12. 3. 2007
RychlostBydlím v Mladé Boleslavi a dost často jezdím na Vysočinu, ale i jinam na sjezdy. Moje přítelkyně má na dámu docela neobvyklé povolání -- řídí kamion. Oba jsme motorkáři a máme auta. Některé stroje jedou 130 s klepáním, jiné 250 bez problémů a jeden přes 300 na otočení rukojeti. |
Jet rychle chce mimořádné soustředění i tam kde to jde. Jet velmi rychle je skutečně vyhrazeno nemnohým, po důkladném tréninku. A především to chce dokonalou kondici nejenom člověka, ale i stroje a SILNICE. Byly doby, kdy jsem se vsázel, zda zajedu na motorce vzdálenost Praha Plzeň pod 15 minut. Dnes bych to ani nezkusil. Těch místeček po našich silnicích, kde se rozumně dá jet rychle rychle ubývá. Diskuse o navýšení rychlosti na dálnicích se tak stává trochu plytkou. Na D1 za optimálních podmínek (sucho atd...) je skutečně jen několik kilometrů, kde se rychleji jet dá s rozumnou mírou rizika. Ale od přítelkyně vím čím procházejí řidiči kamionů. Aby si zasloužili svojí mzdu, řídí unavení, přetažení a nesoustředění, protože nestíhají svůj rozpis rozvozů. Vtip zaslechnutý v autobuse při zaškolování nového řidiče "o cestu se starat nemusíš za čerňákem to šoupneš do kolejí a u Turnova tě to vyhodí" bohužel vtipem vůbec není. Je tvrdou realitou. Koleje moderní rychlé auto a soustředěný řidič zvládne. Když nejsou plné vody. Motorka ne. Hodně se mluví o penězích vybraných na mýtném. Myslím, že by se velmi rychle měly investovat do infrastruktury silnic a dálnic. Jenom pak má smysl mluvit o povolené maximální rychlosti. V autě nebo na motorce (v Německu) umím jet 250 nebo i přes 300. V letadle, když ho poklopím k zemi, i hodně přes 300. Ale na českých silnicích většinou ani neatakuji povolenou rychlost. Nepovažoval bych to totiž za bezpečné. |