27. 10. 2005
Jak odstranit image arogantního AmeričanaVedoucí pracovníci amerických firem by měli vyvinout velké úsilí na to, aby odstranili negativní obraz Američanů a Spojených států po celém světě, který podstatně poškozuje jejich podnikatelské zisky, zdůraznil Keith Reinhard, předseda organizace Business for Diplomatic Action a šéf reklamní agentury DDB Worldwide v listě New York Times. Poukázal na to, že 37 procent britské inteligence zásadně nekupuje americké výrobky v důsledku "kulturní totožnosti" USA. V osmi dalších zemích se 18 procent obyvatelstva systematicky vyhýbá americkým výrobkům. Nejméně populární je tam firma Marlboro, jiným vysoce nepopulárním výrobkem jsou panenky Barbie, silně nepopulárním jsou i restaurace McDonald's. |
Zdrojem nepopularity Spojených států je podle Reinharda "arogance, nevědomost a necitlivost Američanů". Antiamerické pocity sílí po světě také v důsledku všudypřítomnosti americké pop kultury. Dalším důvodem je globalizace. V rozvojových zemích se lidem nelíbí, že americká globalizace je ignoruje. Po pádu komunismu se Američané rozhodli, že skončila historie a že vyhráli. Omezili kulturní výměnu, zejména hudbu a umění, především jazz. Zredukovali rozpočet americké US Information Agency a Hlasu Ameriky. Pak snížily geopolitické události a nesouhlas s americkou geopolitickou politikou popularitu USA. Za půldruhého roku, od léta 2002 do jara 2004, klesla v Británii popularita USA z 75 procent na 58 procent. Ve Francii klesla ze 63 procent na 37 procent a v Německu z 61 procent na 38 procent. Americké firmy by měly začít pracovat s mladými lidmi, s další generací občanů-diplomatů. Reinhardova organizace požádala lidi ve 130 zemích světa, aby poskytli Američanům 10 rad, jak se mají při cestách do zahraničí chovat. Vydali pak Průvodce světového občanství pro 200 000 mladých Američanů, kteří jezdí každoročně studovat do zahraničí. Důležité je také podle Reinharda změnit americkou vízovou politiku, kterou svět považuje za nepřátelskou, nevstřícnou a arogantní. "Měli bychom povzbuzovat lidi, aby jezdili do Ameriky. Například pracujeme s organizací jménem Young Arab Leaders, která identifikovala 500 arabských a muslimských mladých lidí, o nichž si myslíme, že by měli být pozváni do USA a do amerických firem. Dělejme verbovací práci lépe než bin Ladin! Američané by se měli zajímat o místní kulturní podmínky. V Německu, pokračoval autor, jsem se ptal, proč si německý ředitel firmy myslí, že jsou Američané arogantní. Řekl: "Tak dobře, firma Wal-Mart nutí své zaměstnance, aby se každý den ráno postavili a hlasitě zpívali hymnu Wal-Martu. To je nám v důsledku naší historie nepříjemné." Americká vláda je ve všech těchto věcech nesmírně neúspěšná. Al Hurra, americká televize, vysílající na Blízký východ, která stojí americké poplatníky 60 milionů dolarů ročně, je pro místní lidi jen vtipem. Jeden mladý Palestinec řekl Reinhardovi: "Víme, co je jejím účelem, takže té stanici nikdo nevěří." Podrobnosti v angličtině ZDE |