27. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 11. 2003

Kolektivistické ideály vedou nevyhnutelně k totalitě

K diskusi o marxismu a komunismu

Pan Ujfaluši píše, že "Hledat v tom vývoji dějinnou nutnost je pohodlné, ale nepříliš objevné. "

Já si myslím, že to bylo velmi objevné a pro mnoho lidí velmi nepřijatelné vysvětlení. Protože se ukázalo, že všemi vysněné ideály, které se objevily za komunismu, nacismu a i socialismu a které lze souhrnně pojmenovat jako "kolektivistické" ideály, NUTNĚ MUSEJÍ SKONČIT V TOTALITĚ a utrpení.

Neexistuje žádná výmluva typu : oni to ti leninové, marxové mysleli dobře, to jenom my jsme to nějak špatně aplikovali a příště se že všech chyb poučíme.

Na začátku jsou právě tyto ideály, na konci utrpení, které si nepřál nikdo.

Pan Ujfaluši píše, jak je potřeba marxismus studovat hlouběji, že to není tak jednoduché a že bude potřeba spousta analýz a soustavného studia. Já tvrdím, že Marx byl nepochybně největším ekonomem 20. století, bravurně analyzoval kapitalismus a jeho filosofické přínosy jsou užitečné i dnes. Nicméně bych ušetřil panu Ujfalušimu práci: Studium Marxe pro pochopení hrůz komunismu již není třeba.

Na otázku "Jak bylo možné, že... že ideály se zvrátily ve zvěrstva?" lze odpovědět jednoduše: PROTOŽE TO JINAK NEŠLO. Zní to drasticky, ale pravda někdy bolí.

Odkázal bych na velmi podnetné čtení Hayekovy "Cesty do otroctví/Road to serfdom". Ta cesta v názvu knihy, to je cesta kolektivistických ideálů, a právě ty vedou nevyhnutelné do otroctví, do totality. Argumenty ve prospěch tohoto tvrzení najdete tam. A zjistíte, že marxismus, komunismus, nacismus a socialismus mají společné kořeny.

Jak to ale, že v indickém státě Kerala vládne úspěšně a na základě opakovaných vítězství v demokratických volbách komunistická strana sovětského typu? Jan Holeček reaguje:

K vaší poznámce o jakési Kerale: Nejprve je nutné se shodnout, co to ten komunismus je. Je to stav společnosti, kde neexistuje soukromý majetek, kde všechen majetek je vlastněn všemi, a tudíž nikým. V celé státu je jakýsi osvícenec, který celý stát řídí a plánuje v něm celé hospodářství. Prostě totalita.

Situaci v Kerale nesleduju, nicméně demokratické volby a komunistická strana nejdou dohromady. Navíc komunismus je praktikovatelný pouze v totalitě, protože je potřeba všechny lidí DONUTIT vzdát se soukromého vlastnictví. A v totalitě jsou zase jakékoli volby zbytečně (používají se jen jako jakási zástěrka před světem, aby se neřeklo). Zajímalo by mě, jestli tam mají svobodu slova.

Přirozenou formou komunismus vzniknout nemůže - Marx totiž definoval společnost bipolárně: úzká vrstva bohatých vykořisťuje obrovskou masu dělníků. Tudíž podpora dělníků přirozeně smete těch pár buržoazních vykořisťovatelů a pak si budou všichni rovni. To se stane v revoluci. Komunismus vzniklý bez revoluce jaksi postrádá zbraň proti nenáviděné buržoazii. A bez revoluce zase nemůžeme mluvit o přirozeném vývoji.

Marx ale přehlédl důležitý fakt: existenci velmi početné střední vrstvy, vedle které vypadá dělnická vrstva nepatrná. Marx také hrubé podcenil význam soukromého vlastnictví pro lidskou motivaci.

Komunismus je utopie: ve svém konečném důsledku jsou si všichni rovni. To je pravda. Ale bohužel se jedna o rovnost v chudobě.

Souhlasím tedy s Davidem Janusem, že komunismus vzešel z ideálu, které se však ukázaly jako chybné a které se svým vyznavačům MUSELY vymknout kontrole. Takže nakonec MUSÍ dojít na to zvěrstvo.

Pozn. red: Zmínka o Kerale (s odkazy) je ZDE, zajímavý je též tento fingovaný rozhovor s Karlem Marxem, nedávno zveřejněný v britském tisku.

                 
Obsah vydání       27. 11. 2003
27. 11. 2003 Nesnesitelná lehkost informování: ČTK a Appian Ivan  Feranec
27. 11. 2003 Skandál u Evropského soudu pro lidská práva? Zdeněk  Jemelík
26. 11. 2003 Podnikatelská univerzita - po česku Robin  Healey
27. 11. 2003 The Enterpreneurial University - Czech Style Robin  Healey
27. 11. 2003 Oč nám asi ve škole taky jde (i běží) Miloš  Dokulil
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
27. 11. 2003 Je přípustný potrat kvůli rozštěpu patra?
27. 11. 2003 S úctou veškerou... Pavel  Mareš
27. 11. 2003 Svobodné názory + "svobodné názory" = podivné souvislosti Jiří  Koubek
27. 11. 2003 Ministerstvo zahraničních věcí ČR zavádí den 31. února... Jan  Matonoha
27. 11. 2003 Kdo se bojí Karla Marxe? Milan  Valach
27. 11. 2003 Kolektivistické ideály vedou nevyhnutelně k totalitě Jan  Holeček
27. 11. 2003 Apel na Evropskou komisi, aby se zaměřila na pedofilní chování Pavel  Kelly-Tychtl
27. 11. 2003 Rusko: Impérium vrací úder? Karel  Dolejší
27. 11. 2003 Den vítězství Petr  Jánský
27. 11. 2003 "Umění je stav duše" počtvrté
26. 11. 2003 Nejen Ikony moderny od Karla Trinkewitze Jan  Paul
22. 11. 2003 Adresy redakce
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Karl Marx RSS 2.0      Historie >
27. 11. 2003 Kdo se bojí Karla Marxe? Milan  Valach
27. 11. 2003 Kolektivistické ideály vedou nevyhnutelně k totalitě Jan  Holeček
26. 11. 2003 Marx, marxismus, my a ... např. Václav Klaus Robin  Ujfaluši
25. 11. 2003 Futurologie centrálně celosvětově plánovitého komunismu jako protipól k Fukuyamovi Stanislav  Heczko
24. 11. 2003 Komunismus: Idealismus či zvěrstvo? David  Janus
3. 11. 2003 Diskutujme skôr, ako bude neskoro Andrej  Sablič
30. 10. 2003 Karel Marx: Amerika je typicky dělnická země   
1. 10. 2003 Bondy: Sme opäť na samotnom začiatku Miroslav  Brada
29. 9. 2003 "Kubánský socialismus přežil, protože je nezávislý" Zdeněk  Jemelík
1. 9. 2003 Dnešní kapitalismus se vyvinul tak, jak přepověděl Marx   
1. 8. 2003 Francis Fukuyama - konec dějin a poslední člověk Stanislav  Heczko
24. 7. 2003 Ontológia postkomunistickej pravice Joseph Grim Feinberg
3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
Toni  Negri
24. 6. 2003 Bondyho marxistický manifest Ivan  Lesay
10. 6. 2003 Obnova má v Nemecku tradíciu Tomáš  Kuchtík