Podle Fox News ale tuto reality show připravila Česká televize. Ta ovšem není autorem nápadu a ani ji nevyrábí. Dělá ji Český rozhlas.
Víte, se vzdáleností místa děje se v novinářských kruzích snižuje kvalita informací. A tak může dojít k tomu, že zpráva agentury Reuters, která je objektivní, kde jsou uvedeny oba dva vysílatelé této show i jejich role a je tam napsáno, že Český rozhlas je tím, kdo ji vymyslel a provozuje, zatímco Česká televize od něj jen odebírá hotové reportáže, někde vyjde ve zkrácené podobě. Někdo jiný si tu zkrácenou zprávu přečte a zkrátí ji dál. A pak se dozvíme, že ČT vysílá reality show, což je sice pravda, ale explicitně se dozvíme i to, že ji připravila, což pravda není. No a co. Důležité je, že i divák v Americe zjistil, že gorily můžou být zajímavější než VyVolení nebo Big Brother. Že Richard je určitě větší samec než Vladko.
Počkat, ale původní očekávání přeci bylo takové, že reality show Odhalení zpropaguje vysílání nových digitálních okruhů ČRo, konkrétně vědecko-populární stanice Leonardo.
Já u toho nebyl. Cílem je podle mého ukázat jinak rozhlas. Přírodu. Gorily. Odhalit, co nás s nimi spojuje. Myslím si, že promování veřejné služby vlastním obsahem této služby je nejúspornější a nejdokonalejší způsob reklamy.
Ale kdo z lidí na ulici na vám řekne, že reality show Odhalení dělá rozhlas? Většina z nich, pokud o tomto projektu ví, vám odpoví, že televizní pořady připravuje ČT.
V Radě ČRo jsem od února minulého roku. Od té doby kritizuji, a velmi ostře, marketing ČRo i šéfa tohoto marketingového oddělení. Už není šéfem marketingu.
Je to ale o špatném marketingu? Nedělá spíše rozhlas něco, co by neměl? Tedy televizní vysílání?
Zvykejte si. Český rozhlas už dnes může nejen vysílat. Podle zákona může produkovat multimediální obsah, a ten nemusí souviset jen s jeho vysíláním. Tímto pořadem ukazuje, co je to multimediální obsah. Nejde jen o televizní produkci. Nejde jen o rozhlasovou reality show. Nejde jen o internetové stránky. Je to všechno dohromady plus řada dalšího: tiskovin, multimediálních konzerv, ať už to budou DVD, CD s gorilím řevem, anebo třeba počítačová aplikace budíku, kde vás probudí gorilí samec Richard. To vše je praktická ukázka možností, které rozhlasu dává technologický pokrok i zákon.
Od rozhlasu bych ale čekal hlavně rozhlasové vysílání.
Slovo rozhlasové vysílání ztratí multimediálním provozem do několika let obsah, stejně jako ho ztratilo faxování, dálnopisování nebo rozhlas po drátě. Stejně jako vy, ani posluchači ČRo ještě nevědí, co všechno multimediální obsah je. Nějakou dobu bude trvat, než zájem naskočí. Zeptejte se na konci reality show. Zeptejte se, až vznikne multiplex veřejné služby.
Ptám se na to proto, že ČRo pracuje s penězi koncesionářů, tedy všech posluchačů, nejen těch, co využívají nebo vůbec mohou využívat jeho multimediální služby.
Český rozhlas má také zákonem přikázáno, že musí podporovat nové technologie. A ve chvíli, kdy nastává onen přelom s nástupem digitalizace, ČRo hledá cestu, o které se já domnívám, že je výsostně veřejnou službou. Tak trochu jiná reality show Odhalení jí je.
Na tom se shodneme. Spousta lidí ale neví, že Odhalené dělá Český rozhlas.
A vadí to v tuto chvíli? Já si myslím, že to má být především propagace veřejné služby, ukázka toho, co reality show není. Že to není jejich manipulovaná, komerční podoba. A co reality show - tedy show vycházející z reality, kterou nemanipulujeme, neupravujeme - opravdu je.
Leonardo chtěl přeci přitáhnout nové posluchače....
Přitahuje je. Jako člen Rady ČRo jsem s reality show Odhalení navýsost spokojen. Právem je s tímto způsobem propagace veřejné služby spokojen i Václav Kasík. Právem dostali tvůrci Odhalení minulý týden výroční cenu generálního ředitele ČRo.
Kolik nových posluchačů získala stanice Leonardo touhle reality show, když si ji většina diváků spojuje s ČT?
Podle mých informací z prvních dnů vysílání navštěvují web reality show Odhalení desetitisíce lidí a z nich jsou tisíce denně připojeny na jeden ze dvou gorilích televizních programů. Další tisíce si stahují obrázky. Do rozhlasu píší diváci České televize i posluchači rádia.
Kolik z těchto desetitisíců lidí si naladilo vysílání stanice Leonardo?
Vy vazbíte znalost instituce, čili ČRo či stanice Leonardo a přímo ho dáváte do souvislosti s poslechovostí. Leonardo je také internetovou stanicí. Ono to takto přímočaře nefunguje ani v reklamě, ale to byste mohl vědět. Reakční doba u všech imageových reklam se počítá v řádech měsíců. My jsme po prvních dvou týdnech. Jsme po pouhých několika dnech vysílání v televizi. A vy mi kladete takovouhle otázku?
Ano.
Ano, poslechovost stoupá.
Jaké výsledky by podle vás byly efektivní? Jsou tu určité veřejné prostředky, které rozhlas vynaložil, a musí mít tedy dosáhnout nějakého cíle.
Ale to je propagace multimediálního vysílání a multimediálního obsahu jako takového! Tím cílem je realizování strategie digitalizace. Kromě toho, že se budou lidi dívat na televizi, najdou si podrobnosti na internetu a zavolají do rozhlasu, nebo napíší vzkaz do diskusního fóra internetových stránek, budou vědět, že existuje nějaký ČRo Leonardo, který se zabývá i takovýmito pořady. Pro mě je toto dostatečná odměna za vložené peníze, protože se vytvořil obsah, který je veřejnou službou. Odhalení je laboratoří budoucnosti. Vysílání symfonického orchestru ČRo poslouchají dva tisíce lidí, možná jen tisíc. Další tisíc si koupí CD. Máme kvůli tomu symfonický orchestr ČRo zrušit, protože je neefektivní? Tak s gorilami je to něco podobného. Gorily smysl své existence nemusí hledat. Gorily jsou zde. Gorily jsou inteligentní.
|