11. 1. 2006
Kokony Kotrbova myšlenípříkrá odpověď Štěpánu Kotrbovi Pavel Mareš ve své otázce nenaznačoval, že by ženy měly být chráněny jako kokony plné vajec, jak mu to Kotrba ve svém svatém rozhorlení podsouvá. Ženy jako svobodné a zodpovědné bytosti takhle chráněny být jistě nemusí. Mareš se ptá, proč jsou hůř než vejce nebo žáby chráněny děti, nebo přesněji lidská embrya, která by se bez interupce dětmi stala. Možná si Štěpán Kotrba myslí, že dítě je jen drobnou součástkou své matky, něčím jako je slinivka nebo játro. V tom případě se ovšem divím, proč útočí na Pavla Mareše a ne na jeho maminku. |
Nejsem katolík, dokonce ani křesťan, a na potraty nemám jasný názor. Ale tváří v tvář fanatikům Kotrbova ranku, kteří jakoukoliv sobě nepříjemnou otázku smetají ze stolu s představou, že právě jejich představa svobody je jediná správná, se začínám ptát, není-li na argumentech odpůrců potratů kus pravdy. Celá otázka se totiž točí kolem toho, kdy už se člověk stává člověkem, a není-li jim náhodou už ve chvíli svého početí. Máme právo brát život někomu, kdo by se jinak narodil a prožil (ať už jakýkoliv) lidský osud? U potratů postižených plodů, potratů ve výrazně rizikových těhotenstvích, potratů po znásilnění a dřívějších potratů z vážných sociálních důvodů je otázka jednodušší. Ale dnes, kdy je čím dál spolehlivější antikoncepce dostupná každému, kdy u nás už nikdo neumírá hlady, kdy existuje kojenecká schránka a různé instituce pro nechtěné děti, už potrat (kromě zdravotních) skutečně silné sociální důvody nemívá. Žena má jistě právo rozhodovat o životě svém, ale život zárodku v jejím těle už jaksi není tak úplně její, na to zastánci potratů zapomínají. Troufá si Štěpán Kotrba opravdu bez jediné pochyby tvrdit, že zabití zárodku s plnou genetickou informací a s bezproblémovou prognózou vývoje v lidskou bytost není zabitím člověka? Nebo že je pro dítě lepší zemřít než vyrůstat v dětském domově, případně v náhradní rodině? Pořídí-li si někdo z nás z nezodpovědnosti nebo přílišného nadšení psa a později ho zabije, vnímá to zákon jako týrání zvířat. Trestá to. Pořídí-li si někdo z nás z nezodpovědnosti nebo přílišného nadšení budoucí dítě a zabije ho, je to jeho právo. Přes všechno řečené je ale hlavní to, že nejdůležitější hlas v téhle důležité debatě mají mít opravdu ženy, a ne morální giganti Kotrba, Mareš, Karas, Uzel či Švec. |