5. 4. 2007
Obrázkové písmo Západu(Poznámky o filmu)Nejsem první, kdo si všiml podobnosti obrázkového písma a filmu (prvním byl myslím Sergej Ejznštejn ve znamenitém eseji Princip kinematografie a ideogram, původně publikovaném jako doslov ke Kaufmanově Japonské kinematografii). O tom ale nechci psát. Psát chci o třech filmech: - Nedávno jsem se díval na slavné Poslední tango v Paříži. Film je částečně v angličtině, částečně ve francouzštině; na DVD, které jsem si zde koupil, jsou pochopitelně čínské titulky, pro oba jazyky; pro čínského diváka tak to podstatné -- komunikace -- probíhá v čínštině a oba velké západní jazyky vlastně jen dotvářejí kolorit. Vždycky jsem uvažoval, o čem ten film vlastně je. Nyní, s těmi čínskými titulky, mně to konečně došlo: Jde o zobrazení úpadku koloniálních imperialistů, jejichž kultury byly ve stejné míře čínštinou odstrčeny do pozadí! |
- Nedávno jsem si pročítal soudní protokoly známé causy Larryho Flynta, filmově zpracované Milošem Formanem (mimochodem, o té cause existuje obsáhlá odborná literatura, například dlouhý článek Roberta C. Posta Ústavní koncept veřejného diskursu: urážlivé mínění, demokratická diskuse, a Hustler v. Falwell), a uvědomil jsem si, že Forman causu zkreslil: Časopis Hustler totiž opatřil parodii slovním doprovodem: 'Parodie reklamy; není míněno vážně.` Nevzpomínám si, že by Forman tuto skutečnost ve svém filmu uvedl. Přitom je to velmi důležité -- bez této poznámky by Flynt spor zcela jistě prohrál! Causu lze celkem přesvědčivě uvádět jako důkaz toho, že ve Spojených státech není svoboda slova neomezená. Forman ve svém filmu dělá pravý opak -- užívá causy jako argumentu pro neomezenou svobodu slova, a to vypuštěním důležité skutečnosti, tedy významným zkreslením. Nevadí mi, že film je místy nevkusný, jak mu to vytýkali někteří kritici, vždyť je o nevkusu! Vadí mi, že film je propagandistický, a z tohoto důvodu jej pokládám za nejslabší Formanův film. - Nedávno jsem se díval na Texasský masakr motorovou pilou. Film byl natočen podle skutečné události, nejde tedy o čirou fikci a já bych ho doporučil všem čtenářům; přispěvatelům Britských listů zvláště. To, co se v tom filmu děje, totiž zcela odporuje všem možným výkladovým konceptům lidského jednání, jak je vytvořily různé teorie a ideologie minulého a předminulého století. Protagonisté sice možná užívají své svobody k vlastnímu prospěchu, jistě ale ne způsobem, jak to předpokládá koncept liberalismu; sice možná navzájem omezují svou svobodu k tomu, aby prospěchu dosahovali společně, jistě ale ne způsobem, jak to předpokládá koncept socialistický. Možná, že jednají tradičně, jistě ale ne v souladu s konceptem konzervativismu. |