- Hooligans nejsou fašisté, ani skini -- v tomto společenství se pohybují lidé nejrůznějších politických názorů, a to včetně levicových. Hooligans jsou navíc lidé velmi pestrého sociálního složení (jak je ostatně konstatováno v samotném pořadu).
- Cílem Hooligans není napadání "kohokoliv", jak nepravdivě konstatují brněnští anarchisté. Smysl činnosti této subkultury fotbalových fanoušků vidím v tzv. "paralelních zápasech", kde zápasí hooligans sami mezi sebou! Případné potyčky
s "civilisty" jsou samotnými hooligans odsuzovány a považovány za exces.
- Brněnští anarchisté se mýlí, hovoří-li o "členech hooligans". Poznal jsem tuto subkulturu jako naopak velmi volnou skupinu lidí, kteří nemají žádné průkazky, jež by zakládali něco jako "členství v hooligans".
- Anarchisté ve svém dopise spojují brněnské hooligans s několika konkrétními případy násilí na "civilistech". Jedním z případů je napadení kulturního centra Skleněná louka. O tomto případu skutečně něco vím, protože jsem Skleněnou louku založil a jsem zároveň vedoucím Skleněné louky. Pokud vím, celý případ byl mnohem
komplikovanější, než jak ho líčí v dopise anarchisté. Výsledkem mého šetření
byl nakonec můj pokyn všem provozovatelům ze Skleněné louky, aby nedopustili, že
by se z tohoto předního kulturního centra stalo místo setkávání a bojůvek jakékoliv
politické skupiny -- od anarchistů, až po skiny (celá kauza byla totiž výsledkem
jakýchsi potyček mezi brněnskými skiny a anarchisty).
- Pokud (z médií) vím, kauzu upálení brněnského bezdomovce určitě neměli na svědomí "členové brněnských hooligans". Ptal jsem se ostatně na tuto kauzu samotných hooligans a mám velmi intenzívní pocit, že pohrdají lidmi, kteří tento nesmyslný zločin spáchali. Celá kauza ale hlavně nemá s tématikou fotbalových fanoušků naprosto nic společného.
- Tvrzení anarchistů, že tetování na rameni příslušníka hooligans je zástupným
symbolem hákového kříže, považuji za paranoidní a nepřípadné. Smrtihlav, pokud
vím, byl používán v historii v tolika různých kulturních, politických a "bojových"
(např. piráti) souvislostech, že ho nelze reálně spojovat pouze se znakem 3. tankové
divize SS.
- K nálepce "Anti -- antifa battlezone": mezi stovkami trofejí, nálepek a třeba i hip-hopových sprejovaných obrazců na zdech restaurace, kde jsme s hooligans točili, jsem si zrovna této nálepky opravdu nevšiml a i kdyby, nepřikládal bych jí vzhledem k tématu naší reportáže (fotbaloví fanoušci-hooligans) žádný význam.
- Reportáž jsem tedy pochopitelně netočil s úmyslem podporovat jakékoliv projevy
neonacismu, ani z nějakých zvláštních sympatií k hooligans. Jsem přesvědčen, že téma neonacismu nemá s tématem fotbalových fanoušků nic společného. Autoři dopisu -- anarchisté -- se ostatně dopouštějí hrubých manipulací, pokud paušálně nazývají hooligans neonacisty. Je to hloupost, jíž se mohou dopustit buď naprostí amatéři, nebo lidé, jež se těchto účelových tvrzení dopouštějí záměrně -- např. z důvodů trvalých antipatií k jiné subkultuře.
Závěrem několik poznámek k rubrice V bavlnce. "Bavlnka" se dále bude zabývat reportážemi (lépe však: publicistickými eseji) z nečekaných, komplikovaných
a mediálně dosud zpravidla ne šťastně uchopovaných subkultur a sociálních komunit.
Mým záměrem je klidné a co možná nejméně hysterické svědectví z prostředí těchto "lidí zlopověstných" (viz termín Michela Foucaulta). Rád bych, aby tito lidé vypovídali o sobě především vlastními slovy; jde o to ukázat, jak tyto subkultury vnímají samy sebe. Jakékoliv moralizování by účinnost jejich výpovědí oslabilo, stejně jako glorifikace.
Mimochodem: u každé subkultury i celých společenství nalezneme vždy
negativní projevy jednotlivců, to však ještě nemůže být důvodem k zobecnělému zavržení
a izolaci celé takovéto skupiny. V paušálním odsuzování celku nelze v takovém případě nevidět nebezpečné zárodky totalitních a militantních způsobů uvažování o světě.
Odpověď panu Plachému na jeho reakci ohledně hooligans ze skupiny JKG.
Dobrý den.
Domníváme se, že se ve svém názoru mýlíte. Níže reaguji na jednotlivé body, kterém jste nám napsal.
- Nepsali jsme o hooligans obecně, víme, že existují dokonce i antifašističtí hooligans a víme, že velká většina hooligans je tzv. "apolitická", psali jsme konkrétně o JKG, respektive o některých jejich projevech a činech a opravdu možná i v JKG jsou lidé, kteří s neonacismem nijak nesympatizují. Jeden takový, mimochodem správce internetových stránek hooligans.cz, se však od JKG, po jejich útoku na centrum Skleněná louka, distancoval.
- Ano opravdu hlavni "smysl činnosti" této subkultury jsou paralelní zápasy s jinými chuligány, jak jsem ale doložil na několika a zdaleka ne všech případech, hooligans velmi často napadají i tzv. "normální" lidi. Mnoho našich známých, a teď vůbec nemluvím o příslušnících nějakých subkultur, má s násilím hooligans, byť nepřímou, zkušenost.
- V dalším bodě má autor také pravdu jen částečnou. Hooligans opravdu nemají žádné průkazky, ale jak byste označil člověka, která má na sobě tetování s názvem skupiny, případně triko s názvem skupiny (případ obou vystupujících chuligánů v pořadu Pomeranč)?
- V tomto bodě se pan Plachý podle mě opravdu snad snaží obhajovat chování hooligans. Nebo vy opravdu schvalujete když hooligans, pravděpodobně na základě nenávisti vůči určité skupině, napadli a zdemolovali restauraci a zranili několik náhodně přítomných lidí?!
- Je logické, že k takovému činnu se málokdo přizná, ostatně pravděpodobně nebyl výsledkem nějaké naplánované akce, ale spontánním projevem násilí hooligans. Z našich informací, z prostředí hooligans, vyplývá, že šlo o brněnské hooligans.
- Ano smrtihlav byl opravdu používán různými skupinami, ostatně i svastika původně symbolizovala něco zcela odlišného. Domnívám se, že, stejně jako u svastiky, má smrtihlav dnes již pouze jeden význam a to ten, který jsme zmínili. Myslím, že hooligans již vyrostli z her na piráty.
- K nálepce "Anti -- antifa battlezone": vy byste si nalepil doma na dveře nálepku s jejímž obsahem byste nesouhlasil?
- Ano, subkultura hooligans obecně není nijak spojena s neonacismem, ostatně jsou fotbalové kluby, jejichž hooligans jsou spíše antifašisticky orientovaní (u nás např. hooligans FC Bohemians), v našem dopise jsme však mluvili o jedné konkrétní skupině -- JKG.
Nemáme nic proti myšlence pořadu, myslím si však a domníváme se, že je to i jedna ze zásad novinářské práce, že o všech tématech by se mělo hovořit z různých úhlů a vedle pozitivních aspektů zmínit i ty negativní.
Antifašistická Akce Brno (afa-brno@anarchismus.org)
Srdečně zdravím příslušníky AFA a již jen krátce mailem reaguji na jejich odpověď:
-
V rozhovorech s představiteli brněnských hooligans jsem nabyl dojmu, že považují útoky na "normální" lidi za nepřijatelný exces.
- Pokud spáchali hooligans nějaké kriminální činy, samozřejmě to neschvaluji a nemyslím ani, že by to z mé reportáže jakkoliv vyplynulo..
- Opravdu se nedomnívám, že smrtihlav na tričkách brněnských hooligans má dnes již "jediný význam".
- Ptáte-li se, jestli bych si doma nalepil nálepku, s jejímž obsahem bych nesouhlasil, odpovídám, že bych si doma nelepil žádné nálepky a pokud ano, pak především ty, s jejichž obsahem bych nesouhlasil.
- Domnívám se, že v pořadu byla zmíněna celá řada věcí, jež mohou být různými lidmi vnímány negativně i pozitivně; již samotný fakt, že si lidé vzájemně jen tak rozbíjejí hubu jistě působí na mnoho lidí jako čiré a nepochopitelné šílenství.. V tomto případě jde tedy spíše o míru schopnosti rozlišení a vnímání televizních diváků přímých výpovědí příslušníků hooligans.
-
Nejsem a nikdy nebudu ten typ "novináře", jehož "zásadou" je "vedle pozitivních aspektů zmiňovat i ty negativní"; jsem přesvědčen, že některé věci mají vlastní vypovídací sílu a že není potřeba k nim cokoliv dodávat: není potřeba vnucovat lidem, co si o čem mají myslet - od toho jsou zde školy a jiná podobná zařízení; doufám ostatně, že pořad jako Pomeranč k těmto "novinářským" metodám nikdy nesklouzne..
Srdečně Zdenek Plachý
|