úplně stejně jako ti faráři, kteří neumějí nic než hrozit muky pekelnými. |
Zkrátka kdo omlouvá lidskou (a po primátech zděděnou, za tím si stojím) přirozenost sexuální promiskuity, je pro něho stejný lump jako ti, kdo mají ruce od krve z nejhorších zločinů celých dějin. Nebo to Boris Cvek nechtěl říci? Ale já jsem teď použil stejné metody jako on - logicky správného, avšak v kontextu nesmyslného a záměrně zkresleného zobecnění jeho slov. Boris Cvek je podle všeho věřící křesťan a podle jím navržené logiky bych teď mohl napsat něco na téma množství krve, které ulpělo na rukou katolické inkvizice ve jménu obhajoby křesťanské morálky. Nebo o tom, jak feldkuráti žehnali kanónům během jatek obou světových válek a po té (doufejme) poslední Vatikán pomohl zmizet spoustě čelných nácků. Omlouvám se, nemám teď na diskusi v tomto duchu čas ani náladu. Stojím si však za svým a podložím to stejným způsobem jako rabín Hilel, když měl vysvětlit judaismus zájemci o konverzi stojícímu na jedné noze (teď parafrázuji Benjamina Kurase a jeho "hravý talmud", knihu Žít všemi údy): Zlaté pravidlo univerzálního humanismu je "nečiň jiným, co nechceš, aby oni činili tobě". Zná ho buddhismus, taoismus, konfucianismus i judaismus. Kristus ho obrátil naruby jako "čiň jiným, co chceš, aby oni činili tobě" - možná i proto mám s novozákonní etikou v duchu "miluj bližního svého nebo sakra uvidíš" trochu potíže - a Mohamed ho ignoroval. Hilel k tomu ještě dodal: "Všechno ostatní je komentář, jdi a uč se ho." Docela dobře si dovedu představit proutníky (v párových vztazích typy "hráčů" podle známé klasifikace MUDr. Plzáka), kteří loví erotická dobrodružství jako na běžícím pásu (a totéž víceméně očekávají od svých četných partnerek, takže jim v tom ani náhodou nebrání - nečiň jinému, co nechceš aby činil tobě) a na druhé straně dokážou třeba realizovat vysoce eticky podložená politická rozhodnutí zachraňující spousty životů. Porušování sedmého přikázání podle mého názoru necharakterizuje amorální lidskou bestii, jak se nás pan Cvek snaží přesvědčit. Ne každý lhář je automaticky zlodějem, i když nás jako děti učili, že kdo lže, ten krade. Poznámka jako preventivní obrana proti nepochopení: Důležité jsou důsledky jednání, ale nemá to nic společného s tím, zda je někdo na holky. A stejně tak, když už se proutníkovi přihodí, že je ženatý a má děti, nad jeho právo balit holky stavím jeho povinnost zařídit, aby jeho zálibou netrpěla rodina. Budete se divit, existují i takoví, jimž se to daří... Ale to je na jinou diskusi a citovaný dr. Plzák k tomu napsal víc než dost. Kdybych už si měl z té slavné sady deseti instrukcí předaných Mojžíšovi na Sinaji jednu vybrat jako obecně platnou a hodnou všeobecného dodržování, bylo by to asi č. 6: "Nezabiješ." A zase: Starý zákon je v tomto ohledu asi nejpokrytečtější kniha (a taky největší krvák) v dějinách. Kolikrát Hospodin - a to i po předání Desatera - nabádá vyvolený národ, aby vyvraždil celé sousední kmeny, nota bene v situacích, kdy lze Židy považovat za typické agresory, tj. kdy je nikdo neohrožoval ani nenapadal? Ať pan Cvek promine, ale tento přístup - etická pravidla platí jen pro náš kmen, ti ostatní nejsou lidi, tudíž vůči nim se nemusí dodržovat - lze ještě dnes dohledat u přírodních národů a bohužel i u těch opic. A jestli někdo nevěří na evoluci, proč jsme tedy byli v rámci "inteligentního designu" navrženi tak idiotsky, že se většina společnosti chová v rozporu s rozumem a morálními pravidly? Jako agnostikovi mi k relativně morálnímu životu stačí to jediné Hilelovo pravidlo. Do něj se mi vejde i úcta k životu jako nejvyšší hodnotě. Pochopitelně: Svatozář jsem při dnešním ohledání své tělesné schránky v rámci pravidelné ranní hygieny nenašel. Nemá ji však ani pan Cvek a proto ho tímto prosím, aby se mi nepokoušel nasazovat čertovské rohy. Jinak hrozí, že je někdo začne hledat i na jeho hlavě. A nakonec si neodpustím jiné oblíbené rčení naší babičky: Nad nikoho se nepovyšuj a před nikým se neponižuj. Nebo - chcete-li - to novozákonní: Nesuďte a nebudete souzeni. (L 6, 37) Spousta lidí to nemá ráda, tak jim to prosím nedělejte. |