12. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 3. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Dějepis není pohádkářství, aneb Jen pohádkám můžeme klidně věřit, protože víme, že jim nemůžeme věřit

Že je dějepis smrtelně nebezpečná věc, na to upozorňovala Darina Martykánová v BL. To teď není známo jen těm jí zvlášť jmenovaným sebekritickým historikům, kteří se zabývají dějinami 19. a 20. století, ale díky jejímu článku také čtenářům BL. Samozřejmě také mně, a samozřejmě s tím souhlasím. Myslím ale, že to je ještě horší, protože historiografové měli vždycky problémy s pravdou. Ne že by se vědci z tohoto oboru nechtěli dopátrat pravdy, dokonce si často mysleli, že jsou pravdomluvní a že nic a nikdo by je nemohl donutit zatajovat pravdu, problém byl jen, že měly, co se týkalo vzdálené minulosti, jen málo faktů a o posledních dvou stoletích příliš mnoho faktů, z nichž museli při svém popisu vždycky něco vybrat a to znamená také něco vynechat.

Ve své přednášce o teorii historiografie poukázal profesor Hans-Werner Goetz, specialista na středověk, že dějepis je zpracování minulosti a jako takové, i když je v souladu s minulostí, jde vždy jen o část minulosti.

Jde vždy o odlišnost mezi děním a záznamem a také o rozdíl mezi děním, pochopením a interpretaci. A protože ta poslední je ovlivněna přítomností, rozumí se, že obraz minulosti se v historiografii mění. Dějepis proto nikdy nebyl, není a nebude nic absolutního.

Tolik k teorii historiografie. Co z toho poznat? Předně víme, že to, co víme o minulosti, se mění se zorným úhlem, z něhož se na ni podíváme. Na příklad kolem roku 1920 (jen abych jmenoval nějaké datum) nebyla pro historiografii tak důležitá ochrana životního prostředí, jako je dnes, ale také neexistoval tak silný dohled feministek na historii. Dnešní otázky ohledně toho, co se dělo v minulosti, ale také ohledně toho, co se děje v přítomnosti nejsou otázky roku 1920. Z toho vyplývá, že také odpovědi jsou jiné, a proto také obraz doby, na niž se dnes díváme z jiného úhlu.

Nejzajímavější na tom je, že existují časy, o kterých lidem je vlastně dost známo, že ten obraz, který si o ní rádi udělali a dělají, vlastně nemůže být pravda, ale oni ho stejně nechtějí za boha změnit, protože jim byl předán od jejich předchůdců, kteří věděli o minulosti mnohem míň než oni dnes.

A nejsou to jen fanatikové a fundamentalisté, ale normální věřící různých konfesí. Nejde jen o ty lidi, kteří považují Starý Zákon za pravdu a věří, že země není starší než 6000 let. Nějak ale taky mezi nimi jsou lidé, který přece museli slyšet o tom, že existoval před tou dobou nejen dinosaurus, ale taky živočich, kterému dnes říkáme homo neanderthalensis, a který žil asi 160 000 až možná 24 000 let před naším letopočtem. Že oni věří, v co věří, kdo by jim to chtěl mít za zlé, nebo jim něco z toho brát? Pokud ovšem nechtějí bojovat proti těm, kteří to všechno interpretují nějak jinak, u Středozemního moře, v Irsku nebo jinde ve světě.

                 
Obsah vydání       12. 3. 2007
12. 3. 2007 Příští volby by se měly stát referendem o zrušení americké základny Tomáš  Stýblo
9. 3. 2007 Jací jsme?
12. 3. 2007 Příznivci protiraketové obrany se sejdou v pondělí
12. 3. 2007 Nezpůsobilé k výkonu funkce - i ze zákona Štěpán  Kotrba
12. 3. 2007 Hospoda není veřejný prostor, majitel má právo vybrat si klientelu Jan  Bláha, Darina  Martykánová
12. 3. 2007 Rasová diskriminace je v ČR a na Slovensku trestná
12. 3. 2007 Bláhové pomýlení a logická argumentace Lukáš  Posolda
12. 3. 2007 My jsme to nevěděli Zdeněk  Bárta
12. 3. 2007 Faunův labyrint -- skvělý film, který by měl najít cestu do českých kin Darina  Martykánová
12. 3. 2007 Dějepis není pohádkářství, aneb Jen pohádkám můžeme klidně věřit, protože víme, že jim nemůžeme věřit Uwe  Ladwig
12. 3. 2007 Zdar a nezdar „národní“ filosofie: Patočka, Masaryk Erazim  Kohák
12. 3. 2007 Sidžo o chvíli zmierenia Ján  Zambor
12. 3. 2007 Chtějí myslivci cenzurovat Českou televizi? Miroslav  Šuta
12. 3. 2007 Výzva k dialogu Irena  Zítková
12. 3. 2007 Renčův film Rebelové - ukázka naprostého neporozumění české kulturní minulosti Jan  Čulík
12. 3. 2007 Bajka o kompotu a marmeládě Jiří  Podhorecký
12. 3. 2007 Křesťanství mezi libertinstvím a farizejstvím Boris  Cvek
12. 3. 2007 François Bayrou: Budoucí francouzský prezident? Simone  Radačičová
12. 3. 2007 Jacques Chirac nebude kandidovat Simone  Radačičová
12. 3. 2007 Základnu za americkou pomoc pro české školy a zdravotnictví
12. 3. 2007 Druhá schůzka iniciativy "Jsme občané!"
12. 3. 2007 Iniciativa za Evropské ústavodárné shromáždění
12. 3. 2007 Evropa, její hodnoty, sjednocení a "ústava" Ondřej  Šlechta
12. 3. 2007 Jak rychle jezdit? Ivo  Antušek
12. 3. 2007 Rychlost Petr  Wagner
11. 3. 2007 Britští konzervativci plánují uvalit ekologickou daň na leteckou dopravu
10. 3. 2007 Tajné vězení CIA v Polsku bylo umístěno v bývalé výzvědné škole ze sovětské éry
10. 3. 2007 Putin: Zmodernizujeme ruskou armádu částkou 190 miliard dolarů
10. 3. 2007 Summit EU: dobrá zpráva pro klima
10. 3. 2007 Vladimír Špidla: Zelená kniha EU modernizuje pracovní právo Jiří  Asher
9. 3. 2007 Malá recenze na pana domovníka a jedno sympatické hnutí Bohuslav  Binka
9. 3. 2007 Londýn, město superbohatých
9. 3. 2007 Setkávání s profesorem Milanem Opočenským František  Schilla
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce