12. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 3. 2007

Jak rychle jezdit?

Hodně se v současné době hovoří o rychlosti jízdy po dálnici. Zejména mladí a úspěšní lidé vítají úvahu ministra dopravy zvýšit povolenou maximální rychlost až na 160 km za hodinu. Poukazují na to, že velká část motoristů touto rychlostí stejně jezdí, a snášejí další příznivé argumenty. Tuto rychlost snadno dosáhne většina moderních automobilů, zejména těch luxusnějších. Vozy poskytují proti těm starším větší bezpečnost i komfort, a mnohé široké a rovné silnice s poměrně dokonalým povrchem k vysoké rychlosti přímo lákají. Proto se jim zdá doposud povolených 130 km v hodině přežitkem, který je třeba odstranit.

Málokdy se však setkáváme s diskusí o třetím a nejdůležitějším činiteli v dopravě, jímž je, kromě vozidla a vozovky, člověk. A tady je kámen úrazu. Bezpečná jízda na silnici sestává z mnoha článků a zklame-li kterýkoliv z nich, řetěz praskne a nehoda je na světě. Život ukazuje, že příčinou naprosté většiny nehod není stroj, ani silnice, ale právě člověk, který pochybil. S téměř stoprocentní jistotou můžeme vyloučit, že by tak učinil úmyslně, stává se tak shodou mnoha okolností.

Za statisíce let své existence se člověk vyvinul tak, že je schopen běžně se pohybovat rychlostí 4 -- 5 km za hodinu, krátkodobě běžet několikrát rychleji. V této rychlosti vnímá podněty z okolí a reaguje na ně. Za posledních sto let umožnily technické vymoženosti člověku tyto tisícileté schopnosti mnohonásobně překonávat a lidem se daří se na současné nároky adaptovat.

Abych to zkrátil, člověk je schopen bezpečně řídit vůz v rychlosti 160 km za hodinu i více. Ale jen za situace, kdy je stoprocentně zdráv a jeho organismus nesvádí boj s žádnou, třeba i skrytou, nastupující infekcí. Nesmí být unaven, jeho plnému soustředění nebrání žádné starosti doma, ani v práci. Jeho pozornost nesmí odvádět náročná konverzace nebo dokonce spory se spolujezdci, příliš hlasitá rytmická hudba, nepohoda vyvolaná těžkou stravou či nevhodným oblečením. Nesmí být poháněn časovou tísní, hladem nebo žízní, které vyvolávají nutnost dalšího zrychlení jízdy, popř. vynechání potřebné bezpečnostní přestávky při delších trasách. Musí mít samozřejmě dlouhodobé zkušenosti, které mu umožňují předvídat možný vývoj dopravní situace i stav vozovky, eventuálně zaregistrovat odchylky ve funkci motoru či vozidla, signalizující vznik poruchy. Vznikne-li mimořádná situace, musí být schopen rychle a správně reagovat, popřípadě najít nejméně rizikové, třeba i netradiční řešení. (Např. vyjetí ze silnice namísto nárazu do překážky).

Špatný vliv na bezpečnou rychlou jízdu může mít prožitý konflikt, vztek nebo komplex méněcennosti, který ho nutí, aby ostatním ukázal, jaký je pašák. Rychlá jízda tedy nemusí být výrazem úspěšnosti a sebejistoty, ale právě naopak. Takový člověk se stává agresivním, nedodržuje bezpečnou vzdálenost mezi auty, riskantně předjíždí, ignoruje značení a opomíjí signalizovat včas a zřetelně své úmysly.

Touha jezdit rychleji než jiní a překonávat zákonné limity je zároveň výrazem bezohlednosti nejen k ostatním, ale též k životnímu prostředí, protože se zvyšuje nejen spotřeba paliva, ale i množství exhalací. Je zároveň projevem bezohlednosti i k potomkům, protože zdroje paliva nejsou nevyčerpatelné.

O člověku v dopravě by se daly psát dlouhé vědecké studie. Chová se prostě nevypočitatelně, každý je jiný, svůj, a proto jsou zapotřebí určité zákonné limity, které omezí spotřebu a sníží pravděpodobnost, že se na silnicích budeme navzájem vyvražďovat a mrzačit .

130 km za hodinu je limit vysoký až dost. Rozumní lidé to snad pochopí.

                 
Obsah vydání       12. 3. 2007
12. 3. 2007 Příští volby by se měly stát referendem o zrušení americké základny Tomáš  Stýblo
9. 3. 2007 Jací jsme?
12. 3. 2007 Příznivci protiraketové obrany se sejdou v pondělí
12. 3. 2007 Nezpůsobilé k výkonu funkce - i ze zákona Štěpán  Kotrba
12. 3. 2007 Hospoda není veřejný prostor, majitel má právo vybrat si klientelu Jan  Bláha, Darina  Martykánová
12. 3. 2007 Rasová diskriminace je v ČR a na Slovensku trestná
12. 3. 2007 Bláhové pomýlení a logická argumentace Lukáš  Posolda
12. 3. 2007 My jsme to nevěděli Zdeněk  Bárta
12. 3. 2007 Faunův labyrint -- skvělý film, který by měl najít cestu do českých kin Darina  Martykánová
12. 3. 2007 Dějepis není pohádkářství, aneb Jen pohádkám můžeme klidně věřit, protože víme, že jim nemůžeme věřit Uwe  Ladwig
12. 3. 2007 Zdar a nezdar „národní“ filosofie: Patočka, Masaryk Erazim  Kohák
12. 3. 2007 Sidžo o chvíli zmierenia Ján  Zambor
12. 3. 2007 Chtějí myslivci cenzurovat Českou televizi? Miroslav  Šuta
12. 3. 2007 Výzva k dialogu Irena  Zítková
12. 3. 2007 Renčův film Rebelové - ukázka naprostého neporozumění české kulturní minulosti Jan  Čulík
12. 3. 2007 Bajka o kompotu a marmeládě Jiří  Podhorecký
12. 3. 2007 Křesťanství mezi libertinstvím a farizejstvím Boris  Cvek
12. 3. 2007 François Bayrou: Budoucí francouzský prezident? Simone  Radačičová
12. 3. 2007 Jacques Chirac nebude kandidovat Simone  Radačičová
12. 3. 2007 Základnu za americkou pomoc pro české školy a zdravotnictví
12. 3. 2007 Druhá schůzka iniciativy "Jsme občané!"
12. 3. 2007 Iniciativa za Evropské ústavodárné shromáždění
12. 3. 2007 Evropa, její hodnoty, sjednocení a "ústava" Ondřej  Šlechta
12. 3. 2007 Jak rychle jezdit? Ivo  Antušek
12. 3. 2007 Rychlost Petr  Wagner
11. 3. 2007 Britští konzervativci plánují uvalit ekologickou daň na leteckou dopravu
10. 3. 2007 Tajné vězení CIA v Polsku bylo umístěno v bývalé výzvědné škole ze sovětské éry
10. 3. 2007 Putin: Zmodernizujeme ruskou armádu částkou 190 miliard dolarů
10. 3. 2007 Summit EU: dobrá zpráva pro klima
10. 3. 2007 Vladimír Špidla: Zelená kniha EU modernizuje pracovní právo Jiří  Asher
9. 3. 2007 Malá recenze na pana domovníka a jedno sympatické hnutí Bohuslav  Binka
9. 3. 2007 Londýn, město superbohatých
9. 3. 2007 Setkávání s profesorem Milanem Opočenským František  Schilla
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce