30. 1. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 1. 2004

Skotský deník I.

O portrétech

Každý ví, že Británie nemá žádnou výtvarnou tradici. Puritáni si na vnější efekt nikdy moc nepotrpěli a pokud už se na ostrovech někdo s výtvarným nadáním narodil, tak se většinou podíval, co dovedou Francouzi a Nizozemci vedle, smutně zakroutil ušima a zalezl zpátky psát eseje nebo tak něco.

Autor pobýval na podzim tři měsíce na studijním pobytu na Glasgow University. Toto je první část jeho sedmidílného seriálu o tom, co ve Skotsku viděl a zažil.

Jediné, co Britům odjakživa připadá úžasné tak, že by se to mělo malovat, jsou oni sami. Pravou národní galerií u nich není British National Gallery, kde budete skutečný British National obraz hledat tak půl dne, ale National Portrait Gallery, která je taky v Londýně a navíc hned vedle. V ní jsou pěkně v sochách a obrazech vyvedeni nejslavnější ostrované minulých i současných věků. Jsou tu členové a předci královské rodiny, Joan Collinsová, vědci, rockeři, sem tam nějaký fotbalista a vůbec skoro každý, o kom se kdy v Británii mluvilo v televizi.

Skotové, kteří ovšem musejí Angličanům ukázat, že mají dost svých vlastních celebrit, si postavili vlastní Scottish National Portrait Gallery v Edinburku. Vyznačuje se tím, že je v ní mnohem víc fotbalistů. Najdete tu taky George Gordona Byrona, protože jeho maminka byla Skotka.

Britská záliba v portrétech je všezahrnující. Do letošního jedenáctého ledna se dala v Londýně vidět výstava nazvaná Pod schody -- 400 let portrétů služebnictva, několik sálů plných obrazů komorníků, zahradníků, černých lokajů, tlustých kuchařek a půvabných služek. Portréty jsou to rozverné a hravé. Možná se na nich malíři cvičili, než si troufli na monumentální ksichty pánů. Anebo si páni nechávali zvěčnit sluhy stejně, jako my si fotíme oblíbené psy. Dřív se psi občas i vycpávali. Je mi trochu divné, že jsem na výstavě neviděl žádného vycpaného černocha nebo půvabnou služku. Třeba je lidstvo hůř vycpatelné než ostatní fauna. Anebo se do člověka musí pěchovat zbytečně moc sena a je levnější vyrobit mu umělohmotný odlitek. To je možné, protože umělohmotných figurín, znázorňujících cokoliv od mimina v kolébce až po čekatele na popravu je v každém britském muzeu a zámku přehršel.

Nejhezčí výsledek přinesla místní portrétní mánie vloni a předloni. Televizní kanál Channel 4 vyhlásil soutěž, do které mohl každý poslat svůj autoportrét. Poslalo několik tisíc lidí. Výběrem vznikla výstava, která právě putuje po britských městech. Já se na ni dostal v Galerii moderního umění v Glasgow.

Nikdy bych nevěřil, na co všechno přijdou lidé, když chtějí ukázat sami sebe. Na výstavě byly autoportrétů desítky, možná stovky a žádné dva si nebyly podobné. Někdo se jen tak obyčejně namaloval fixou nebo něčím jiným, jiný se napsal jako básničku, někdo natočil videoprezentaci, někdo se zobrazil jako předmět, jako část těla nebo třeba jako citrón, někdo se skryl za látku nebo za barevné sklo, někdo se ukázal jako svoje šaty, někdo se popsal slovy, někdo napsal, kým by být chtěl, kdyby nebyl tím, kým je, někdo si vyrobil obrovský životopis s fotkou, někdo náhrobek, pro někoho je důležité, že je lordem, pro jiného, že je úřednicí na berňáku, nějací lidé se představili skupinově, na spoustu způsobů se dovedly ukázat už děti. Možností bylo nepřeberně. Všemi těmi autoportréty jsem se toulal ještě dlouho po tom, co jsem z galerie odešel. Člověku to nedá, aby nepřemýšlel o tom, co by do soutěže poslal on, znáte to. Nakonec stejně začnete pochybovat, jestli byste se náhodou ze všech těch lidí a zobrazení nepoznali tak trochu v každém.

Všechna dilemata mají naštěstí řešení. Ve třetím patře glasgowského obchodního centra Buchanan Galleries stojí několik budek s automaty na pasové fotografie. Mezi nimi je schovaný i stroj, který vám místo čtyř malých fotek udělá jeden velký, áčtyřkový kreslený portrét. Normálně se posadíte do budky, upravíte v zrcátku, necháte zblýsknout a stroj začne kreslit, můžete si dokonce vybrat, jestli tužkou nebo uhlem. Za tři libry dostanete věrnou podobiznu na tvrdém papíře, automatický umělec je talentovaný a bude vám to v jeho podání slušet. Jako bonus se podepíše jako van Gogh. Možná by bylo zajímavé rozvěsit vedle všech autoportrétů z výstavy autoportrétů digitální portréty od van Gogha. Pro ukázku, jak se dívá stroj a jak se dívá člověk.

                 
Obsah vydání       30. 1. 2004
31. 1. 2004 Kam se poděla krev dr. Kellyho?
31. 1. 2004 Bush přiznal pochybnosti o existenci iráckých ZHN
31. 1. 2004 "Zdrcení" pracovníci BBC podpořili inzerátem odstoupivšího generálního ředitele a jeho principy
30. 1. 2004 Reportér BBC Andrew Gilligan rezignoval
31. 1. 2004 Gilligan: "Velkou část v krizi BBC sehrály nevyvážené úsudky lorda Huttona"
31. 1. 2004 Týden mediálních ohlasů Huttonovy zprávy
30. 1. 2004 Nebudeme zkoumat, proč jsme šli z falešných důvodů do války, bylo by to rozptylování pozornosti
30. 1. 2004 Bývalý šéf BBC: Hutton nemá pravdu
29. 1. 2004 Channel Four News: Proč nerezignovali žádní politici?
30. 1. 2004 Nepříjemné otázky, jimž se lord Hutton záměrně vyhnul
29. 1. 2004 Co lord Hutton ve zprávě pominul
29. 1. 2004 Britský tisk se energicky postavil na obranu BBC
30. 1. 2004 Al Džazíra: I v případě Huttonovy zprávy jde o neexistující zbraně hromadného ničení
30. 1. 2004 Jak rezignoval Greg Dyke
29. 1. 2004 Zaměstnanci BBC demonstrovali za odstoupivšího ředitele
30. 1. 2004 Martin Bell: Andrew Gilligan nám všem udělal dobrou službu
30. 1. 2004 Soros bude investovat velké peníze proti Bushově znovuzvolení
29. 1. 2004 Američané propustili děti, zadržované v Guantánamu
30. 1. 2004 Omyly společné domácnosti a co je trvalé bydliště Štěpán  Kotrba
30. 1. 2004 O portrétech Štefan  Švec
30. 1. 2004 Jak si políčit na Nobelovu cenu Miroslav Václav Steiner
30. 1. 2004 Jakou unii bude Evropa potřebovat? Alexej  Bálek
29. 1. 2004 David Kay: Američtí špioni se mýlili
29. 1. 2004 O tragické situaci českého školství Jan  Baláč
28. 1. 2004 Reakce: Je zpráva lorda Huttona "útokem na nejnezávislejší média v Evropě"? Jan  Čulík
29. 1. 2004 Odstupující šéf Rady BBC zpochybnil Huttonovu zprávu
29. 1. 2004 Byla rázem zavedena v Británii omezení investigativní novinářské práce?
29. 1. 2004 Britská vláda bude nyní moci BBC svobodně zastrašovat
29. 1. 2004 Hutton je protinovinářský soudce!
28. 1. 2004 Smrt dr. Kellyho: Huttonova zpráva kritizuje BBC
29. 1. 2004 Izrael ignoruje mezinárodní zákony a základní lidská práva Palestinců Jana  Malá
31. 12. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2003
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Skotský deník Štefana Švece RSS 2.0      Historie >
30. 1. 2004 O portrétech Štefan  Švec