20. 2. 2006
Nový film o odpovědnosti novinářůDobrou noc a hodně štěstí!Studie mccarthyismu od George Clooneyho si plně zaslouží své nominace na Oskara, napsal v neděli v týdeníku Observer veterán britských filmových kritiků Philip French. Edward R. Murrow je tak úctyhodnou osobností v americké mediální historii, jakou je v britské mediální historii dlouholetý rozhlasový a televizní reportér z padesátých a šedesátých let Richard Dimbleby. Murrow se původně proslavil svými rozhlasovými reportážemi z Londýna za druhé světové války, během nacistických náletů - lidé znali jeho hlas přenášený s atmosferickými poruchami do Ameriky přes Atlantik z Británie v obležení. Jako nestor britských a amerických rozhlasových komentátorů Alastair Cook byl i Edward R. Murrow mistrem rozhlasové pauzy. Jeho reportáže vždycky začínaly: "Tady je ... Londýn." Novináři ho uctívali za odvahu, vysoká měřítka a jasné, neafektované vyjadřování, které posléze napodobovaly celé generace novinářů, kteří pracovali pod jeho vedením v Evropě. |
V současnosti je Edward R. Murrow nejvíce obvdivován za odvážný postoj, který zaujal - spolu se svým produkčním Fredem Friendlym - proti zločinnému senátoru Joeu McCarthymu. Bylo to v temných padesátých letech, kdy "mccarthismus" ovládl americký veřejný život a zničil mnoho existencí. "Dobrou noc a mnoho štěstí!" tak Murray obyčejně končil své každodenní rozhlasové a televizní pořady, i svůj rozhlasový analytický pořad Hear it Now a pak televizní analytický pořad See It Now. Avšak film, který nyní natočil George Clooney s Davidem Strathairnem jako Murrowem a Clooneym samotným v roli Friendlieho, se zaměřuje pouze na oněch několik měsíců v roce 1954, kdy McCarthyho jednání a atmosféra strachu, kterou vytvořil v USA, začaly být pro Murrayho už moc. Od svého nechvalně známého projevu z roku 1950 ve Wheelingu v Západní Virginii, v němž McCarthy tvrdil, že na americkém ministerstvu zahraničí pracuje 205 členů americké komunistické strany, zastrašoval McCarthy všechny, od amerického prezidenta dolů na všech úrovních. Zpočátku se Murrow držel stranou, ale když byl z armády bez veřejného slyšení suspendován jeden důstojník kvůli obviněním, vzneseným proti jeho otci, Murrow a Friendly zaútočili na McCarthyho přímo. Právě toto je v ohnisku nového filmu. Ten pojednává o složité etické, politické a komerční válce s šéfem zpravodajství televize VBS a s ředitelem správní rady této televizní stanice Williamem Paleym ohledně redakčních rozhodnutí, ohledně strachu, že televize urazí zadavatele reklamu, že přijde o stanice, které přebírají její pořady a že poruší předpisy americké federální rady pro vysílání. (Murrow a Friendly sledovali McCarthyho podrobně při jeho "činnosti" s kamerami a když jeho metody odvysílali a odhalili jeho podvodnost, znamenalo to pro McCarthyho konec, pozn. red.) Všechna tato témata jsou v novém Clooneyho filmu probrána inteligentně, i když nikoliv tak do hloubky jako ve filmu Roberta Redforda The Quiz Show anebo filmu The Insider od Michaela Manna. Ironické je, že největší radost měli z Murrowa, který byl náruživý kuřák, zadavatelé reklamy na cigarety. Film je klaustrofobní, odehrává se téměř úplně uvnitř budov a většinou v ústředí televize CBS v New Yorku. Je dokonalým způsobem natočen černobíle - odpovídá to televizním záběrům McCarthyho, arogantního podvodníka, jak ho nyní známe. Po odvážném Murrowovu pořadu ho od konce roku 1954 začala americká veřejnost vnímat přesně tak, také poté, co následná armádní slyšení odhalila jeho lhaní. Clooneyho film končí triumfálněji než film Všichni prezidentovi muži, jemuž je přirozeně podobný. Vynikající Clooneyho film využívá minulosti k tomu, aby přiměl dnešní sdělovací prostředky a jejich posluchače a diváky, aby se zabývali svou odpovědností přesně tak, jak využilo v roce 1953 drama Arthura Millera The Crucible inscenovaných procesů s údajnými čarodějnicemi v Salemu k tomu, aby přiměl své americké spoluobčany, aby si uvědomili, co byl mccarthyismus. Kompletní článek v angličtině ZDE |