10. 4. 2006
Velikonoce -- drama úzkosti a utrpení či komedie pro zasmání?Noc před svým zatčením, následujícím soudem (šlo o soud či o ukřičení davem?) a dnem ukřižováním strávil Ježíš v Getsemanské zahradě. Byl si dobře vědom strašlivosti toho času a chtěl, aby s ním apoštolové v ten čas bděli. Zatímco On při modlitbě roní pot jako krůpěje krve (ano, tak je ten čas strašný, intenzívní a bytostný, tak až po okraj je naplněn úzkostí, niterným utrpením), jeho učedníci usnuli -- ach, i v tento rozhodující a těžký okamžik zůstává osamocen. |
A když se vrátí a vidí apoštoly spát, začne plakat -- možná je pláč to jediné, co může Spasitel světa, On, který je láska sama, udělat, když vidí ubohost lidí. A přitom to, co Pán od svých učedníků chce, není v posledku jen bdít, ale to, aby každý jeden vzal svůj vlastní kříž a následoval ho. Toto pozvání je platné v celých lidských dějinách, neméně dnes -- vždyť Pán dal svým učedníkům příkaz kázat jeho evangelium všemu stvoření a pravil, že s nimi bude až do skonání tohoto věku. Zdá se jako bychom dnes byli dále, jako bychom byli jiní než apoštolové -- my před Velikonocemi nespíme, jako apoštolové, my se na ně horečně připravujeme. Náš Pán chtěl, aby jeho učedníci tu noc bděli a modlili se s ním -- zdá se, že my jsme dnes pokrokovější, když slavíme. Pán chtěl, aby učedníci bděli a v posledku ho ve vážnosti a utrpení následovali -- my dnes jeho utrpení oslavujeme říkankami, koledou, pomlázkou, vajíčkama, stuhami, prostě celou tou rozesmátou a ukřičenou pohanskou zábavou a hrou. To je ta lidská ubohost a světská vychytralost: Z drama úzkosti a utrpení udělat komedii pro zasmání. Před téměř dvěma tisíci lety Pán chodil ve světě, učil, odpouštěl, uzdravoval, trpěl a byl ukřižován a chtěl, aby lidé věřili a následovali ho, neboť On je ta cesta. On chtěl víru a následování -- my dnes však chceme něco jiného: "Kéž by Ježíš přišel, dotkl se mě a dal mi...". O těžkosti okamžiku setkání s Pánem, o víře, o Jeho utrpení a o následování nechceme ani slyšet. Odpouštění, uzdravování, učení o lásce k bližnímu, to vše je evangelium, ale -- nejen to: Není podstatou Kristova evangelia zvěst o vykoupení, spáse skrze víru a následování? Nemohu věřit tomu, že by Boží syn přišel na tento svět, že by zde trpěl a že by On, Spasitel světa, Pravda a Láska, se nechal ukřižovat ubohými a hříšnými lidmi a to vše jen proto, aby si někteří dnes mohli občas na něho vzpomenout a povzdechnout si "kéž by..." a to bez toho, aby měli víru, bez vášnivého vztahu k němu a bez toho, aby ho následovali. Bylo-li by toto to jediné, proč se Pán narodil a proč učil, jak pak tito lidé vysvětlí to, že svět Krista pronásledoval a jak pak vysvětlí jeho utrpení a ukřižování? Š. Kotrba: Velikonoce - po stopách Ježíšových ZDE Velikonoce jako TÉMA BL
Další informace o velikonocích ZDE |
Velikonoce | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 4. 2006 | Velikonoce -- drama úzkosti a utrpení či komedie pro zasmání? | Pavel Máca | |
10. 4. 2006 | Co se stalo o Velikonocích? | Boris Cvek | |
7. 7. 2005 | Paměť a teologie Svatého Augustina | Stanislav Heczko | |
4. 4. 2005 | Velikonoční hod | Jaroslav Hutka | |
25. 3. 2005 | Kříž ze slov | Martin C. Putna | |
24. 3. 2005 | Ježíš před Pilátem | Nikola Čulík | |
23. 3. 2005 | Jidášova úmluva s velekněžími | Nikola Čulík | |
22. 3. 2005 | Čtyřicet dnů (před)velikonočního rozjímání Bohumila Sedláčka | Ivo V. Fencl | |
22. 3. 2005 | Rozhodnutí velekněží | Nikola Čulík | |
21. 3. 2005 | Vjezd do Jeruzaléma | Nikola Čulík | |
21. 3. 2005 | Květnou nedělí začíná velikonoční týden | Irena Ryšánková | |
6. 12. 2004 | Šťastné a veselé Velikonoce | Tomáš Koloc | |
12. 4. 2004 | Prásk: Jaká byla spotřeba německých zajíců nejen v České tiskové kanceláři | Štěpán Kotrba | |
11. 4. 2004 | Boží hod velikonoční - máme být svědky vzkříšení | Zdeněk Bárta | |
11. 4. 2004 | Počátky křesťanství | Lenka Kužvartová |