12. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 3. 2007

Faunův labyrint -- skvělý film, který by měl najít cestu do českých kin

Faunův labyrint (El laberinto del fauno, Pan's labyrith), mexicko-španělský film režiséra Guillerma del Toro, je podle mého názoru jedním z nejlepších filmů roku 2006. Získal několik významných národních a mezinárodních ocenění (mj. 7 španělských "Goyů"), byl nominován na Oscara za nejlepší zahraniční film a získal tuto cenu ve 3 kategoriích ( kamera, líčení, výprava).

Snímek spojuje ústrojným způsobem svět dětské fantazie s drsnou skutečností. Nenechte se však zmýlit přítomností faunů a vil, rozhodně nejde o film pro děti.

Naopak, pokud jim nechcete způsobit šok, raději je s sebou do kina neberte (můžete se mi smát, ale několikrát jsem raději zavírala oči i já, o slzách ani nemluvě :o). Snímek se odehrává krátce po skončení španělské občanské války, v prvních letech Frankovy diktatury (konkrétně v roce 1944). Mexický režisér del Toro (známý v ČR především jako autor filmu Hellboy) projevil zájem o soudobé španělské dějiny již jednou: jeho thriller Ďáblova páteř (El espinazo del diablo) se odehrává jen o několik let dříve, než Faunův labyrint, během občanské války. S tímto filmem spojuje Labyrint nejen přítomnost nadpřirozených postav, ale také protagonismus dětí. Zatímco v Ďáblově páteři spoluprožíváme osudy několika chlapců, hlavní postavou Labyrintu je Ofelia (hraje ji skvělá Ivana Baquero), dívka na citlivé hranici mezi dětstvím a dospíváním. Ofeliina ovdovělá matka (v podání katalánské herečky Ariadny Gil) se znovu provdala za kapitána Vidala (Sergi López), důstojníka Frankovy armády, který je pověřen likvidací zbytků republikánského ozbrojeného odboje. V předhůří Pyrenejí (ve španělském originále se někteří herci snaží mluvit s aragonským přízvukem, na jednom místě se ve filmu mluví o městečku Jaca, i když ve skutečnosti byl snímek natočen v lesích v okolí středošpanělské Segovie) se totiž v hlubokých lesích skrývají partyzáni (maquis), kteří se ještě nesmířili s vítězstvím nacionales a vedou proti diktatuře boj za přispění některých místních obyvatel. Ofelia a její těhotná matka musejí proto žít uprostřed lesa, na statku obsazeném malou vojenskou posádkou.

V úniku před nehostinnou každodenností bojových operací, mučení, bídy a ponížení vesničanů, ale i před dusivou rodinnou situací objevuje Ofelia, vášnivá čtenářka pohádek a fantaskních příběhů, tajemný labyrint a vstupuje do kontaktu se záhadným faunem, který ji podrobí několika těžkým zkouškám, které testují její odvahu, sebeovládání a schopnost se správně rozhodnout. Cesta úniku se však brzy mění v noční můru, krutost a zlo nedodržují hranice mezi oběma světy a dívka je nucena čelit nečekaným výzvám.

Film se nabízí k mnoha výkladům. Na jednu stranu jde o archetypální souboj boje dobra se zlem, ale lze jej také interpretovat jako metaforu o dospívání, obtížném přechodu mezi světem dětství a světem dospělých, světy, z nichž jeden je studnou traumat a druhý děsivým vykročením do neznáma směrem k převzetí tíživé zodpovědnosti za sebe sama a za své činy.

Z historického hlediska by se jistě dal označit za manicheistický del Torův pohled na zlé frankistické vojáky (a jiné místní elity -- viz scéna večeře na statku) a hodné partyzány, bojující za ubohé utlačené vesničany (přitom ve skutečnost byly často vztahy mezi maquis a vesničany dost komplikované, zvlášť léta od konce občanské války). Kapitán Vidal je ztělesněním všeho zla, což je podepřeno i detaily v kostýmech a líčení, které odkazují na tradiční filmové zobrazení nikoli španělských nacionales, ale spíše německých nacistů. Podle mého názoru je však postava kapitána Vidala velmi věrohodná: je to člověk zkorumpovaný svým povoláním, otrlý voják a vyšetřovatel, který už vše zažil a jehož nic nepřekvapí. Není to hedonistický sadista, který by vyhledával oběti, aby je trýznil pro potěšení, je to sadista utilitární, který mučí čistě v rámci své profese, účelově, a jemuž mučení přináší opojení vlastní systematičností a úspěšnými výsledky.

Na tomto místě bych chtěla poukázat na zajímavou hru různých forem maskulinity u postav filmu. Kapitán Vidal je hypermaskulinním, pokřiveným obrazem všech ctností dobové mužnosti: je fyzický imponující, je statečný v boji, je dobrý profesionál, dbalý rodinné a vojenské cti, chladný a střízlivý, má respekt a autoritu u vojáků, sloužících i v rodině, úspěšný je i jako ploditel potomstva. Jeho vlastnosti se však v nadměrné dávce stávají nebezpečnými pro okolí i pro něj samotného: jeho chlad a sebekontrola ústí v aroganci, jeho profesionalita v nelítostnou krutost, jeho pocit nadřazenosti v podceňování žen, jeho tradiční kavalírství v dusivou hrubost, jeho touha po synovi v smrtící rozhodnutí. Velmi příznačná je scéna, kdy jeho protivnící odmítnou přistoupit na Vidalovu rétoriku vojenské cti: tato rétorika platila totiž jen pro vyvolené a v minulosti Vidalovi nebránila chovat se s krutostí a pohrdáním k lidem, které za sobě rovné nepovažoval.

Oproti Vidalovi je postava vesnického lékaře (hraje ho Alex Ángulo) ztělesněním člověka, který je přirozeně bojácný, úslužný a tichý, ale který má, narozdíl od Vidala odvahu pochybovat a samostatně myslet. Je to svobodný člověk, který se do důsledků řídí svými principy, člověk, který by nemohl slepě plnit rozkazy. Tento muž nezastírá svůj strach, ale ani jeho bázeň mu nezabrání jednat podle svého svědomí. Po tolika supermanech a nebojácných hrdinech z hollywoodských válečných filmů je tato -spíše evropská- dichotomie zajímavým zpestřením škály mužských postav a podnětem k debatě o tom, v čem vlastně spočívá hrdinství.

Také ženské postavy jsou umně konstruované a dobře zahrané (i když k Ariadně Gil bych měla jisté výhrady): zvlášť vynikne hospodyně Mercedes v podání známé španělské herečky Maribel Verdú, která září především v interakci s kapitánem Vidalem.

Při hodnocení filmu nelze pominout báječné masky (vytvořené Montsé Ribé a Davidem Martím), zvlášť Faun a jedinečné goyovské monstrum Bledý muž (oba v podání herce Douga Jonese) se divákovi nadlouho vryjí do paměti. Jen elfská estetika jedné ze závěrečných scén trochu nepatřičně vyčnívá z bravurně vyváženého celku.

Faunův labyrint je film napínavý, dobrodružný a citlivý. Del Toro má smysl pro detail a umně udržuje diváka v napětí a nejistotě až do konce filmu. Spojení válečného filmu s horrorovou pohádkou je mimořádně účelné a strhující. Labyrint je protipólem Benigniho optimistického snímku Život je krásný ve smyslu, že ukazuje, jak ani únik do světa fantazie nás nespasí před krutou realitou, ale na druhé straně (v tomto konkrétním případě zcela ahistoricky) dává naději ve smyslu, že svým jednáním můžeme změnit svět k lepšímu.

(Díky úspěchu na "Oskarech" bude film v ČR uveden, i když zřejmě jen v klubových kinech. Rozhodně si ho nenechte ujít.)

                 
Obsah vydání       12. 3. 2007
12. 3. 2007 Příští volby by se měly stát referendem o zrušení americké základny Tomáš  Stýblo
9. 3. 2007 Jací jsme?
12. 3. 2007 Příznivci protiraketové obrany se sejdou v pondělí
12. 3. 2007 Nezpůsobilé k výkonu funkce - i ze zákona Štěpán  Kotrba
12. 3. 2007 Hospoda není veřejný prostor, majitel má právo vybrat si klientelu Jan  Bláha, Darina  Martykánová
12. 3. 2007 Rasová diskriminace je v ČR a na Slovensku trestná
12. 3. 2007 Bláhové pomýlení a logická argumentace Lukáš  Posolda
12. 3. 2007 My jsme to nevěděli Zdeněk  Bárta
12. 3. 2007 Faunův labyrint -- skvělý film, který by měl najít cestu do českých kin Darina  Martykánová
12. 3. 2007 Dějepis není pohádkářství, aneb Jen pohádkám můžeme klidně věřit, protože víme, že jim nemůžeme věřit Uwe  Ladwig
12. 3. 2007 Zdar a nezdar „národní“ filosofie: Patočka, Masaryk Erazim  Kohák
12. 3. 2007 Sidžo o chvíli zmierenia Ján  Zambor
12. 3. 2007 Chtějí myslivci cenzurovat Českou televizi? Miroslav  Šuta
12. 3. 2007 Výzva k dialogu Irena  Zítková
12. 3. 2007 Renčův film Rebelové - ukázka naprostého neporozumění české kulturní minulosti Jan  Čulík
12. 3. 2007 Bajka o kompotu a marmeládě Jiří  Podhorecký
12. 3. 2007 Křesťanství mezi libertinstvím a farizejstvím Boris  Cvek
12. 3. 2007 François Bayrou: Budoucí francouzský prezident? Simone  Radačičová
12. 3. 2007 Jacques Chirac nebude kandidovat Simone  Radačičová
12. 3. 2007 Základnu za americkou pomoc pro české školy a zdravotnictví
12. 3. 2007 Druhá schůzka iniciativy "Jsme občané!"
12. 3. 2007 Iniciativa za Evropské ústavodárné shromáždění
12. 3. 2007 Evropa, její hodnoty, sjednocení a "ústava" Ondřej  Šlechta
12. 3. 2007 Jak rychle jezdit? Ivo  Antušek
12. 3. 2007 Rychlost Petr  Wagner
11. 3. 2007 Britští konzervativci plánují uvalit ekologickou daň na leteckou dopravu
10. 3. 2007 Tajné vězení CIA v Polsku bylo umístěno v bývalé výzvědné škole ze sovětské éry
10. 3. 2007 Putin: Zmodernizujeme ruskou armádu částkou 190 miliard dolarů
10. 3. 2007 Summit EU: dobrá zpráva pro klima
10. 3. 2007 Vladimír Špidla: Zelená kniha EU modernizuje pracovní právo Jiří  Asher
9. 3. 2007 Malá recenze na pana domovníka a jedno sympatické hnutí Bohuslav  Binka
9. 3. 2007 Londýn, město superbohatých
9. 3. 2007 Setkávání s profesorem Milanem Opočenským František  Schilla
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce